Hoe zie ik eruit als vrouw?

Make-up, kleding, en zo voort
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Anon20190508 »

Wolfy_girl schreef: 09 dec 2018, 00:24
Eros schreef: 09 dec 2018, 00:13
Wolfy_girl schreef: 09 dec 2018, 00:08
Overigens ben ik het niet eens dat een natuurlijke look veel make-up nodig heeft. Dat zou namelijk betekenen dat het woord "natuurlijk" misplaatst is in deze zin.
Sja, maar helaas leven we momenteel in een wereld waarin een 'natuurlijke makeup look' enorm word geprezen, en waarin daadwerkelijk weinig makeup dragen vaak 'ben je ziek ofzo?' als reactie krijgt.
Ik heb die reactie werkelijk nog nooit gehad en ik leef al aardig wat jaren full-time. Ik vermoed dat dit komt door het make-up beeld wat mensen al van je hebben. Als je dagelijks veel of gemiddeld veel make-up op doet, dan schept dat een beeld bij de mensen om je heen. Als je hier dan ineens van afwijkt, ja, dan gaan mensen wel raar opkijken. Dat is niet zo verwonderlijk, IMO.
Correctie: als de mens als geheel constant word overladen met beelden van 'natuurlijke' vrouwen die helemaal plat-geplamuurd zijn maar die de hele tijd worden gepresenteerd alsof ze er al zo mooi uitzien als ze uit bed komen, dan is een ECHT natuurlijke vrouw 9 van de 10 keer niet zo gebruind, heeft niet zulke strakke wenkies, niet zulke volle lippen, niet zo'n gladde huid... etc. Ziet er een beetje ziekig of wit uit.
Voila, een mooi voorbeeld van de patriarchie waarin De Vrouw er altijd smetteloos uit moet zien want anders zal ze nooit een man krijgen en uiteraard is een man krijgen en dan een kind en een huis en een hond het ultieme doel.

Ja, dat is sarcastisch, maar even kort door de bocht: trans vrouwen missen dit vaak omdat dit soort dingen specifiek gericht worden op cis meisjes, en dat begint al in de kleuterklas. Trans vrouwen hebben deze druk niet of nauwelijks ervaren als kind en zullen dit dus ook eigenlijk altijd labelen als dom en onzinnig, maar het is helaas voor bijna alle cis vrouwen (en trans vrouwen die 'af' zijn) de dagelijkse realiteit.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Wolfy_girl »

Ja, maar mijn punt is dat dit niet voor iedereen geld. Ik word niet aangesproken met "wat zie je er ziek / wit uit" als ik geen make-up op heb, en zoals ik al zei ik leef full-time. Niet alles is over 1 kam te scheren. Bovendien vind ik het wel grappig omdat de meeste vrouwen die ik ken er juist veel bleker uit zien *met* make-up dan zonder.

Noem mij maar een optimist, maar ik vind dat het qua make-up stereotypes (vrouw = mooi geplamuurd) lang niet zo erg is als bijv. vijftig jaar geleden. Van wat ik weet is dat mensen niet meer zo moeilijk doen als vrouwen geen of weinig make-up willen dragen. Genoeg feministen maken er juist een punt van om dat niet te doen. Het stereotype zal nog steeds wel aanwezig zijn, dat ontken ik niet, maar ik geloof niet dat dit een gigantisch struikelblok hoeft te zijn voor een vrouw, trans of niet.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Marica »

Mijn oogschaduw volgt een beetje bij wat ik aanheb wat kleur betreft. Kijk, bij een bleek huidje moet je geen volle diepzwarte oogschaduw gebruiken, of je moet de gothiclook juist leuk vinden, maar het is wat ik vind.

Ik begin met kleur opbouw altijd met zilvertinten vanuit de neus naar buiten werkend met steeds iets donkere kleuren. Dan met een kwastje de boel een beetje ontdoen van scherpe kleurscheidingen.
Dit is hoe ik het geleerd heb bij een make up cursus. En zonder BB of concealer/conditioner ben ik in 5 minuten klaar. Alleen als we uitgaan doe ik full force, en maak ik er echt werk van, en sta ik zomaar een halfuur in de badkamer voor de spiegel tot ergenis van mijn vrouw die zoveel tijd maar onzin vindt. :angry-tappingfoot:

Met logopedie gaat het ook prima, ik praat zo rond de 200/220 hz ,en dat is helemaal in de vrouwelijke range. Nu werken we nog aan de 'melodie' in het spreken zodat mijn monotone stijl wat voorzien wordt van wat 'kleur'.

Nu alles een beetje op z'n plek valt wat uiterlijk betreft, ga ik volledig op in de massa, en ben ik voor iedereen een vrouw. Ik maak geen misverstanden mee, ik mag er dus vanuit gaan dat het plaatje klopt. :dance:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Wolfy_girl »

Alatàriël schreef: 09 dec 2018, 01:19 ik gebruik dagelijks eyeliner(tightline) mascara, en BB-cream. en zeer regelmatig ook contouring. laatste hangt een beetje van de dag af.
vaak vraag ik mij af wat mensen ervan vinden. want ik krijg van niemand reacties......... dan denk ik, is het ok? of is het niet ok?
Geen reactie is toch goed? :P Als mensen je er echt als een nachtmerrie uit vinden zien valt dat wel af te lezen denk ik dan, haha.
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Matijs »

Wolfy_girl schreef: 09 dec 2018, 02:07 Ja, maar mijn punt is dat dit niet voor iedereen geld. Ik word niet aangesproken met "wat zie je er ziek / wit uit" als ik geen make-up op heb, en zoals ik al zei ik leef full-time. Niet alles is over 1 kam te scheren. Bovendien vind ik het wel grappig omdat de meeste vrouwen die ik ken er juist veel bleker uit zien *met* make-up dan zonder.

Noem mij maar een optimist, maar ik vind dat het qua make-up stereotypes (vrouw = mooi geplamuurd) lang niet zo erg is als bijv. vijftig jaar geleden. Van wat ik weet is dat mensen niet meer zo moeilijk doen als vrouwen geen of weinig make-up willen dragen. Genoeg feministen maken er juist een punt van om dat niet te doen. Het stereotype zal nog steeds wel aanwezig zijn, dat ontken ik niet, maar ik geloof niet dat dit een gigantisch struikelblok hoeft te zijn voor een vrouw, trans of niet.
Ik denk dat je voornamelijk reacties krijgt als mensen van je gewend zijn dat je elke dag veel make-up draagt en dan ineens niet. Of wanneer je nooit veel erop doet en dan ineens wel.

Er zijn trouwens genoeg mannen die vrouwen zonder make-up aantrekkelijk vinden;)
###
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Marijn »

Het belangrijkste van (gender)expressie is naar mijn idee dat de persoon zelf er blij mee is en er gelukkig van wordt. Of dat dan met veel of weinig make-up is, opvallend of niet, passabel of niet, dat zou niet uit moeten maken. Er is geen regel dat je als transgender zo veel mogelijk op moet gaan in de massa en vooral niet op moet vallen. Als je wilt dat mensen zo min mogelijk op je letten is het wel iets om rekening mee te houden, maar het moet niet.

Zelf heb ik niet de illusie dat ik niet op zal vallen. Dat was pre transitie al zo en nu nog nadrukkelijker. (Want vrouwen van 2 meter lang zijn extreem uitzonderlijk, 1,90 is al lang en komt iets vaker voor, maar ook al niet vaak). En ik probeer mezelf daar niet druk om te maken en gewoon een vorm van expressie te vinden waar ik zelf blij van wordt, wat ik dan ook weer uitstraal. Dat is een zoektocht, maar ik ben naar mijn idee op de goede weg.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Marijn »

Overigens, over drag queens gesproken. Ik kan drag als performance art en uiting van gender non-conformisme erg waarderen. Ik kijk met veel plezier naar RuPaul's Drag Race (waarmee ik niet wil zeggen dat het format perfect is) en een van mijn inspiratiebronnen is een drag queen (Sasha Velour).

Ook hebben, zeker in de VS, draq queens een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van de hele gay pride beweging na de Stonewall rellen. Daar zaten ook veel trans vrouwen bij. En de drag balls waren vaak de enige manier waarop trans personen expressie konden geven aan hun gender.

De docu's 'Paris is Burning' en 'The Death and Life of Marsha P. Johnson', beide te zien op Netflix, geven hier een beeld van. Evenals dit artikel:
https://opencity.org/archive/issue-6/the-slap-of-love
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Marica »

Omdat ik ze toch al had, even 4 extra bling bling knopjes in mijn oren gedaan. 3 gaatjes per kant die ik toendertijd zelf gemaakt had. Ook mijn neuspiercing heb ik zelf gedaan.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Anon20230219 »

Tja make up draag ik niet veel.
Ben wel thuis beetje aan het oefenen geslagen maar leg de nadruk teveel dat mijn gezicht niet meer uit 1 geheel bestaat dus dat doe ik niet.
Om de baardschaduw weg te werken heeft bij mij echt weinig zin...zelfs met handmatig scheren komen de donkere puntjes na een paar uur al er door heen zetten en dan wordt het een beetje een bende.

Maar kleed mij wel heel vrouwelijk en vanmiddag moest ik nog lachen om een paar kinderen die mij van top tot teen bekeken en tegen mij zeiden U hebt vrouwenkleding en schoenen aan..maar u bent toch een man?
Euh ja geboren als man maar voel mij als vrouw velen malen gelukkiger.
Ze vonden het allemaal maar apart en interessant en keken mij lang na toen ik op mijn Peugeot dames fiets stapte en richting huis fietste.
Die zullen dat wel aan hun ouders vertellen vermoed ik.
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Hoe zie ik eruit als vrouw?

Bericht door Hormoonmeisje »

Lisa1973 schreef: 07 jan 2019, 17:53 Tja make up draag ik niet veel.
Ben wel thuis beetje aan het oefenen geslagen maar leg de nadruk teveel dat mijn gezicht niet meer uit 1 geheel bestaat dus dat doe ik niet.
Om de baardschaduw weg te werken heeft bij mij echt weinig zin...zelfs met handmatig scheren komen de donkere puntjes na een paar uur al er door heen zetten en dan wordt het een beetje een bende.

Maar kleed mij wel heel vrouwelijk en vanmiddag moest ik nog lachen om een paar kinderen die mij van top tot teen bekeken en tegen mij zeiden U hebt vrouwenkleding en schoenen aan..maar u bent toch een man?
Euh ja geboren als man maar voel mij als vrouw velen malen gelukkiger.
Ze vonden het allemaal maar apart en interessant en keken mij lang na toen ik op mijn Peugeot dames fiets stapte en richting huis fietste.
Die zullen dat wel aan hun ouders vertellen vermoed ik.
Met een pincet kun je de haren wel weg epileren, maar dat doet enorm veel pijn vermoed ik.

Als je je baardschaduw insmeert met oranje lippenstift en daarover een iets lichtere foundation aanbrengt, is het blauwachtige effect weg.

Wist je trouwens dat muntthee gemaakt van verse muntblaadjes, de baardgroei bij cis vrouwen met overbeharing wat kon vertragen? Dat was in een Turks onderzoek ergens in de jaren 2007.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Plaats reactie