Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Bericht door Jer158 »

Ik ken gendervariante mensen die vrij ver gaan om zich in het trans keurslijf te passen, en het niet homo "hoeven te zijn" is daar een onmiskenbare factor in. Die mensen zijn niet conservatief trouwens
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Bericht door Benjamin »

Het kan wel zo zijn dat een individu transgenderisme ziet als medisch probleem of psychische stoornis, en homoseksualiteit als aanstelleritis/keuze ofzo. Of het een als onomkeerbaar en het ander als omkeerbaar. Maar ik ken ze niet.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Bericht door Yasmine »

Hormoonmeisje schreef: 07 jan 2019, 19:41 Kan dat? Een conservatief persoon die tegen het homohuwelijk is en afkeurend tegenover homos en lesbiennes en biseksuelen staat, maar die wel accepterend is naar trans personen toe?

Concreet: gaan homofobie en transfobie altijd samen of kan het dat iemand homofoob is maar wel trans supportive?

Kan een heteroman bijvoorbeeld negatief tegenover homos en holebi’s in het algemeen staan, maar wel open zijn voor het idee een transvrouw te daten en te trouwen?

Of betekent homofobie sowieso dat conservatieve mensen die homofoob zijn je als je geboortegeslacht zien en niet als je wensgeslacht?

Zat al tijdje met deze vraag en wou even inzicht van anderen.

Groetjes,
Kato
Ik weet uit ervaring dat het kan. Heb meerdere keren meegemaakt dat iemand die op de hoogte was van mijn transitie en daar oke mee was later anti-homo bleek te zijn. Wanneer ik dan liet blijken niet gediend te zijn van van anti-homo uitspraken was men nog verbaasd ook. Hoe dan? Er werd blijkbaar van uit gegaan dat ik 'mee zou doen'. Met de jaren is het me wel duidelijk geworden dat homofobie en transfobie voor veel mensen (niet allemaal) niets meer is dan 'meedoen'. Kuddedierengedrag.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Bericht door Blue »

Toch zou je als je logisch nadenkt verwachten dat dit vaker voorkomt (als het om Orthodox gelovigen gaat tenminste), al die oude geschriften zijn vrij duidelijk mbt mannen die seks met elkaar hebben. Maar voor zover ik weet (ik ben zelf niet gelovig) over vrouwen met elkaar of transgenders wordt geen woord gerept.

Dus dat zal iemand er later wel bij verzonnen hebben, maar goed ik moet sowieso niets hebben van geloof maar soms wel interessant om er iets vanaf te weten vanuit cultuurhistorisch oogpunt.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Bericht door Anon20200101 »

Ik dacht meteen aan "kan iemand mensen van Afrikaanse afkomst haten, maar mensen van Aziatische afkomst accepteren?" Ja, dat kan, het komt voor, ook in andere configuraties met andere variabelen.

Zoals in de originele vraag.

Een extra variabele hier is dat beide groepen deel van LGBT community uitmaken, maar de essentie (voorkeur VS identiteit) duidelijk verschilt, en ook de een de ander niet uitsluit (not mutually exclusive).

Wat deze homofobe transaccepterende persoon doet/denkt/vindt/zegt...
Dat hangt zeer sterk af van of je er subjectief of objectief naar kijkt, en of je die persoon al dan niet in een vacuüm plaatst, en of je diens omgeving en de daar gangbare normen en waarden toepast op diens uitingen.

Is het wenselijk?
Is het 'done'?
Is het hypocriet?
Is het moreel verwerpelijk?
Discrimineert die persoon?
Is het strafbaar?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kan een conservatief persoon homofoob zijn maar terwijl trans personen wel accepteren?

Bericht door Anon20200101 »

Yasmine schreef: 02 feb 2019, 20:58 Met de jaren is het me wel duidelijk geworden dat homofobie en transfobie voor veel mensen (niet allemaal) niets meer is dan 'meedoen'. Kuddedierengedrag.
Meer dan kuddedieren gedrag, denk ik aan die fobie tot uiting laten komen vanuit een slecht geïnformeerd / onwetend zijn.
Je bent in principe "geprogrammeerd" (survival instinct) om bang te zijn van wat een (al dan niet legitieme) bedreiging voor je vormt
Met de overvloed, en "in your face" factor aan informatie die over echt alles beschikbaar is tegenwoordig, is "maar ik wist het niet" bijna onmogelijk om legitiem te beweren, dan wordt het sneller "ik heb ervoor gekozen om het niet te weten".