waar begin je in je transitie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
kana
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2019, 21:18
Gender: Geen

waar begin je in je transitie?

Bericht door kana »

ik heb dit al eerder geprobeerd op te zoeken maar kan nooit een goed antwoord vinden.
ik ben (ftm) trans en zou wel testosteron willen nemen maar ik weet niet hoe ik moet beginnen,
ik hoor wel eens dat mensen naar hun huisarts gaan, en iemand zij wat over het UMCG maar meer weet ik niet.
ook moet ik rekening ermee houden dat ik alles alleen moet regelen aangezien mijn mam niet supportive is, dus als iemand weet wat het eerste is dat ik moet doen zou dat helpen.
ik weet niet of er een lijst is van de stappen die je moet nemen voor je testosteron mag nemen.
alle info helpt :)
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Anon20190508 »

In principe is het zo datvje naar je huisarts gaat en daar een doorverwijzing krijgt naar een genderteam. Er zijn er een aantal, dus dat is eerst even zoeken. Met die doorverwijzing kan je terecht bij de genderteam naar keuze en dan word je op hun wachtlijst gezet, wellicht na eerst wat formulierennte hebben ingevuld. Na die wachttijd word je opgeroepen voor een intake, waarbij eigenlijk even word besproken wat jij nodig hebt etc, en daarna (na nog meer wachttijd of niet, dit hangt van de behandelaar af) start je aan de diagnostische fase. Daarin word bepaald of het genderdysforie is en of je het traject kan doorlopen als dat wel zo is. Daarna krijg je 'groen licht' als alles goed gaat voor hormonen. Hoe lang het duurt voor je dat groen licht krijgt verschilt heel erg, dat hangt van jezelf af. Na de hormonen komen operaties die je eventueel zou willen.
Meer informatie heb ik even niet, ik sta zelf namelijk ook pas op de wachtlijst :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
RamuAiden
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2018, 21:17
Gender: Man

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door RamuAiden »

Wat Eros zegt klopt ja. Eerst zou ik kijken naar welk genderteam/psychologenpraktijk je heen wil. Er zijn meerdere waarvan de grootsten VU, UMCG en Stepwork. De wachttijden zijn aardig lang dus kijk naar de wachttijden en naar hoever je bereid bent te reizen. Nadat je weet waar je heen wil ga je naar de huisarts voor een verwijzing, je legt hem of haar je gevoelens uit en dat je transgender bent en vraagt dan om een verwijzing. Die verwijzing wordt dan doorgestuurd (of je moet hem zelf sturen) naar het team/praktijk die jij gekozen hebt. Je wordt dan op de wachtlijst gezet (zoek echt goed op waar je heen gaat want die wachttijden kunnen erg veel verschillen). Ook even een vraagje, ben je onder de 18 Kara? Dit maakt namelijk ook verschil in waar je terecht kan en wat je kan zonder ouderlijke toestemming.
kana
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2019, 21:18
Gender: Geen

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door kana »

ik ben 18 ja :) ik heb het UMCG al eens opgezocht en het is erg ver weg, ik vind het al moeilijk om uit huis te gaan door social enxiety enzo
en deze informatie helpt al een boel :)
klopt het dat je ook een keer bloed moet laten prikken om je hormoon levels te checken? zo ja wanneer is dat?
RamuAiden
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2018, 21:17
Gender: Man

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door RamuAiden »

Nou dat helpt al zeker dat je 18 bent. Als het UMCG te ver weg is is dat dus geen optie, heb je al een beetje een idee van waar je wel heen wil? Ik kan begrijpen dat je graag info wilt over dit, het is natuurlijk erg veel wat op je af komt als je zo'n keuze moet maken. Het klopt dat ze moeten bloedprikken, dit doen ze nog voordat je je hormonen krijgt. Ook daarna zullen ze om de zoveel maanden en later jaren blijven bloedprikken, zo houden ze je hormoonlevels in de gaten.
kana
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2019, 21:18
Gender: Geen

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door kana »

ik heb andere opties ook een beetje opgezocht maar ik heb noch niet iets gevonden dat dichter bij limburg ligt.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Marica »

kana schreef: 12 jan 2019, 16:16 ik heb andere opties ook een beetje opgezocht maar ik heb noch niet iets gevonden dat dichter bij limburg ligt.
Wat Stepwork aangaat zijn Amersfoort en Rotterdam de beste opties voor jou.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Anon20190501 »

kana schreef: 12 jan 2019, 16:16 ik heb andere opties ook een beetje opgezocht maar ik heb noch niet iets gevonden dat dichter bij limburg ligt.
Geen twijfel over België? Belgiiiiiiiijeeeeeeee!
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Jer158 »

Er is sinds een tijdje ook een 'genderteam' in het zuiden. Weet niet in hoeverre die inmiddels ook een medische transitie faciliteren, maar je kunt allicht contact opnemen.

https://oogpsychologen.nl/gendercentrum-zuid-nederland/
Hung her from the branches of a mango tree
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Matijs »

Ik woon in de buurt van Limburg en ik sta ingeschreven bij Stepwork in Amersfoort. Ik had ook de optie Rotterdam aangegeven, wat waarschijnlijk idealer is als je met het openbaar vervoer reist. Daarnaast ben ik ook aangemeld bij het VU in Amsterdam, maar die wachtlijst is enorm lang.

Als ik jou was, zal ik gewoon een afspraak maken met de huisarts. Daar moet je namelijk eerst naar toe om een verwijzing te krijgen.
###
Plaats reactie