Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hij is een zij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hij is een zij

Bericht door Anon20230219 »

EmmaJJ schreef: 25 jan 2019, 17:46
Lisa1973 schreef: 25 jan 2019, 17:42 Tja ik kreeg het gisteravond tijdens de herhaling even te zwaar toen een dame(naam even vergeten.) een borst operatie kreeg en na de operatie werd op gewacht door haar moeder.
Het idee dat ik dat niet zal kennen tja dat deed mij wel wat tranen weg pinken ondanks dat ik wist dat deze weg eenzaam zou gaan worden voor mij.
Kus
Kus terug
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hij is een zij

Bericht door Anon20230219 »

JustMe schreef: 26 jan 2019, 09:55
Wolfy_girl schreef: 26 jan 2019, 01:04 Ik lees wel vaker over dit programma, maar echt veel interesse heb ik er niet naar om eerlijk te zijn. Als het een beetje is zoals andere trans gerelateerde programma's op TV, zal het voornamelijk op jongeren / tieners slaan en dat doet me gewoon niet meer zoveel. Niet omdat ik ze iets misgun ofzo (integendeel), maar je ziet vrijwel alleen maar trans tieners in dit soort programma's en dat ken ik inmiddels eigenlijk wel.
Ik herken dat wel, het programma kan mij daarom ook niet interesseren.

Wel goed dat het er is hoor en er is verder niets mis mee.

...mischien is omroep Max nog te porren voor een programma over oudere transgenders :)
Nou de laatste zin uit deze quotes is misschien nog niet eens zo'n gek idee.
Je kan veel van omroep Max zeggen maar ze kijken wel om naar een bijna vergeten bevolkingsgroep.

Ik vind het ook zeker jammer dat er alleen jongere transgenders in het programma worden getoond.
Geeft ook in mijn ogen naar de maatschappij een beetje verkeerd beeld naar transgenders die al ouder zijn en waarbij hormonen minder goede resultaten geven en er ook gezicht operaties op gegeven moment nodig zijn(Hangt van persoon tot persoon af uiteraard.)
Ik kijk er meer naar om op sociaal vlak te zien wat zij ervaren, dat ze jonger zijn dan ik ja daar baal ik soms wel van maar ja de tijd is niet meer te keren zegt men dan.
En eigenlijk in mijn geval kijken ze eerder naar mijn gezicht afwijking en daarna pas van Hee die draagt kleding wat niet bij hem past.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Hij is een zij

Bericht door AJpoekie »

In eerdere seizoenen zijn ook wel wat oudere transgenders geweest, maar niet van 50+ ofzo.

Ik moet zeggen dat het mij ook telkens zwaar valt om te zien.
Prachtig programma, wil het echt graag kijken, maar toch telkens paar dagen flink down ervan..
Gewoon, omdat ik nu in een kloterige tussenfase zit waarin ik alleen maar moet wachten.. Ik wou gewoon dat ik iets kon DOEN. Dan ging de tijd sneller.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hij is een zij

Bericht door Wolfy_girl »

AJpoekie schreef: 26 jan 2019, 17:28 In eerdere seizoenen zijn ook wel wat oudere transgenders geweest, maar niet van 50+ ofzo.

Ik moet zeggen dat het mij ook telkens zwaar valt om te zien.
Prachtig programma, wil het echt graag kijken, maar toch telkens paar dagen flink down ervan..
Gewoon, omdat ik nu in een kloterige tussenfase zit waarin ik alleen maar moet wachten.. Ik wou gewoon dat ik iets kon DOEN. Dan ging de tijd sneller.
Een leeftijd van in de dertig of eind twintig zou al een mooi verschil zijn IMO.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hij is een zij

Bericht door Eveliene »

Slechts 1 aflevering van het BNN programma 'Je zal het maar zijn' met het onderwerp speciale relaties waarin 2 oudere transgenders mee hebben gedaan.
In december 2018 zijn we nog gevraagd of we nog een keer mee willen doen aan een dergelijk programma waarop we ja gezegd hebben.
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Hij is een zij

Bericht door Vera »

Wolfy_girl schreef: 26 jan 2019, 19:11
AJpoekie schreef: 26 jan 2019, 17:28 In eerdere seizoenen zijn ook wel wat oudere transgenders geweest, maar niet van 50+ ofzo.

Ik moet zeggen dat het mij ook telkens zwaar valt om te zien.
Prachtig programma, wil het echt graag kijken, maar toch telkens paar dagen flink down ervan..
Gewoon, omdat ik nu in een kloterige tussenfase zit waarin ik alleen maar moet wachten.. Ik wou gewoon dat ik iets kon DOEN. Dan ging de tijd sneller.
Een leeftijd van in de dertig of eind twintig zou al een mooi verschil zijn IMO.
Die zaten er in het vorige seizoen dus wel in, meerdere zelfs. Dit seizoen zijn ze wat jonger. Dit keer echter wel een stel erin wat zwanger is en een een eiige tweeling... beide wel dus iets wat in vorige seizoenen niet aan bod is geweest.
Ondanks dat de deelnemers dit keer wat jong zijn, een erg eerlijk en mooi programma vind ik zelf
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: Hij is een zij

Bericht door Gwenda »

Ik vind het jammer dat ze het programma wat korter hebben gemaakt. Wat ik wel goed vind is dat ze die stukjes met ‘vragen aan transgenders’ hebben toegevoegd. Het zou volgens mij ook sterk zijn als ze wat oudere transmannen aan het woord zouden laten. Ik denk alleen dat ze dan een heel ander programma krijgen wat jongeren niet meer aanspreekt.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Hij is een zij

Bericht door AJpoekie »

Klopt, met de zwangere tansman en de tweeling toch weer wat diversiteit. Dat doen ze elke keer best goed.

Elise is wel wat ouder trouwens @Wolfy_girl .

Ik had gisteren een gesprek met mijn ouders over waar ik sta in het genderproces..
Ze vroegen eigenlijk gewoon hoe mijn tentamens waren gegaan de afgelopen week en of ik nog een update had.
Ik vond het behoorlijk dapper van mezelf, want ik heb toen het initiatief genomen om iets erover te vertellen (ze hebben het er zwaar mee en kunnen moeilijk accepteren dat ik transgender ben, ze zien mij gewoon niet als een jongen).
Op een gegeven moment begonnen ze over hij is een zij, dat ze dat kijken en het leek wel alsof ze het iets beter begrepen.

Mijn tweelingbroer zei: "Ivo, is dat een meisje die een jongen wil worden?"
Ik zei: "nee hij wil niet iets worden. Hij IS al een jongen, maar het heeft lijf van een meisje".
Toen zei mijn ma: "ja, daar ging het over in de vragenronde, dat Kess het het ergste vond dat mensen dachten dat een keuze was".

En ze vertelde ook over een transman bij Hollands got talent, dat had ook veel indruk gemaakt op mijn ma.
Paul de Leeuw had gezegd: "ik hoop dat je mag worden wie je bent".
Ze zei dat ze dat mij ook gunde.
en toen zei ze tegen mijn tweelingbroer "Ja (naam), Anouk is een jongen".
Ik nog wel even gelachen: "ja, dan klopt alleen die naam nog niet".

Maar goed, dat is blijkbaar NOG een stap te ver voor ze, om de manier van aan te spreken aan te passen.
Maar toch.. ik was geraakt en ontroerd.
Goh en ook zo dankbaar.
Dat deze programma's hopelijk iets goeds doen, waardoor ze me beter begrijpen.
Ik hoopte elke week al dat ze het zouden kijken, omdat ik denk dat ze wat van kunnen opsteken en ik merkte dus dat ze wel hun best doen.

Hoewel het verder nog een no go onderwerp is, vond ik dit gesprek gisteren wel echt fijn en kan ik eigenlijk alleen maar dankbaar zijn voor dat er zulke programma's bestaan (worden gemaakt en dat er mensen aan deel willen nemen). Dit programma kan een soort springplank zijn om er makkelijker met mijn familie over te communiceren...
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hij is een zij

Bericht door Eveliene »

Je ouders zijn bezig met het nemen van belangrijke stappen, de eerste is belangstelling voor het onderwerp en dat is voor ouders een mooi begin van het verwerkingsproces.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hij is een zij

Bericht door Marijn »

Gwenda schreef: 27 jan 2019, 15:34 Ik vind het jammer dat ze het programma wat korter hebben gemaakt. Wat ik wel goed vind is dat ze die stukjes met ‘vragen aan transgenders’ hebben toegevoegd.
Die heb ik in minstens 1 eerder seizoen ook al gezien.

Gek genoeg voelde de aflevering van gisteren voor mij langer aan. Maar was ie niet.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown