Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pc bouwen

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Pc bouwen

Bericht door KeepzD »

Hoi all,

Zo langzaam aan ben ik mezelf aan het verdiepen, ik wil namelijk op termijn mijn eigen game-pc gaan bouwen.
Nu heb ik nogal wat (noob)vragen over hele idiote dingen af en toe :D

Zijn er mensen die ervaring hebben met het bouwen van pc's, die me willen helpen met het iets verbeteren van mijn huidige pc, en me willen helpen met het samenstellen van een goede inhoud voor een nieuwe pc? Ivm budget en sparen wordt dit wel een lange termijn project, dus geen haast.. Maar ik kijk graag vooruit :)
Forever myself
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Pc bouwen

Bericht door stella »

Ik heb jaren geleden wel eens wat samengesteld, maar het is er nooit van gekomen wat te bouwen.
Als je wilt kijken naar het bouwen van iets nieuws zou je kunnen beginnen met de Best Buy's van Tweakers https://tweakers.net/reviews/6770/deskt ... -2019.html. Dat is een opsomming van verschillende samengestelde systemen afhankelijk van budget en wensen.

Als je je huidige PC wilt verbeteren is het misschien ook handig om te vermelden wat je nu hebt.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Pc bouwen

Bericht door KeepzD »

Huidige pc is geen hoogstandje, aantal dingen moet ik zelf nog uitzoeken. Kast is net een week in m'n bezit (nagelaten door mijn oma).
Nvidia Geforce 7025/Nforce 630a moederbord
AMD Athlon II X2 250 processor 3.01 ghz
4GB Ram (moet nog even kijken, dacht DDR4 maar not sure)
250GB SSD
1TB HDD
Voor zover ik weet geen losse videokaart ingebouwd.

Draait windows 7 SP1

Ik verwacht er geen giga zware games op te gaan draaien (lukt ook niet :D ) maar wil wel proberen of ie nog iets verbeterd kan worden met een laag budget, zodat ie wel de iets minder zware games aan kan. Als dit een onmogelijke zaak is, hoor ik het ook graag, dan kan ik beter gaan investeren in een heel nieuw systeem.
Forever myself
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Pc bouwen

Bericht door stella »

DennisH schreef: 09 feb 2019, 10:33 Nvidia Geforce 7025/Nforce 630a moederbord
Volgens mij is dit de videokaart die is ingebouwd in het moederbord, maar niet het moederbord zelf.

Meestal is makkelijke winst een SSD toevoegen, maar dat is al gedaan. Om te kijken of dit systeem nog te upgraden is moeten we weten welke moederbord en voeding je hebt. En misschien is de kast ook relevant om de ruimte in te schatten.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Pc bouwen

Bericht door Benjamin »

Het is niet zo moeilijk, zelfs ik kon het. Drie jaar geleden heb ik voor 350 euro een voor die tijd beste nette (niet-gaming) PC gebouwd, en die doet het nog prima. Ik heb mezelf een bedrag gesteld en met behulp van Tweakers (stella haalt dat al aan) gekeken wat de beste opties waren. Een PC bouwen is makkelijk: als je weet hoe een schroevendraaier werkt en als je handleidingen kunt lezen, dan kun je het.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Pc bouwen

Bericht door Marijn »

Ik heb (ik meen in 2009) ook zelf een pc gebouwd. Die is nog steeds redelijk vlot en doet het nog prima. Hrafn heeft hem sinds kort, omdat ik een nieuwere van mijn baas kreeg. Was toen redelijk high-end AMD. Maar dat was compleet zelf samenstellen, moederbord, processor enzovoorts.

Ik begrijp dat je eigenlijk vooral wil kijken naar aanpassingen van de huidige PC? Dus met behoud moederbord, CPU enzo? Tja, wat kan je daar dan nog aan verbeteren. Meer RAM als dat past. Externe videokaart. Check dan wel even of de voeding nog voldoet.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Pc bouwen

Bericht door Benjamin »

Wat voor soort games ben je van plan erop te gaan draaien? Ook wel belangrijk om te weten.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Pc bouwen

Bericht door KeepzD »

Thanks voor de reacties.
@stella ik duik vd week nog ff in de specifieke setup, om te zien wat voor moederbord en voeding erin zitten. Bedankt voor de tips over Tweakers, ga ik zeker even in duiken!
@Marijn Op het moment low budget, dus even iets maken van hetgeen wat ik heb staan is wel prettig voor nu. Ik zal eens kijken of de RAM verhoogd kan worden nog, de kast heeft volgens mij iig nog ruimte voor een ext videokaart. Mogelijk een optie dus, thanks voor de tips!
@Benjamin mooiste zou zijn als ik Prison Architect, Left 4 dead 2 en vergelijkbare games. Prison architect zou de volgende specs moeten hebben (minimum);
MINIMUM:
OS:XP
Processor:Intel Core2 Duo 2.4Ghz or Higher / AMD 3Ghz or Higher
Memory:4 GB RAM
Graphics:Nvidia 8600 / Radeon equivalent (2009 era)
Hard Drive:300 MB HD space
Als ik het goed interpreteer heb ik dus alleen een probleem met mijn videokaart? RAM is altijd lekker als dat er iets boven ligt, maar ik zit op iig het minimum, en ook de processor zou dit aan moeten kunnen.
Forever myself
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Pc bouwen

Bericht door JustMe »

Je video kaart / chip is waarchijnlijk wel de grootste botleneck. Om een losse videokaart te kunnen toevoegen moet je een minimaal een vrij slot hebben en voldoende ruimte in de kast, Vijwel alle kaarten die je tegenwoordig kan kopen hebben een pci express x16 slot nodig.

Soms zit er op het moeder bord nog wat in de weg die voorkomt dat je bepaalde kaarten kan plaatsen zoals een koelblokje of Elco (grrr).

Zoals al gezegd moet je voeding ook voldoende stroom kunnen leveren,

Er zijn videokaarten die je aan moeten sluiten op de voeding.

Extra geheugen is altijd wel fijn. Je moet wel weten welke configuraties je moederbord ondersteund. Vaak is het ook beter om ram in paren gelijk te houden qua specificaties en grootte, bv 2x4 of 2x2 oid in verband met dual channeling. Het zal in jouw geval sowieso niet zo veel opleveren als een snellere videokaart,

Het extended support voor support voor windows 7 loopt overigens over een jaartje af. Wellicht ook iets om in je overweging mee te nemen.

Mischien is het ook een goed idee om te controleren hoe de ondersteuning van windows 7 drivers is, als je een bepaalde videokaart wilt kopen. Geen idee hoe dat zit met windows 7 ondersteuning tegenwoordig (Het is jaren geleden sinds ik dit soort spullen voor het laatst gekocht heb).
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Pc bouwen

Bericht door Marica »

Als het puur om wat games te spelen gaat, waarom dan een PC upgraden?

Ik zou kijken naar 2e hands consoles zoals Xbox of PS

PC onderdelen zijn gewoon erg duur als je een eigen systeem bouwt. Mijn oude game pc draait nog steeds op W10 en kan een hoop spelletjes via Steam nog prima aan. Snelle internetverbinding is dan wel een must.

Wil je toch zelf bouwen , tweakers.net. is the way to go.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)