Wat doe ik met dat papiertje?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Emma »

Rare omerking daar.
Wanneer de historische gegevens eenmaal zijn verwijderd, kunnen deze later niet meer worden hersteld! Als je nog zwanger wilt worden, kun je deze gegevens beter niet laten verwijderen.
Alsof je dan niet meer zwanger zou kunnen worden als transman als je dat nog wilt. Ik kan in de wet niet vinden dat dat een probleem zou zijn.

En ook:
Deze gegevens zijn ook in te zien vanuit het buitenland, ook in landen waar dat zeer onwenselijk is.
Door wie? Dan wordt het tijd voor Kamervragen!
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marijn »

Dat is inderdaad vaag.

Geschiedenis wissen kan natuurlijk ook in een later stadium. Ik heb het nog niet gedaan, maar ben wel van plan het op een gegeven moment te laten doen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marica »

Emma schreef: 12 dec 2018, 22:33 1) je gaat met de verklaring naar je geboortegemeente, die past je geboorteakte aan. Vervolgens gaat de gewijzigde akte in kopie naar je woongemeente. Die past je gegevens dan aan in de BRP, het bevolkingsregister. Dit duurt een aantal dagen. Als de BRP gewijzigd is, krijg je bericht. Vanaf dat moment zijn je oude paspoort, ID-kaart en rjbewijs ongeldig, en moet je nieuwe aanvragen. In het begin (in 2014) had de RDW nog wel eens moeite de juiste, nieuwe gegevens te gebruiken maar dat probleem zou opgelost moeten zijn.

2) Met een week of twee, drie zou alles dus gepiept moeten zijn, en kun je met je nieuwe ID je opleiding/bank/enzovoorts gaan overtuigen van je exhte identiteit.

3) in de BRP wordt steeds bijgehouden wat wijzigingen zijn. Maar in dit geval kun je vragen om die geschiedenis te verwijderen. Of je dat wel of niet doet maakt voor het buitenland niet uit, het is meer voor jezelf, het idee dat iemand die in de BRP kan kijken kan zien dat het ooit anders was. Buitenlanden kunnen er in principe (en uit principe) niet bij. Vergeet dus wat je gelezen hebt. Ook medisch heeft het geen consequenties, nogmaals, die geschiedenis kan niet zomaar ingezien worden. In het ziekenhuis wordt je BSN wel gekoppeld aan je gegevens maar ook daar: geen geschiedenis. En dan nog: als je er als man volgens je ID binnenkomt wil dat niet zeggen dat je geen toegang hebt tot een gynaecoloog of zo. Er kan wat verrast gereageerd worden, maar dat is dan maar zo.
Aanvulling op de mooie uitleg van Emma : Tegenwoordg schijn je geen bericht meer te krijgen, maar kun je alles inzien op MijnOverheid.nl Inlog met DigiD.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door diederique »

Enige aanvulling - als oud gediende- of alles nu beter is kan ik niet beoordelen, maar toen vierenhalf jaar geleden mijn gegevens wijzigden was naast alle instanties die het automatisch moesten doen er een even groot aantal die het niet automatisch deden en die ik herhaald !!! tot op de dag van vandaag !!!! achter hun broek aan moet zitten om met kopien van paspoort en id, afschrift gba etc te bewijzen dat mijn verzoek tot wijziging vangeslacht, aanspreektitel, voornamen en letters legitiem is.

Ga er dus nooit van uit dat de wijziging is aangebracht, maar controleer het (herhaaldelijk) en bewaar de correspondentie.

Moeilijke gevallen: sociale verzekerings bank, kadaster (nevenregisters), bevolkingsonderzoek, levensverzekeraars.

Voorbeeldje: Een dezer dagen ga ik als het goed is een nieuw bewijsstuk krijgen van een hele grote verzekeraar dat mijn geslachts aanduiding eindelijk goed is (eerste correspondentie dateert van begin juli 2014). Inmiddels zijn we vier heen en weerschrijfronden, 2 kopieën van mijn paspoort, 2 afschriften gba verder. Knelpunt, ik kan geen uitspraak van de rechter laten zien dat mijn geslacht is gewijzigd ( sinds 1 juli 2014 niet meer nodig).
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Ja, slechts heel weinig instanties doen dit allemaal automatisch (belasting, gemeente wel, de rest eigenlijk niet).
Ik heb de eerste weken na wijziging geboorteakte en paspoort (beiden in 2017 binnen 2 uur gedaan, gelukkig ben ik geboren in een kleine buurgemeente vlakbij Utrecht) alle mij bekende partners van de wijziging op de hoogte gebracht, en bijna iedereen kreeg het goed voor elkaar daar gehoor aan te geven. Slechts 3 partijen kostten me meer tijd en energie.
Enwxo was verbazingwekkend irritant. Geslacht konden en wilden ze wel wijzigen, voorletter niet. Althans niet als m'n contract ontbonden en weer gestart werd, dus een contract-overdracht. Maar ik heb ze door een overdaad aan "logica" zover gekregen dat het wel werd gedaan.
Bij sommigen volstond een simpel belletje of een e-mailtje, soms desgewenst met een paspoort kopie (en daarbij sloot ik dan op eigen initiatief oud kopie mee om "gelijk BSN dus gelijk persoon" aan te tonen).
PayPal was het moeilijkst, die wilden expliciet voor- EN achterkant van geboorteakte zien.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Emma »

Vwb Paypal is het veel makkelijker gewoon een nieuw account te openen en het oude een stille dood te laten sterven. Bij het openen vragen ze niet om geboorteakten. Ze mogen daar sowieso niet om vragen, met het inzage- en correctierecht uit de AVG is het voldoende om aan te tonen dat het nu niet klopt. Maar ja, ze doen het wel en blijkbaar klaagt er niemand over bij de AP.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Nieuw account openen is inderdaad soms wel ideaal, maar ik ben dan (on)gemakkelijk principieel, en weiger voor die uitweg te kiezen. ;)
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door stella »

Paypal duurde bij mij ook 3 maanden. Vooral omdat ze enorm traag reageren, maar uiteindelijk was het met een telefoontje en kopie paspoort(nieuw en oud) geregeld. Nieuw account aanmaken was me te duur aangezien ik abonnementen niet goedkoop zou kunnen meenemen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

stella schreef: 10 feb 2019, 16:57 Paypal duurde bij mij ook 3 maanden. Vooral omdat ze enorm traag reageren, maar uiteindelijk was het met een telefoontje en kopie paspoort(nieuw en oud) geregeld. Nieuw account aanmaken was me te duur aangezien ik abonnementen niet goedkoop zou kunnen meenemen.
Bij mij was het geloof ik ongeveer 1 week, maar bij mij accepteerden ze expliciet niet de al eerder geleverde oud + nieuw kopie paspoort.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marijn »

Ik vind het zo bizar en stom dat je je bij allerlei organisaties (zoals bijvoorbeeld ook veel woningcorporaties) prima in mag schrijven zonder enige identificatie, maar als je dan je voornaam en geslacht wilt wijzigen moet je ineens wel bewijs aanleveren. Terwijl de gegevens daarvoor theoretisch wel helemaal uit de duim gezogen zouden kunnen zijn (niet dat dat slim zou zijn bij een woningcorporatie, maar dat terzijde).
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie