Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat doe ik met dat papiertje?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marica »

De saga met de gemeente Den Haag is ook tot een goed einde gekomen. Mijn vrouw werd gebeld door de gemeentesecretaris die de mail van mijn vrouw had gelezen. Die mail is als voorbeeld de hele gemeente door geweest want hoe kon dit gebeuren? Natuurlijk is er de mogelijkheid om het persoonlijk te komen doen. Volgens eigen zeggen kregen ze last van kromme tenen door hun eigen fouten op de website van de gemeente. Want daar staat de link voor transgenders maar vervolgens geen mogelijkheid om een afspraak te maken. Alleen digitaal zonder DigiD voor niet onwoners. Dat gaat allemaal aangepast worden, want het krijgt dezelfde status als de aangifte van een geboorte. Bij voorkeur digitaal, maar ook de mogelijkheid om een afspraak te maken.

We worden vandaag of morgen gebeld om een afspraak te maken op vrijdag 22 maart zodat we met familie dat moment tot een onvergetelijke gebeurtenis kunnen maken.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Sander »

Top!
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Fijn om te lezen dat je klacht ter harte is genomen.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marica »

€65 voor een Deskundigenverklaring betaald bij Stepwork. Ik dacht dat het veel duurder was als ik de verhalen hoorde.
:orcs-gayflag:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marijn »

Marica schreef: 04 mar 2019, 16:24 €65 voor een Deskundigenverklaring betaald bij Stepwork. Ik dacht dat het veel duurder was als ik de verhalen hoorde.
:orcs-gayflag:
Er zijn deskundigen die als je niet bij ze in behandeling bent inderdaad een aanmerkelijk hoger tarief vragen. Maar als je wel ergens (VU, Stepwork) onder behandeling bent en ze je dus al kennen is het normaal goedkoper.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marica »

Poeh, Den Haag blijft lastig doen.
Ze vragen ons om uiterlijk drie dagen van te voren per e-mail te sturen: de naam van de transgenderdeskundige, een kopie paspoort, de nieuwe voornamen en de ingangsdatum, en de deskundigenverklaring. Gek genoeg vragen ze dan weer niet of de historische gegevens bewaard of overschreven moeten worden.
Ik had er problemen mee om die informatie op hun site (zonder DigiD) op te sturen, en nu vragen ze of ik het wil e-mailen...?! Echt niet dus!

'Anders kan het administrtieve gedeelde niet voltooid worden en kan de latere melding op de geboorteakte niet op tijd gemaakt worden.' Ze zegt dat het administrstieve gedeelte om de akte aan te kunnen passen enkele dagen voor het opmaken van de vermelding op de geboorteakte gebeurt.

Hoe ging dat bij jullie?
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Anon20200101 »

Bij mij was het een kwestie van in het archief het juiste boek te vinden met mijn geboorteakte erin, dat duurde zo'n 15 minuten.
Daarin heeft de ambtenaar toen een aantekening gemaakt dat ik per die dag van naam en geslacht gewijzigd was, en daarna mij een officieel document de kopie daarvan meegeven, en me geluk wensen. Dat duurde bij elkaar ook nog een minuut of 10.

Ik kan me voorstellen dat dit in Den Haag meer tijd zou kosten, en dat het archief mogelijkerwijs in fysieke vorm niet op dezelfde locatie is, en dat het fysieke deel wat meer tijd vergt.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Danielle »

Ik zou de gemeente Den Haag maar eens wijzen op de voorlichting die de Rijksoverheid geeft over het afgeven van kopieën van identiteitsbewijzen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -id-bewijs
Zulke dingen per e-mail versturen is vragen om identiteitsfraude. Een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens is ook wel op zijn plaats als ze dit soort informatie over onbeveiligde kanalen verstuurd willen hebben.

Ik heb met de ambtenaar destijds vooral zitten kletsen over de wetswijziging. Ik was zijn eerste, waarschijnlijk ook de eerste van de gemeente, waar hij deze aangifte bij opnam. Dus hij moest ook even kijken wat hij precies moest doen in de computer. Maar de daadwerkelijke aangifte en wijzigingen waren nog geen 5 minuten werk. Ik had wel van te voren een afspraak gemaakt en hij was al het archief ingedoken.
Mijn transitieblog: Fading Gender
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door kwax »

Gechat met geboortegemeente, paar dagen later deskundige verklaring opgestuurd via mail omdat ze daarom vroegen, hierna gebeld om een afspraak te maken dit kon binnen 2 dagen in dit gesprek heb ik ook mijn nieuwe naam doorgegeven. Voor het gesprek had de ambtenaar dus al een gedeelte van het papierwerk voorbereid en stond ik na een half uur alweer buiten het stadhuis met kopieën van het oude paspoort/rijbewijs en nieuwe geboorte akte. Daarna was het wachten op de gemeente Den Haag om het te veranderen in mijnoverheid. Omdat het wat lang duurde, vorige week dinsdag met de gemeente (Den Haag) gechat en gebeld waarin beide personen aangaven dat het 4 tot 6 weken zou kunnen duren voordat ik een nieuw paspoort/rijbewijs zou kunnen aanvragen???? Toch ’s middags maar een afspraak gemaakt in het stadhuis voor het wijzigen persoonsgegevens en aanvraag nieuw paspoort/rijbewijs, hier werd mij verteld dat mijn gegevens al waren veranderd en ik heb dus toen meteen een nieuw paspoort en rijbewijs aangevraagd. Bij de gemeente Den Haag rommelt het dus een beetje.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat doe ik met dat papiertje?

Bericht door Marica »

Ze blijven mij dus dwingen om mijn spullen via een onveilige omgeving op te sturen. Ik ben al lang bekend met KopeID
Daar gaan we nog even mee aan de slag, want dit kan gewoon niet.
En deze medewerker wil het nu via haar e mailadres opgestuurd hebben. Hoezo risicovol?
Nu blijkt die procedure dus alleen te bestaan uit het overhandigen van de kopie van de gewijzigde geboorteakte aan mij op 22 maart.

Wordt vervolgt.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)