Nieuwe chat! Zie dit topic.

Belasting - wat is aftrekbaar

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door AJpoekie »

Hallo allen,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen.
Ik heb hier op het forum een keer gelezen dat een aantal dingen aftrekbaar zijn voor de belasting?
Maar ik kan dat even niet meer vinden.

Nu moeten we natuurlijk die aangifte weer doen vóór 1 mei en ik heb er de ballen verstand van, dus wie o wie wil mij info geven?

Ik heb gehoord dat je kleding kon aftrekken: geldt dit dan alleen voor speciale transgenderkleding (zoals binders e.d.) of gewoon ALLE kleren die je hebt moeten aanschaffen? (bijv. mannentruien kocht ik altijd al dus dat kan niet lijkt mij, maar naar mannenbroeken en boxers overgestapt vorig jaar).

Voorwaarden:
U mag de kosten voor (het wassen van) kleding en beddengoed onder de volgende voorwaarden aftrekken:

De kosten zijn een rechtstreeks gevolg van ziekte of invaliditeit.
De ziekte duurt minimaal 1 jaar of gaat waarschijnlijk minimaal 1 jaar duren.

-------------> geldt genderdysforie als "ziekte"?

Heb dit rijtje wel bestudeerd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zorgkosten

Betekent dat ook dat ik extra fysiobehandelingen die buiten mijn pakket vielen, nog kan aftrekken? (WOW)
(sorry ik ben geen financieel wonder)

Alvast bedankt!!
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door Anon20200101 »

Misschien dat je wat aan deze pagina hebt?
https://www.transvisie.nl/transitie/algemeen/fiscaal/
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door Jannet V »

Zelf heb ik genderdysforie als ziekte gezien omdat ik er een medisch traject voor volgde. Een paar jaar lang heb ik de kleding afgetrokken i.v.m. ziekte twee jaar lang zelf het hoge bedrag. Wel even de rekeningen bewaren voor het geval er een controle komt. Je zelf betaalde fysiobehandelingen mag je ook aftrekken net als gemaakte reiskosten naar behandelaars. Mocht er een steekproef komen, niet meteen opgeven maar gewoon met een gefundeerd verhaal komen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door Alice »

Ik ben ook eens bezig geweest ziektekosten aftrek wat kon en niet.

Kleding, aanschaf kleding i.v.m. wisseling van gender (omgaan) gewone dagelijkse kleding wordt niet vergoed.
Bedrijfskleding, schoeisel, veiligheidsartikelen die alleen te gebruiken zijn door man of vrouw als deze niet verstrekt of vergoed worden zijn aftrekbaar.
Binders, in principe niet maar als ze voorgeschreven zijn (door bijvoorbeeld psycholoog - ondragelijk lijden) dan wel.

Aftrekbare kosten denk aan,
vervoerskosten, porto, telefoon voor bezoek arts, logopedie, psycholoog, ziekenhuis, extra kosten voor medicijnen die niet vergoed worden (bijbetaling) etc.

De extra kosten die gemaakt zijn na een operatie, vervoer, verband, ondersteunende kleding, etc. kun je aftrekken.

En verder natuurlijk alle andere ziektekosten die niet vergoed worden.
niet te vergeten kosten van je EHBO doos in de auto en thuis in de badkamer die je jaarlijks vernieuwd :) .

Wassen van kleding en beddengoed, als jij aannemelijk kunt maken dat door het transgender zijn langer dan een jaar bedlegerig bent geworden heb je recht op aftrek.

En inderdaad bonnetjes bewaren al is het maar als ze te veel met een rood potlood bezig zijn geweest en je wilt protest aantekenen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door Jannet V »

Mijn kledingaftrek is destijds geaccepteerd. Het gaat niet om de specifieke waskosten maar de meerkosten van kleding en bewassing. Dus heb je meer kosten dan normaal, dan kun je ze aftrekken. En bij twijfel gewoon opvoeren, als het niet geaccepteerd wordt kun je bezwaar aantekenen of toe geven dat je een fout gemaakt hebt. Ze zijn daar echt de Gestapo niet.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door Marijn »

Ik heb de kleding bij de aangifte dit jaar afgetrokken, wel voor het lage bedrag om geen risico te nemen ook omdat ik voor het merendeel geen bewijs heb en veel bij de kringloop gekocht heb. En inderdaad de reiskosten naar alle behandelaars. Stepwork, endo, logopedie, huidtherapeut e.d. Ook op basis van de info op transman.nl. Oh, en niet vergoede medische kosten (mits het niet onder eigen risico valt).
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Belasting - wat is aftrekbaar

Bericht door Jannet V »

Belasting en aftrek posten is en blijft een schemerig geheel, bij twijfel gewoon opvoeren als aftrekpost. Als je eerst de belastingtelefoon raadpleegt wordt het afgewezen terwijl het later in een goed gesprek met een belastinginspecteur goedgekeurd wordt. (je moet zo iemand natuurlijk niet meteen via de telefoon naar zijn of haar strot vliegen) Met stroop vang je veel meer ... :violin:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.