Nieuwe chat! Zie dit topic.

enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Bericht door AJpoekie »

Beste allemaal,

Voor mijn scriptie zijn we nog op zoek naar LBHTIQ'ers die hun mening willen geven over ruimtelijke vaardigheden.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 5 minuutjes.

We willen graag deze doelgroep bereiken, omdat we met name geïnteresseerd zijn in de invloed van leeftijd en geslacht op de meningen over ruimtelijke vaardigheden. Al vele mensen hebben onze vragenlijst ingevuld, maar de doelgroep is nog niet erg divers.
Daarom, wil ik hierbij een oproep doen aan jullie, om mij te helpen met het invullen van deze vragenlijst:

https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe ... RkGccJb7EY

Er wordt in de vragenlijst gevraagd naar je geslacht en de antwoordopties zijn daar naar mijn idee weinig divers, je kan enkel kiezen tussen man/vrouw/anders, namelijk.. Het spijt mij als dat kwetsend aanvoelt, het was niet mijn keuze om dit als "anders' te verwoorden, want jullie zijn net zo (ab)normaal als cismensen. Als transman zelf heb ik ook gewoon "man" aangevinkt, want dat is hoe ik me voel.

Misschien, in sommige opzichten dus een moeilijke vragenlijst. Hoop dat jullie hier een beetje doorheen kunnen kijken en het niet persoonlijk opvatten.

Alvast hartelijk dank voor wie hem in wil vullen!
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Bericht door Simão »

Ik ben gestopt omdat je het bolletje móet verschuiven terwijl er diverse vragen zijn waarbij het niet of het een of het ander is in mijn leven.
Er is geen rekening gehouden met mensen die niet werken of naar school gaan, er is geen rekening gehouden met mensen die in hun privé leven net zoveel mannen als vrouwen om zich heen hebben bv. Er is geen ruimte om te geloven dat mannen en vrouwen gelijk zijn, je wordt gedwongen 1 het voordeel te geven.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Bericht door Anon20190501 »

Simão schreef: 16 apr 2019, 11:36 Ik ben gestopt omdat je het bolletje móet verschuiven terwijl er diverse vragen zijn waarbij het niet of het een of het ander is in mijn leven.
Er is geen rekening gehouden met mensen die niet werken of naar school gaan, er is geen rekening gehouden met mensen die in hun privé leven net zoveel mannen als vrouwen om zich heen hebben bv. Er is geen ruimte om te geloven dat mannen en vrouwen gelijk zijn, je wordt gedwongen 1 het voordeel te geven.
Dat dan die bolletjes lijkt alleen maar zo. Gewoon even verschuiven en dan weer in het midden zetten. 't is wel een echte beginnersfout in de logica van de software. Die bovendien niet getest is, blijkbaar.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Bericht door AJpoekie »

Simão schreef: 16 apr 2019, 11:36 Ik ben gestopt omdat je het bolletje móet verschuiven terwijl er diverse vragen zijn waarbij het niet of het een of het ander is in mijn leven.
Er is geen rekening gehouden met mensen die niet werken of naar school gaan, er is geen rekening gehouden met mensen die in hun privé leven net zoveel mannen als vrouwen om zich heen hebben bv. Er is geen ruimte om te geloven dat mannen en vrouwen gelijk zijn, je wordt gedwongen 1 het voordeel te geven.
Dat is niet helemaal waar, dat je wordt gedwongen om 1 iemand het voordeel te geven.
Het is zo ingesteld, omdat mensen anders gewoon door kunnen klikken naar de volgende vraag.
Zonder dat ze überhaupt maar naar het schuifje gekeken hebben.
Keuze van de begeleider, niet die van mij, want ik zou het ook fijn vinden als je soms gewoon in het midden kan zitten. Die klacht hebben we vaker gekregen, maar onze begeleider heeft dus blijkbaar liever dat het mensen irriteert, dan dat mensen het achteloos invullen en overal op "volgende" klikken. Dus het is vooral bedoeld om te dwingen om überhaupt antwoord te geven.

Maar in ieder geval bedankt voor de moeite, dat je toch geprobeerd hebt het te doen!
(die vraag over mannen en vrouwen in werk/school mag je ook zien als hoe dat in het verleden was).

@Sigrid de vragenlijst is zeker wel getest, er is een pilot gedraaid en de vragenlijst staat nu al maanden open, is al ingevuld door zo'n 1200 mensen. Dus het is zeker wel getest!

Ik begrijp alle kritiek!
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Bericht door Simão »

Sigrid schreef: 16 apr 2019, 12:06
Dat dan die bolletjes lijkt alleen maar zo. Gewoon even verschuiven en dan weer in het midden zetten. '
Dat hadden ze er wel even bij kunnen zetten.

Ik had blijkbaar nog 1 vraag te gaan, die is nu opgeslagen, de sessie was verlopen volgens de mededeling. Ik weet niet of ik zin heb om het nog eens te doen, maar misschien een keer als mijn bokkepruik af is.... ;)

Ik vond het aparte vragen, weet niet wat eruit gehaald zou kunnen worden of het moet over stereotypering gaan?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: enquête scriptie ruimtelijke vaardigheden

Bericht door AJpoekie »

Simão schreef: 17 apr 2019, 22:21
Sigrid schreef: 16 apr 2019, 12:06
Dat dan die bolletjes lijkt alleen maar zo. Gewoon even verschuiven en dan weer in het midden zetten. '
Dat hadden ze er wel even bij kunnen zetten.

Ik had blijkbaar nog 1 vraag te gaan, die is nu opgeslagen, de sessie was verlopen volgens de mededeling. Ik weet niet of ik zin heb om het nog eens te doen, maar misschien een keer als mijn bokkepruik af is.... ;)

Ik vond het aparte vragen, weet niet wat eruit gehaald zou kunnen worden of het moet over stereotypering gaan?
Aha dat van die bolletjes wist ik niet, dat ze uiteindelijk toch in het midden konden.
Goede tip.

Hahaha geeft niks, als je geen zin meer hebt gewoon laten zitten joh.
Het is nou ook weer niet de bedoeling dat je chagrijnig wordt van een of andere enquête voor onze scriptie (en ik gebruik deze vragenlijst nog niet eens, maar moest hem promoten van de begeleider, omdat het blijkbaar belangrijk is voor de onderzoeksvraag van iemand anders. We zitten met 10 man in het groepje, dus ik ken niet iedereens onderzoeksvraag uit mijn hoofd).

Het gaat inderdaad om stereotypering.
We voeren ook onderzoeken uit in real life (140 mensen) en dat gebruik ik dan weer wél voor mijn scriptie.
Daarbij manipuleren we deelnemers ook door fake info te geven bijv dat uit onderzoek is gebleken dat hun geslacht beter presteert op de taken die we vandaag uitvoeren dan het andere geslacht. (En ook een negatieve manipulatie, dus dat ze slechter presteren).
Ik mag dit waarschijnlijk niet verklappen, gezien het onderzoek nog loopt, dus ssssttt ;-)

Omdat het stereotype is "mannen zijn beter in ruimtelijke vaardigheden en navigeren" vind ik het met name interessant om te onderzoeken of zo'n negatieve manipulatie hun prestaties nog (negatief) beïnvloed en of ze überhaupt zo'n statement wel geloven.
Daar gaat mijn onderzoeksvraag dus over. :-)

Ik heb zelf voor dit onderzoek gekozen, omdat ik denk dat stereotypering een grote rol speelt in mijn leven.
En dat dat geldt voor meer transgenders/genderfluid/genderqueer mensen.
Ik háát stereotypes. Vind het bullshit om in een hokje geduwd te worden en bepaalde verwachtingen te moeten waarmaken.
Ik doe daar niet aan mee.
Maar ondertussen geloven ik wel dat stereotypering al dan niet bewust het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Vandaar dat ik voor dit onderwerp gekozen heb.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me