VFS zoektocht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik gebruik Youtube ook niet voor lessen, maar voor uitleg en de principes achter de facetten van de stem en geluid wat je maakt.
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: VFS zoektocht

Bericht door Jill »

LauraHeleneN bedankt voor de info ik ga hier zeker informatie over opzoeken. En iedereen ook bedankt voor alle insight over het onderwerp. Het idee dat ik niet weer een wereldreis hoef te maken staat mij wel aan eerlijk gezegd.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Graag gedaan. :)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Ondanks dat mijn stem volgens velen heel goed is,ook nooit gefronste wenkbrauwen oid krijg,overweeg ik toch nog steeds de operatie aan mijn stem.ik heb al een e-mail naar kno van het vu gestuurd en kreeg een e-mail terug(dr Rico Rinkel)met daarin de voorwaarden en als je daar aan voldoet wordt het vergoed..ik wil toch een afspraak maken ,ook al heb ik weinig hoop dat hij mij zal opereren . Ik vroeg me af of er ook klinieken zijn in Nederland of ziekenhuizen ..of klinieken of ziekenhuizen in de buurlanden van Nederland waar je op eigen kosten toch deze operatie kunt ondergaan..volgend jaar heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om daar zelf geld voor vrij te kunnen maken .ik wil gewoon elke mogelijkheid wegnemen dat er ooit een situatie komt dat ik toch in mijn oude stem terug kán vallen !
Groetjes Rikki
Offline
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: VFS zoektocht

Bericht door Eveliene »

Als je al een goede stem hebt zou ik het daar bij houden. Ik heb ervaren dat mijn stem na een operatie bij Rinkel juist achteruit is gegaan en daar had hij mij voor gewaarschuwd. Een 2e operatie in Luxemburg heeft daar ook geen verbetering in gebracht.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Ik heb hier juist ook verhalen gelezen(Cait) van dames die juist zeer tevreden zijn.. ik wil sowieso mijn mogelijkheden onderzoeken en daarna beslissen wat te doen(op het moment valt het muntje nog steeds naar wel laten doen overigens) dank voor je reactie Eveliene
Offline
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Zoals @Eveliene inderdaad aankaart, en zelf heeft ondervonden, is het risico op complicaties en/of verslechtering aanzienlijk.
En als je zoals je zelf aangeeft, je qua stem gewoon passing bent, waarom dan het risico op verslechtering lopen?

Misschien dat Cait en/of Eveliene bereid zijn om voor en na samples te delen?
Het is uiteindelijk heel sterk een YMMV operatie, waar de resultaten dus 'nogal' uiteen lopen.

Voor zover ik van bekenden heb ervaren om me heen die deze operatie hebben ondergaan, is "nogal hees klinken" na de operatie al bijna een "goed resultaat".
Puur voor de toonhoogte, "ja", is VFS een oplossing omdat toonhoogte precies dat is wat aangepakt wordt bij VFS (je laagste tonen worden onmogelijk gemaakt door het chirurgisch inkorten van je stembanden, waaroor je een hogere stem overhoudt), maar omdat er veel meer facetten aan de vrouwelijke stem zitten dan alleen toonhoogte, waar VFS (vrijwel) geen invloed op heeft (of sterker nog, negatief kan beinvloeden), is dat resultaat vaak weinig soelaas-brengend.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Wolfy_girl schreef: 21 feb 2019, 18:54 Laatst deelde een trans vriendin van mij een YouTube link naar iemand die "voice training" les geeft voor transgenders, waarin ze mensen aanmoedigt om je spieren zoveel mogelijk te gebruiken voor je stem; Als je je stem goed naar de mallemoer wil helpen, moet je dat vooral doen!
Wat bedoel jij (of beter, die persoon die lesgeeft) met "om je spieren zoveel mogelijk te gebruiken voor je stem"?

Afgezien van een paar stukjes kraakbeen in je strottenhoofd, de lucht die nodig is, en botjes en kraakbeen van je strottenhoofd en je kaak, is de rest ALLEMAAL spieren waardoor de stem/geluid gevormd wordt.
Echt ALLES aan je stem, is het resultaat van spieren die gebruikt worden.
Je spieren zorgen vanaf je diafragma tot aan je lippen voor de stem en het geluid.
Diafragma, de spieren IN je strottenhoofd (die je stembanden aan/ontspannen), de spieren OM je strottenhoofd heen, de spieren in je mond om de resonantiekamer vormen, en je lippen.

Ja, er bestaat een risico om poliepen of knobbeltjes te krijgen op je stembanden; het is DE nachtmerrie van zangers over de hele wereld; en kan makkelijk ontstaan door verkeerde (over)belasting van de stembanden.
En ja, dat is door verkeerd gebruik van spieren, maar om dat gelijk te stellen aan "je spieren gebruiken = stem naar de mallemoer" slaat de plank nogal mis.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Laura,je kent me nog niet zo goed denk ik haha.. ik kan strond-eigenwijs zijn als ik iets in me koppie heb..en ik wil eerst er een paar artsen over gesproken hebben voor ik
Mijn beslissing neem 😊
Offline
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik meen ook niet je te kennen, of je te kunnen ontmoedigen. En dat is m'n doel ook niet. ;)
Ik geef alleen aan, net zoals Eveliene, dat er "nogal wat risico's" zijn.
Of je die operatie uiteindelijk wel of niet ondergaat, zal alleen jouw keuze zijn.

Naast Dr. Rinkel, die je zelf noemt, zou ik Dr Remacle vragen om een consult; die opereert vanuit Luxemburg. Hij staat goed aangeschreven.
@Eveliene , ben jij door hem geopereerd?

En als je het verder van huis zou willen zoeken, dan kom je al snel uit in Zuid Korea, bij Dr Kim @ Yeson.
Plaats reactie