Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Romee92
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2019, 13:58
Gender: Vrouw

Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Romee92 »

Hallo allemaal,

14 februari heb ik groen licht gekregen bij het VU. De dag er na direct de deskundigenverklaring aangevraagd. Na 5 weken had ik deze eindelijk binnen.

Ik ben geadopteerd uit het buitenland wat betekend dat ik de pech heb dat alles via de gemeente Den Haag moet verlopen.
Eind maart heb ik alles ingediend, de deskundige verklaring, trouwboekje van mn ouders en mn adoptiepapieren.

Het is inmiddels 1,5 maand geleden dat ik deze aanvraag heb ingediend.
Het maakt me zo doodongelukkig om nog overal meneer te zien staan. Daarnaast moet ik veel internationaal reizen voor m’n werk, echter kan ik het niet meer opbrengen om als meneer al mn boekingen te moeten maken.

De informatie op de website is slecht, bij hoelang duur het staat bijvoorbeeld. “de gemeente streeft ernaar uw digitale verzoek binnen 10 werkdagen in behandeling te nemen. Wegens grote drukte lukt dat op dit moment helaas niet” Ja wat is het dan wel??

Ik heb proberen te bellen maar de dame aan de telefoon vertelde me dat ‘landelijke taken’ alleen bereikbaar is via mail. Hier naartoe gemaild maar nog altijd niks gehoord. Ik word doodongelukkig van die onzekerheid en machteloosheid.

Zijn er hier mensen die het ook via de gemeente Den Haag hebben moeten regelen? Hoelang duurde dat en hoe verliep dat precies?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Emma »

Heb je uberhaupt al iets gehoord? Op basis van de Algemene Wet Bestuursrecht moet de overheid binnen 6 weken iets gedaan hebben met een verzoek, of in uitzonderlijke gevallen 10 weken. Maar dan moet wel binnen 6 weken kenbaar gemaakt worden dat het langer dan 6 weken gaat duren.

Welke afdeling het betreft doet niet terzake.

Je kunt ze niet heel makkelijk dwingen sneller te werken. Maar een officiele klacht kenbaar maken kan helpen. Zie daarvoor https://www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-or ... meente.htm
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Marica »

Romee92 schreef: 13 mei 2019, 14:11 Hallo allemaal,

14 februari heb ik groen licht gekregen bij het VU. De dag er na direct de deskundigenverklaring aangevraagd. Na 5 weken had ik deze eindelijk binnen.

Ik ben geadopteerd uit het buitenland wat betekend dat ik de pech heb dat alles via de gemeente Den Haag moet verlopen.
Eind maart heb ik alles ingediend, de deskundige verklaring, trouwboekje van mn ouders en mn adoptiepapieren.

Het is inmiddels 1,5 maand geleden dat ik deze aanvraag heb ingediend.
Het maakt me zo doodongelukkig om nog overal meneer te zien staan. Daarnaast moet ik veel internationaal reizen voor m’n werk, echter kan ik het niet meer opbrengen om als meneer al mn boekingen te moeten maken.

De informatie op de website is slecht, bij hoelang duur het staat bijvoorbeeld. “de gemeente streeft ernaar uw digitale verzoek binnen 10 werkdagen in behandeling te nemen. Wegens grote drukte lukt dat op dit moment helaas niet” Ja wat is het dan wel??

Ik heb proberen te bellen maar de dame aan de telefoon vertelde me dat ‘landelijke taken’ alleen bereikbaar is via mail. Hier naartoe gemaild maar nog altijd niks gehoord. Ik word doodongelukkig van die onzekerheid en machteloosheid.

Zijn er hier mensen die het ook via de gemeente Den Haag hebben moeten regelen? Hoelang duurde dat en hoe verliep dat precies?
Ik heb mijn naamwijziging ook via de gemeente Den Haag laten lopen omdat ik daar geboren ben. Ik weet dat de gemeente druk bezig is de gehele procedure tegen het licht te houden omdat mede door klachten die ik kenbaar heb gemaakt, ze zelf ook wel tot de conlusie kwamen dat die site niet goed was. Ik ben sinds 22 maart officieel vrouw, en het lijkt mij sterk dat ze ondertussen al de boel op orde hebben. Vraag zoals Emma al deed om duidelijkheid bij hun. Ze zijn echt wel betrokken bij de zaak is mijn ervaring.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Romee92
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2019, 13:58
Gender: Vrouw

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Romee92 »

Okeee bedankt Emma en Marica, als ik eind van de week nog niks heb gehoord kijken of zo'n officiele klacht helpt..
Romee92
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2019, 13:58
Gender: Vrouw

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Romee92 »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het mailtje wat ik begin deze week stuurde heeft toch geholpen. Gisteren kreeg ik het formulier met de geslachts- en voornaam wijziging toegestuurd. Deze gelijk ondertekend en op de post gedaan met de officiele documenten. Fingers crossed nu..
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Ender »

Ik ben ook in het buitenland geboren en moest dus ook via Den Haag mijn naam/geslacht wijzigen. Hoop papierwerk opzoeken (origineel birthcertificate, officiële vertaling, etc), aangetekend opsturen maar het mailverkeer liep altijd wel vlot en werd vriendelijk behandeld. Denk dat ik 1 van de eersten was toen want het was een hoop uitzoekwerk voor hun en ze hadden er 3 maanden voor uitgetrokken, uiteindelijk duurde het maar 3 weken.
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Maaikedegeest »

Romee92 schreef: 16 mei 2019, 12:34 De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het mailtje wat ik begin deze week stuurde heeft toch geholpen. Gisteren kreeg ik het formulier met de geslachts- en voornaam wijziging toegestuurd. Deze gelijk ondertekend en op de post gedaan met de officiele documenten. Fingers crossed nu..
Heb je al wat meer gehoord?
Hopelijk is het gelukt.
Romee92
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2019, 13:58
Gender: Vrouw

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Romee92 »

Het is gelukt gelukkig, nu iets meer dan een maand geleden, grootste opluchting ever.. Heb er wel meteen een klacht achteraan gestuurd dat het zo lang heeft geduurd, mijn werk heeft er namelijk ook onder geleden omdat ik normaal veel internationale zakenreizen maak. Ze gaven toe dat het erg slordig was dat het zolang duurde terwijl al mijn gegevens daar al sinds m'n geboorte bekend zijn.
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia
Contacteer:

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Aileen »

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie - echter woon ik in Polen en heb ik dus de extra moeilijkheid dat ik dit vanuit het buitenland moet regelen.

Het verkrijgen van de deskundigenverklaring was achteraf gezien zeer eenvoudig - ik zocht iemand op die dat mag via het BIG-register, stuurde een mailtje, daarna wisselden we wat gegevens uit en een week, en een betaling later, had ik de deskundigenverklaring per post naar mijn werk gestuurd.

Ik de gemeente Den Haag hierover aangeschreven, en hier begon de volgende ellende.

Nu ben ik er dus achter gekomen dat in mijn geval, mijn adoptiemoeder om wat voor redenen dan ook toen ze mij in de GBA inschreef, dit op de een of andere manier heeft weten te doen zonder apostiliestempel op mijn geboortebewijs en adoptiepapieren, en de gemeente Den Haag dus doodleuk meldt dat ik deze fout zelf maar moet oplossen. Zonder apostiliestempel op mijn papieren willen ze niets aanpassen, maar om de apostilie te regelen moet ik dat fysiek in mijn geboortestaat doen, want de Amerikanen hebben dit uitbesteed op staatsniveau en staten hebben geen diplomatieke vertegenwoordiging in het buitenland. Ondanks het feit dat ik gewoon Nederlandse ben wenst de Nederlandse overheid hierin niets voor mij te betekenen omdat een gemeenteambtenaar in 1987 buiten de regels heeft gehandeld. Heb nog vier maanden voordat mijn deskundigenverklaring verloopt, en dit krijg ik dus absoluut niet geregeld binnen die tijd.

Zelf zou ik op dit moment het liefste hiermee naar de media willen stappen, omdat de Nederlandse overheid zich altijd zo geweldig voordoet als voorvechter voor LGBT-rechten in geheel Europa, maar tegelijkertijd als een van hun onderdanen, die nota bene in een land woont waar deze rechten onder druk staan, grote problemen ondervindt wegens een administratieve dwaling van een gemeenteambtenaar meer dan dertig jaar geleden, zij bijzonder weinig wensen te doen, maar ik ben bang dat zoiets voor propagandadoeleinden gebruikt gaat worden hier in Polen, aangezien we in de verkiezingstijd zitten.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nederlander maar geboren in het buitenland, wijziging via Den Haag

Bericht door Marica »

Aileen schreef: 16 aug 2019, 07:43 Ik heb zelf een vergelijkbare situatie - echter woon ik in Polen en heb ik dus de extra moeilijkheid dat ik dit vanuit het buitenland moet regelen.

Het verkrijgen van de deskundigenverklaring was achteraf gezien zeer eenvoudig - ik zocht iemand op die dat mag via het BIG-register, stuurde een mailtje, daarna wisselden we wat gegevens uit en een week, en een betaling later, had ik de deskundigenverklaring per post naar mijn werk gestuurd.

Ik de gemeente Den Haag hierover aangeschreven, en hier begon de volgende ellende.

Nu ben ik er dus achter gekomen dat in mijn geval, mijn adoptiemoeder om wat voor redenen dan ook toen ze mij in de GBA inschreef, dit op de een of andere manier heeft weten te doen zonder apostiliestempel op mijn geboortebewijs en adoptiepapieren, en de gemeente Den Haag dus doodleuk meldt dat ik deze fout zelf maar moet oplossen. Zonder apostiliestempel op mijn papieren willen ze niets aanpassen, maar om de apostilie te regelen moet ik dat fysiek in mijn geboortestaat doen, want de Amerikanen hebben dit uitbesteed op staatsniveau en staten hebben geen diplomatieke vertegenwoordiging in het buitenland. Ondanks het feit dat ik gewoon Nederlandse ben wenst de Nederlandse overheid hierin niets voor mij te betekenen omdat een gemeenteambtenaar in 1987 buiten de regels heeft gehandeld. Heb nog vier maanden voordat mijn deskundigenverklaring verloopt, en dit krijg ik dus absoluut niet geregeld binnen die tijd.

Zelf zou ik op dit moment het liefste hiermee naar de media willen stappen, omdat de Nederlandse overheid zich altijd zo geweldig voordoet als voorvechter voor LGBT-rechten in geheel Europa, maar tegelijkertijd als een van hun onderdanen, die nota bene in een land woont waar deze rechten onder druk staan, grote problemen ondervindt wegens een administratieve dwaling van een gemeenteambtenaar meer dan dertig jaar geleden, zij bijzonder weinig wensen te doen, maar ik ben bang dat zoiets voor propagandadoeleinden gebruikt gaat worden hier in Polen, aangezien we in de verkiezingstijd zitten.
Dan blijft er maar 1 ding over. Nieuwe adoptiepapieren regelen met apostiliestempel. Jammer maar helaas, Ga als je die papieren hebt virtueel aan tafel met de gemeente Den Haag en dan zal het wel goed gaan. Succes.

Dit heeft echter niets met LGBT rechten te maken. ja er is een fout gemaakt 30 jaar geleden, je heb wel een NL paspoort eigenlijk op valse gronden verkregen. Zet dat eerst recht, de rest komt later.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gesloten