De Vaart

Gevoelens die je met de wereld deelt
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: De Vaart

Bericht door JustMe »

Nee hoor,

Ik ben eigenlijk niet verder gekomen dan de intake.

Nadat ze mij ruim drie weken aan het lijntje hadden gehouden heb ik ze het dossier laten sluiten.

Ik zit nu bij Stepwork en tot nu toe bevalt dat prima.

Het is trouwens wel een klein wereldje...Later moest ik voor stepwork een formulier invullen en het kwam mij wel erg bekend voor.

Zeker die stomme vraag die begint met “je woont op een onbewoond eiland”...(tel ik dan niet mee??? :cry: )

Toen ik onderop ‘de Vaart” zag staan wist ik het weer :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

Fijn te horen dat je naar Stepwork bent overgestapt.
Dat zou ik ook gedaan hebben als ik niet heel pragmatisch op dat ogenblik gewoon 'snel die verwijsbrief nodig had'. Ik had een heerlijk intakegesprek, en had ook meteen een heel fijne klik met m'n beoogd therapeut.
Ja, (ook) de vragenlijst voor intake toonde inderdaad frappant veel overeenkomst tussen die twee.
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: De Vaart

Bericht door robin1963 »

Tja, zo zie je maar weer :)
Als ik zo behandelt werd was ik waarschijnlijk ook overgestapt hoor.
Kan ik ook niet zo goed tegen moet ik eerlijk zeggen.
Maar bij mij is alles erg prettig en snel verlopen.
En gelukkig nog steeds.
Maar ik ben het wel eens dat iedereen de zaken weer anders meemaakt, voelt en ervaart.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Nou, welkom bij het leed wat medische molen heet....

Vandaag m'n eerste afspraak bij de Vaart in Lelystad. Om 14.00 uur was de afspraak en om 14.05 uur riep de psychologe mij. Ze zei dat ze even met me wilde overleggen want er was een spoedgeval tussendoor gekomen. Een cliënt met ernstige zelfmoord gedachten. Ik hoop dat je dit begrijpt, maar hier moet ik iets mee zei ze.

Ik dacht tja, natuurlijk moet je hier iets mee. Het eerste wat door m'n hoofd schoot was waarom deze cliënt niet gewoon wordt doorverwezen naar een crisisdienst, maar blijkbaar hebben ze daar in ons dorp nog nooit van gehoord. Lekkere eerste afspraak. 10 minuten later zat ik weer in de auto, huiswaarts. Of ik even met de Vaart wilde bellen voor het maken van een nieuwe afspraak.

Ik heb echt een diepgeworteld ongenoegen naar personen die hun afspraken niet nakomen, dus of ik een nieuwe afspraak ga maken, moet ik nog even over nadenken.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: De Vaart

Bericht door Jer158 »

:hug2: @Tijgertje
Hung her from the branches of a mango tree
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Na een valse start, heb ik drie weken geleden dan toch m'n eerste gesprek gehad en ik kan jullie melden dat dat goed bevallen is. Een heel fijne, in levende psychologe. Ondertussen ben ik drie gesprekken verder en durf wel te stellen dat we redelijk op één lijn zitten en ik echt een leuke klik met haar heb.

Zo intens over je gevoelens brainstormen, helpt absoluut om meer duidelijk te krijgen waar je innerlijke geluk nu precies mee samenhangt. Niet dat de diagnose nu al gesteld is, maar de psychologe is het met me eens dat er in mijn geval voldoende reden is om mijn dysforie verder te onderzoeken.

De psych gaf aan t.o.v. sommige andere personen, bij mij toch een verschil van inzicht waar te nemen. Omdat ik drie jaar geleden al "real life" gegaan ben, weet ik ondertussen welke impact het leven als trans op je leven heeft. Ik begreep dat een niet onbelangrijk deel van de personen die hulp zoekt, in de veronderstelling is dat het geluk hun vanzelf zal overkomen, als ze eenmaal toegang krijgen tot de (felbegeerde) hormonen.

Ik spreek ondertussen uit ervaring en denk dat dat nog maar helemaal valt te bezien. Misschien wordt met hormonen je innerlijke gevoel meer "geleveld", maar of je er ook echt gelukkiger van wordt om hierna als trans door het leven te gaan, valt nog maar helemaal te bezien. Daar kom je pas achter als je ook echt in je wens geslacht gaat leven. Mits je dit niet wilt natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat je als MTF niet de behoefte zou hebben om niet in een leuke jurk of rok over straat te willen gaan.

Voor mezelf sprekend heb ik vooralsnog geen idee in welke richting mijn traject zal gaan. Ik voel een sterke wens om meer te kunnen vervrouwelijken, maar heb ook zo mijn twijfels over de bijeffecten. Ik ben er ondertussen wel achter dat ik niet het type ben die zomaar ergens blind in stapt en alle consequenties voor lief neemt. Eventuele vervolgstappen moeten voor mij wel van toegevoegde waarde zijn voor het leven wat ik leid, in wonderen geloof ik niet.

Misschien wordt mijn transitie er uiteindelijk wel één zonder medicatie of operatie. Ik heb al aardig wat transgender ontmoetingsavonden bezocht en wat me daarbij opvalt, is dat het grootste effect vaak te behalen valt met de minst ingrijpende dingen. Zonder grijze waas op je gezicht en met een meer vrouwelijk stem, heb je al meer dan 80% van je passabeliteit gewonnen. Ik heb nu bijna een jaar logopedie en op het punt waar ik nu sta weet ik zeker dat het me gaat lukken om mijn stem meer te vervrouwelijken en met de laserbehandelingen neemt de gezichtsbeharing ook langzaam maar zeker af.

Maar goed, we gaan het zien. Ik sluit niets uit en sta overal voor open en wie weet tot welke verrassende inzichten ik nog allemaal ga komen op mijn ontdekkingsreis.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Laat ik voorop stellen dat ik niet goed wist wat ik van een psychologisch traject moest verwachten, maar na 5 gesprekken zei mijn psychologe dat bij haar geen enkele twijfel bestaat over mijn genderidentiteit en de discrepantie (ongelijkheid t.o.v. mijn geboortegeslacht), die ik hier zelf in ervaar. Mijn "angst" dat ik niet in een plaatje zou passen, bleek volkomen onterecht. Ik heb mijn uitdagingen en valkuilen, kansen en bedreigingen, behoeften en verlangens goed op m'n netvlies en ben op grond hiervan (en in volle overgave) gevormd tot de persoon die ik nu ben.

Ondertussen hebben wij in goed overleg besloten de gespreksfrequentie af te bouwen en mij aan te melden voor een psychologisch onderzoek, wat hier nog op volgt. Schijnt een behoorlijk intensief traject te worden, maar ik heb er zin in. Verder gaf de psychologe aan mij evt. te willen helpen met het aanvragen van een tegemoetkoming in de kosten bij mijn zorgverzekeraar, een mogelijkheid die ikzelf al achter me had gelaten.

Ik dacht ik kan wel gaan zitten wachten, maar dit is wat ik wil en ben dan ook bereid om hierin zelf te investeren. M'n psych liet hier duidelijk haar waardering voor blijken, maar gaf aan dat alle kosten die ik vergoed krijg, ook weer voor andere dingen kan gebruiken. Alles wat je terug krijgt is mooi meegenomen toch? Het wisselen van garderobe is ook niet gratis.

Terugkijkend kan ik zeggen dat ik beter gefocust ben op mijn geluksdoelen en met meer zelfvertrouwen mijn eigen toekomst tegemoet treed.
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De Vaart

Bericht door Vethrvolnir »

Ik ga 11 juni naar De Vaart in Assen.
Op basis van wat ik hier lees en van de stomme vragen in de vragenlijst zie ik er nogal tegenop. Psych trajecten ken ik al.
Debiele vraag of ik homosexuele contacten of relaties gehad heb. Wat bedoelen ze in vredesnaam . Mijn lijf is vrouw . Mijn geest niet. Dus wat zijn dan homo contacten. Voor mij is dat dan dus als ik iets heb met een andere man. Maar voor de zekerheid heb ik dat maar helemaal uitgeschreven. En ook . Wat doet het er toe? Ben ik minder man als ik gay ben? WTF!
Ik word daar echt heeeel wantrouwig van. En dan die onbewoond eiland vraag. Geantwoord dat wonen op een onbewoond eiland onmogelijk is. Maar dat ik dan mijn familie en hun vrienden mee zou nemen. Wat willen ze met zo'n "vriendinnenboekje" vraag. Gaan ze ook nog vragen of ik veel met autootjes speelde als kind en of mijn lievelings kleur blauw was? Stel gewoon de vraag die je beantwoord wilt hebben. Hoe moeilijk kan het zijn?

Testen ze echt allemaal van die culturele constructen en vooroordelen die zij zelf hebben over mannen en vrouwen en gender ? Of kijken ze gewoon over welke dingen ik boos wordt?
:shock:
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: De Vaart

Bericht door Jannet V »

'Ja, ze proberen je gewoon op de kast te jagen en mede daaruit leiden ze af hoe stabiel je bent.' Maak je niet zo druk, begin vanaf de positieve kant dat ze je willen helpen. Het is echt niet de bedoeling je te tackelen dus ga ook niet denken vanuit die gedachte. Daar heb je alleen je zelf maar mee. Succes bij je eerste afspraak en relax.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

@Vethrvolnir dit soort trigger-vragen ga je mogelijk nog meerdere keren meemaken, bijvoorbeeld wanneer je tijdens de diagnostische fase tests moet doen om co-morbiditeit van bijvoorbeeld depression of anxiety te kunnen vaststellen of uitsluiten.

Ik hoop dat je voor 11 juni de rust in je koppie een beetje kan vinden.
Zoals Jannet ook schrijft, je mag er toch echt van uit gaan dat omdat je met een hulpvraag bij de zorgverlener komt, die zal proberen die hulpvraag te beantwoorden.
Plaats reactie