Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Eveliene »

Er was nog niet genoeg haat naar transgenders dus besloten de kindervrienden nog wat olie op het vuur te gooien

--

VATICAAN-STAD - Het Vaticaan vindt dat de mens niet het recht heeft om van geslacht te veranderen. In een officieel document dat maandag openbaar is gemaakt, stelt de rooms-katholieke kerk dat geslachtsverandering het gevolg is van een „verward concept van vrijheid.”

In het document getiteld ’Man en Vrouw, hij creëerde hen’ heeft de Congregatie voor de Katholieke Opvoeding het over een „educatieve crisis” als het gaat over affectie en seksualiteit. De congregatie pleit voor een „een positieve, behoedzame seksuele opvoeding”, zodat kinderen „de originele waarheid over mannelijkheid en vrouwelijkheid kunnen leren.”

Het Vaticaan is van oordeel dat „als het idee van geslacht wordt bepaald door persoonlijk gevoel in plaats van door biologie, dit een poging is om de natuur te vernietigen.” Het zegt „ja tegen de dialoog, maar nee tegen de genderideologie.” Het 30-pagina’s tellende document is bedoeld als een „instructie” voor katholieke opvoeders.
Hoewel het document niet is ondertekend door paus Franciscus, wordt hij meerdere keren geciteerd uit zijn toespraken en die van vorige pausen. De publicatie hekelt gendertheorieën die „een radicale breuk veroorzaken met het feitelijke biologische verschil tussen man en vrouw.”
Voorvechters van lhbt-rechten veroordelen het document als „verwerpelijk en schadelijk”, en beweren dat het haat en onverdraagzaamheid aanmoedigt. „De informatie in de publicatie leidt ertoe dat families hun kinderen verstoten, en het vergroot de vervreemding van lhbt’ers van de kerk”, zei Francis De Bernardo, directeur van New Ways Ministry dat probeert lhbt-katholieken en de institutionele kerk te verzoenen, in een verklaring.


Voorvechters van lhbt-rechten veroordelen het document als „verwerpelijk en schadelijk”, en beweren dat het haat en onverdraagzaamheid aanmoedigt.
Ⓒ HOLLANDSE HOOGTE
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Anon20200101 »

Zo jammer.
Laat ze zich dan afzijdig houden in deze. Nee, ze moeten perse een oppositioneel standpunt innemen.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Mr.X »

En we zijn verbaasd dat het geloof weer eens in de middeleeuwen blijft steken? Nou, ik niet.

Wat ik wel frappant vind is dat paus Franciscus het niet heeft ondertekend. Naar mijn idee zou hij hier ook echt niet in mee willen gaan, als een van meest open-minded pausen tot nu toe. Ik hoop ook dat hij een statement hierover maakt.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Eveliene »

Mr.X schreef:En we zijn verbaasd dat het geloof weer eens in de middeleeuwen blijft steken? Nou, ik niet.

Wat ik wel frappant vind is dat paus Franciscus het niet heeft ondertekend. Naar mijn idee zou hij hier ook echt niet in mee willen gaan, als een van meest open-minded pausen tot nu toe. Ik hoop ook dat hij een statement hierover maakt.
Paus Franciscus gaat zich hier niet over uitlaten maar ook nooit ondertekenen, daarvoor is de macht van de zeer orthodoxe hardliners te groot.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Citizen Erased »

Mr.X schreef: 11 jun 2019, 17:30 Wat ik wel frappant vind is dat paus Franciscus het niet heeft ondertekend. Naar mijn idee zou hij hier ook echt niet in mee willen gaan, als een van meest open-minded pausen tot nu toe. Ik hoop ook dat hij een statement hierover maakt.
Paus Franciscus heeft helemaal niets met de T. Al eens laten optekenen dat hij transgenders als een soort kernwapen ziet.
Ach, die Roomsen..
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Benjamin »

Het is echt, echt heel moeilijk om katholiek te zijn. :cry:
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Ylse »

blij dat ik ook officieel afscheid heb genomen van dat clubje
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Eva »

Man en Vrouw schiep hij hen. Tja, er zijn nogal wat mensen die menen dat daarmee zijn schepping ophoudt. Mensen met een intersekse conditie, iemand?
Hij schiep ook de Dag. En de nacht. Dus daarmee moeten we het dan maar doen? Het ochtendgloren is niet van zijn hand? Avondschemering?

Kom nou mensen, rooms of niet, paus of niet, het blijft een kwestie van interpretatie. Niet te druk maken over deze oude heren. Alsjeblieft.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Sara »

Ik geloof niet dat het aan het Vaticaan is om argumenten te gebruiken gebaseerd op ‘biologie’ of wetenschappelijke feiten in het algemeen.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Vaticaan: Niemand heeft recht op geslachtsverandering

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.