Onderzoek oproep

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Iris ASW
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 okt 2012, 19:15
Gender: Vrouw

Onderzoek oproep

Bericht door Iris ASW »


Onderzoek naar ervaringen van jonge transgenders tussen de 14 en de 25 jaar.


Hallo allemaal,

Mijn naam is Iris Bergman. In het kader van mijn afstudeerscriptie Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, doe ik onderzoek naar jonge transgenders tussen de 14 en 25 jaar. Dit onderzoek kijkt naar hoe je het leven als transgender in de Nederlandse samenleving ervaart en naar hoe geaccepteerd jij je voelt. Nederland staat bekend als een samenleving waarbinnen mensen over het algemeen worden ingedeeld in de categorie mannen of vrouwen. Bijvoorbeeld direct na de geboorte krijgt je op basis van je geslacht de stempel ‘man’ of ‘vrouw’ en zijn er geen andere tussenopties. In eerste instantie gaat men ervan uit dat je vanaf je geboorte de rest van je leven ook als man of vrouw zal leiden. Dit terwijl dat niet altijd zo hoeft te zijn! Mijn onderzoek kijkt niet alleen naar hoe jonge transgenders de Nederlandse samenleving ervaren maar ook naar hoe je anderen (zoals familie en vrienden) en jezelf ervaart.

Voor mijn onderzoek ben ik heel hard op zoek naar jonge transgenders die met mij een persoonlijk gesprek aan willen gaan. Het gaat om alle typen transgenders (ook androgyne) tussen de 14 en de 25 jaar. Het gesprek zal ongeveer 1,5 uur duren en plaatsvinden in november op een locatie waar jij je gemakkelijk bij voelt (de trein brengt mij overal!). Ik wil met dit onderzoek meer aandacht vragen voor transgenders om op die manier de sociale acceptatie te vergroten. Als je hier voor open staat en mijn onderzoek verder wilt helpen of als je vragen hebt mail me dan gerust op: [email protected]. Zet in je mail in elk geval je leeftijd en type transgender. We kunnen samen een locatie en datum bepalen. Indien je mijn onderzoek graag verder wilt helpen maar liever niet face-to-face wilt afspreken, omdat je dat bijvoorbeeld echt niet durft, mail me dan ook even zodat ik een andere oplossing kan bedenken om informatie van je te kunnen krijgen. Uiteraard zal er vertrouwelijk met de informatie worden omgegaan en zal iedereen die aan het onderzoek meegewerkt heeft de resultaten te zien krijgen. Indien je mee wilt werken aan mijn onderzoek zal ik ook een ouderbrief sturen zodat je ook je ouders op de hoogte kunt stellen van jouw deelname aan mijn onderzoek. Alvast heel veel dank voor degene die zich melden! :wship:

Groetjes,

Iris Bergman
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Raisa »

Darn, net een jaar te oud :)
Misschien kun je contact op nemen met Bastiaan van Transvisie. Hij begeleidt gespreksgroepen voor transgender jongeren tussen de 12 en 25 jaar. Misschien kan hij iets voor je betekenen.
Iris ASW
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 okt 2012, 19:15
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Iris ASW »

Thanks! In ben met transvisie in contact geweest. Mijn oproep is daar ook verspreid. Ik ben nog altijd heel erg opzoek naar mensen die mee willen werken. Des te meer mensen er mee willen werken des te meer betekenis mijn onderzoek krijgt :)
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Minne »

Haha, helaas ben ik net 26 ;) Maar succes gewenst met je onderzoek, ik vind het heel goed dat hier onderzoek naar gedaan word
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Laurens2 »

Ik heb je net een PM teruggestuurd, sorry dat het zo lang heeft geduurd. Hopen dat we snel kunnen afspreken :)
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Merle »

Ik heb net mijn (online)gesprek met Iris gehad, en het is uiteindelijk, ondanks de soms toch wel moeilijk doordenkvragen, een heel fijn gesprek geworden. Dus hierbij nog een up'je voor dit draadje. :)
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Laurens2 »

Ik heb vandaag ook mijn gesprek gehad met Iris en sluit me bij Merle aan dat het een heel fijn gesprek was.

Ik heb mijn levensloop wat betreft transitie weer een beetje op een rijtje kunnen zetten en weet hoe veel gelukkiger ik ben sinds mijn coming out. Nu weet ik nog meer hoe graag ik dit allemaal wil :)
Iris ASW
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 okt 2012, 19:15
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek oproep

Bericht door Iris ASW »

Ah thanks! Heel leuk om te horen :D