Bmi

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
monique_47
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 dec 2014, 11:22
Gender: Vrouw

Bmi

Bericht door monique_47 »

Ik sta nu 4.5 week voor de operatie ben al met voeding en sport bezig om.mij bmi onder de 30.te krijgen.
Weet iemand hoe dat zit en hoe de criterium is bij het umcg.
Ik zit nu net onder de 30..ben zo bang dat ik niet geopereerd word..
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Bmi

Bericht door Tijgertje »

30 is veel te hoog. Een gezond bmi ligt op 25. Had je gedacht dat in een maand tijd nog eraf te kunnen krijgen?
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Bmi

Bericht door Danielle »

Tijgertje schreef: 31 jul 2019, 01:01 30 is veel te hoog. Een gezond bmi ligt op 25. Had je gedacht dat in een maand tijd nog eraf te kunnen krijgen?
Een gezond BMI bestaat niet. BMI is een grof statistisch meetinstrument om een globale indicatie te krijgen van gewicht in relatie tot lichaamslengte van een grote populatie. Ik vind het bijzonder ernstig dat zelfs medici de BMI misbruiken voor individuen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bmi

Bericht door Emma »

Onder de 30 is voor de medici prima om te opereren. De BMI is bedacht door een statisticus en socioloog, Quetelet, die wilde onderzoeken of er een verband bestond tussen de lengte van mensen en hun gewicht. Pas een jaar of 30 geleden is het een norm geworden voor 'gezond' gewicht maar het zegt alleen iets over groepen en niet over individuen, omdat per individu verschillen zijn in de verhouding spiermassa/vetmassa. Ook bij mensen die flink langer zijn dan het gemiddelde gaat de BMI berekening scheef.

Het wordt voor operaties gebruikt om de kans op een goede genezing te voorspellen. Bij operaties die medisch gezien niet tijdkritisch zijn, wordt een BMI onder de 30 gehanteerd, maar niet als harde grens, vanwege die individuele verschillen. Je zult met een BMI van 30,1 echt niet weggestuurd worden. En als het echt niet lukt om onder de 30 te komen is het ook wel mogelijk om geopereerd te worden, alleen is de zorg dan intensiever. Die 30 kan nooit een keiharde grens zijn, iemand die acuut een hartoperatie nodig heeft ga je ook niet eerst af laten vallen, net zo min als verkeersslachtoffers met een BMI van 38.

Persoonlijke noot: de laatste keer dat ik een BMI van 25 had zag ik er uit als een wandelend lijk. Ik schat mijn BMI nu op 29, het mag wat minder, maar minder dan 27 gaat het nooit worden. Onder de 25 is voor mij ronduit ongezond.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Bmi

Bericht door Tijgertje »

Ja oke, is voor jou ronduit ongezond. Dat is subjectief toch? Ik heb een bmi van 23.5 en ben echt geen gespierde spijker als je dat bedoeld. BMI wordt door mensen met overgewicht natuurlijk als snel als een onzin verhaal neergezet, maar we hebben het hier wel over een evidence based meet instrument.

Waar het naar mijn mening over gaat in dit topic is dat de schrijfster zich pas een maand voor haar operatie realiseert, dat ze veel te zwaar is. U beide baggetaliseert de mogelijke complicaties behoorlijk. Vorig jaar hebben wij een persoon met een bmi van rond de 30 tussen het toilet en de muur van het toilet moeten bevrijden, omdat deze vanwege de narcose buiten bewustzijn was geraakt. Nadat ie weer in bed lag, kregen we 15 minuten later een reanimatie oproep en bleek dat deze een hartstilstand had gekregen. Helaas voor de patiënt (rond de 40) heeft ie het niet gehaald.

Als het goed is is het bmi, eet en sport verhaal ruimschoots voor de operatie datum met de schrijfster besproken. Ik vind het wel getuigen van struisvogel politiek als iemand dit dan zo lang voor zich uitschuift. De wil om te veranderen is er wel, de wil om erin te investeren helaas niet.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bmi

Bericht door Emma »

Heb je het wel gelezen wat ze schreef?
monique_47 schreef: 30 jul 2019, 22:11 Ik sta nu 4.5 week voor de operatie ben al met voeding en sport bezig om.mij bmi onder de 30.te krijgen.
Weet iemand hoe dat zit en hoe de criterium is bij het umcg.
Ik zit nu net onder de 30..ben zo bang dat ik niet geopereerd word..
Ze heeft de 30 gehaald, door haar voeding aan te passen en te gaan sporten. Dat red je niet in een paar weken, dus is mijn conclusie dat ze al een tijdje bezig is.

30 is de grens. Dat weet je heel goed.

Dus in plaats van haar een hart onder de riem te steken en te zeggen "wow, goed dat het je gelukt is" ga je er op in hakken en vertellen dat het toch echt 25 moet zijn en verwijten maken? Werkelijk?

Heb je zelf wel begrepen wat de BMI is?

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-waarde ... t/volledig

BMI is allesbehalve evidence based, als het gaat om gezondheid op individueel niveau. Die persoon waar je het over hebt zat blijkbaar aan de andere kant van de schaal dan waar ik zit. Heeft niks met bagatelliseren te maken.

Wel met iemand, die bang is het gehaalde doel misschien niet 100% vast te kunnen houden. Ik vind dat ik zo iemand mag geruststellen. Ja, dat doel ga je makkelijk vast kunt houden als je de komende weken goed op je voeding blijft letten en blijft sporten. En nee, je wordt niet naar huis gestuurd als je op de 30 zit in plaats van er net onder. En: ga na de operatie, zodra dat verantwoord is, vooral door met op je voeding letten en sporten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Bmi

Bericht door marianne »

Om op de wachtlijst te komen geldt er een harde lijn, als het zover is gaan ze je niet weigeren op een paar puntjes, want nu beslist anesthesiologie hierover.
Ze zeggen dat het risico wat groter wordt, maar zoals gezegd, dit geld voor de gemiddelde groep.
Ik heb net de POS van het VU gebeld hierover, dus ik heb het uit de eerste hand. ik was ook wel benieuwd namelijk,
Ze adviseren wel duidelijk een gezond gewicht, maar opnieuw op statistische gronden, dit hoeft niet individueel van invloed te zijn.
hopelijk jou hiermee wat gerust gesteld te hebben.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Bmi

Bericht door Benjamin »

Tijgertje schreef: 31 jul 2019, 01:01 30 is veel te hoog. Een gezond bmi ligt op 25. Had je gedacht dat in een maand tijd nog eraf te kunnen krijgen?
Iets zegt mij dat jouw EQ veel te laag is. Daar ga je niet direct dood aan, maar het is wel irritant voor de rest van de wereld. Is daar geen dieet voor?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Bmi

Bericht door Eveliene »

Benjamin schreef:
Tijgertje schreef: 31 jul 2019, 01:01 30 is veel te hoog. Een gezond bmi ligt op 25. Had je gedacht dat in een maand tijd nog eraf te kunnen krijgen?
Iets zegt mij dat jouw EQ veel te laag is. Daar ga je niet direct dood aan, maar het is wel irritant voor de rest van de wereld. Is daar geen dieet voor?
Jezus wat een belachelijke reactie zeg. Erg lage aanval, ik had je niveau hoger ingeschat.
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Bmi

Bericht door Eveliene »

monique_47 schreef:Ik sta nu 4.5 week voor de operatie ben al met voeding en sport bezig om.mij bmi onder de 30.te krijgen.
Weet iemand hoe dat zit en hoe de criterium is bij het umcg.
Ik zit nu net onder de 30..ben zo bang dat ik niet geopereerd word..
30 is erg netjes hoor, daar ga je geen probleem mee krijgen. Ik verloor 7 kilo door een paar weken geen vlees te eten, had wel een proteïne shake om geen spieren te verliezen.
Plaats reactie