Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Nieuwsberichten
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Anon20230219 »

Bijgaande het artikel over toegenomen zorgen hormoon therapie en de kans op kanker.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de ... ogle.nl%2F
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Jannet V »

Laat je vooral niet gek maken.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Alice »

Daar gaan we weer. Uit het jaar 2002 tijdperk. Ieder die hrt, MtF, medicatie neemt gaat gisteren dood.
Alsjeblieft-dankjewel voor de info.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Anon20230219 »

Wilde het gewoon delen..weet dat er al veel eerder onderzoek is gedaan naar HRT en borstkanker.
Maar goed van Androcur kan je ook een hersentumor ontwikkelen als je het maar lang genoeg gebruikt.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Marijn »

Vergeet ook niet dat dit om cis vrouwen gaat, die sowieso al een veel grotere kans hebben om borstkanker te krijgen. Voor transvrouwen met hormonen is de kans iets groter dan bij mannen, maar nog lang niet zo groot als bij cis vrouwen (zonder hormoontherapie) heb ik begrepen. Dus inderdaad, laat je niet gek maken. Ja het kan gebeuren, net zoals bij iedere vrouw. Alleen de kans is kleiner. Ik vergelijk mezelf wat dat betreft niet met mannen,

Tja en vrijwel medicijnen brengen een zeker risico met zich mee. Maar is dat erger dan ze niet gebruiken? Dat is wat iedereen voor zichzelf moet beslissen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Anon20230219 »

Ja dat realiseer ik mij ook wel dat het om CIS vrouwen gaat.
Ik laat mij door het artikel niet gek maken, ik ben een stoppende roker dus als het om risico op de ziekte gaat maak ik op meer terreinen kans.
Wilde het artikel vooral delen ook omdat er al eerder onderzoek naar gedaan is.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Alice »

Lisa1973 schreef: 09 sep 2019, 22:38 Wilde het artikel vooral delen ook omdat er al eerder onderzoek naar gedaan is.
Met als dieptepunt de publicatie van de WHO in 2002 over de gezondheidsrisico’s HRT gebruik.
Daarin werd aangegeven dat bij HRT gebruik een groot risico bestaat op borstkanker.

Dit artikel kreeg veel aandacht. Ook door mij. Bij het doornemen van het artikel kwam ik gegevens tegen die mij wat aan het denken zette over de doelgroep en de gebruikte medicatie.

Bij een later gesprek bij de huisarts voor een herhaalrecept kwam dit artikel te sprake en ze vroeg mij of het niet verstandiger was om met HRT te stoppen/minderen. Ik heb haar kunnen overtuigen dat ik niet tot de doelgroep hoorde daar ik geen geboren bio-vrouw ben, dat ik geen menstruatiecyclus met de daarbij behorende hormoonschommelingen had meegemaakt, dat de medicijnen die in het rapport beschreven staan niet gebruik. Ik heb verder bij haar geen problemen ondervonden HRT recepten.

Maar bij duizenden andere MtF transgenders ging het mis. HRT medicatie werd geweigerd ze moesten stoppen met HRT dit voor hun eigen gezondheid omdat je door HRT gebruik borstkanker krijgt.

Na een kleine 10 jaar was het algemeen duidelijk dat die publicatie zeer eenzijdig was opgezet, bijvoorbeeld dat de genoemde HRT medicatie (voor vrouwen in of na de overgang) in Europa niet of zeer zelden werd gebruikt.

Maar het leed was al geschied, nog steeds wordt HRT aan transgenders geweigerd op basis van dit artikel en met ongeveer vergelijkbare artikelen die met een zekere regelmaat opduiken.

Overigens, al eens gehoord van een MtF transgender die HRT medicatie gebruikt en er op geattendeerd wordt dat er een risico op borstkanker bestaat en om die reden met HRT stopt?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nieuw artikel Volkskrant hormonen en kanker.

Bericht door Anon20230219 »

Alice schreef: 10 sep 2019, 14:07
Lisa1973 schreef: 09 sep 2019, 22:38 Wilde het artikel vooral delen ook omdat er al eerder onderzoek naar gedaan is.
Overigens, al eens gehoord van een MtF transgender die HRT medicatie gebruikt en er op geattendeerd wordt dat er een risico op borstkanker bestaat en om die reden met HRT stopt?
Nee wel een transvrouw welke vanwege hartproblemen met hormonen moest stoppen, kanker nog nooit.