niet scheren voor elektrisch epileren

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Vera M »

Maandagochtend moet ik de eerste keer naar het huidcentrum voor elektrisch epileren gelaat en genitaal.
Voel me ongemakkelijk als vrouw om vantevoren niet te mogen scheren.
Wat is jullie advies ?
Hoeveel dagen vantevoren moet ik mijn gezicht niet scheren en hoeveel dagen vantevoren de schaamstreek niet scheren ?
Hoe zijn jullie die periode als vrouw doorgekomen ?
Of dan toch maar een paar dgen terug de kast in ?
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Marijn »

Qua gezicht was het bij mij de dag ervoor niet scheren en de dag zelf. Ik heb vrij lichte haartjes en werkte die dag ervoor thuis.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door AnneCeleste »

Voor mij was het twee dagen niet scheren aan het begin, maar nu liever drie (inclusief de dag van behandeling dus), omdat de baardharen wat minder snel groeien zonder testosteron.

De dag voor de behandeling is niet fijn inderdaad, maar ik ga het ook niet proberen te verdoezelen. Ik heb het geluk dat ik niet fulltime werk, dus dan kan ik die dag sociale interactie minimaliseren.

Aan de andere kant denk ik vaak ook 'fuck it, de wereld moet maar wennen aan vrouwen met baardhaar'! Net als dat ik niet kan tucken, dus ze wennen ook maar aan vrouwen met bobbels in hun broek 😄
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Eveliene »

In het begin 2 a 3 dagen niet scheren maar nu na 3 jaar epileren mag ik al 14 dagen niet scheren omdat het heel traag groeit.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Ylse »

Ik heb donderdag eind van de middag altijd mijn afspraak staan bij de huidtherapeut. Dat betekent voor mij dat ik maandag voor het laatst scheer en ik tot en met donderdag met een baard rondloop. Ik zou dat persoonlijk liever anders zien maar ik doe het omdat ik het grote geheel voor ogen houd.

Ik werk gewoon 5 dagen in de week op kantoor en heb af en toe contact met klanten of iets dergelijks. Mijn houding is daar ondertussen in dat ik denk "fuck it"' ze nemen me maar zoals ik ben.

Overigens ben ik nu zolang bezig dat mijn rechter wang nu zo goed als haarloos is. Tenminste er groeit nog wel donshaartjes maar de stoppeltjes zijn wel weg. Die wang scheer ik dan in het geheel ook niet meer.

De reden dat ik het zo doe is dat ik dan in het weekend met uitgaan wel glad geschoren kan zijn. Plus dat de huid dan nog een beetje tijd heeft om wat te herstellen. Overigens gebruik ik geen emla creme of wat dan ook. Voor mij is het gewoon doorbikkelen tot het er af is. Al kan ik ook zeggen dat ik wel een in slaap gevallen ben tijdens het ontharen.

Wat betreft genitaal heb ik me nooit geschoren, dat was ook niet nodig. Wel wil ik adviseren om meer weg te laten halen dan wat men als advies mee geeft. Dit ter voorkoming van haren die straks uit je vagina groeien.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Vera M »

bedankt ! 3 jaar ? pffff wel erg lang
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Anne V »

Vraag dit aan de huidtherapeut die het uitvoert. Haartjes moeten voldoende lang zijn om beet te kunnen pakken.

Bij mij is het voor mijn gezicht als de behandeling op maandag is dat ik mij vrijdag nog scheer.

Bij de epilatie voor het genitaalgebied was dat ongeveer 1,5 week (omdat die haren veel langzamer groeien). Bij mij werd zowel gelaserd (1x per 6 weken) als elektrisch geëpileerd (1x 4weken). Dit was omdat er zowel lichte als donkere haren zaten. Planning was zo gemaakt dat tussen het laseren (dan scheren) en epileren dus minimaal 1,5 week zat (of langer). Heb in die periode dus alleen geschoren voor het laseren.

Ik heb nu meestal op maandag en dinsdag een gezichtsepilatie. Ga dan ook gewoon ongeschoren naar mijn werk. Collega's weten wat er aan de hand is. Ze zeggen ook vaak dat het niet opvalt door de grijze haren. Regel het wel zo dat ik dan geen gesprekken heb met externen die ik niet goed ken. Ik heb daarbij dus ook de houding die Ylse aangeeft.

Voor de behandeling gebruik ik wel creme. Zeker voor de kaaklijn en bovenlip die veel gevoeliger zijn dan de wangen.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Tijgertje »

Lijkt me echt gĂȘnant om genitaal ontharen te moeten ondergaan. Ik heb een keer een endeldarm onderzoek gehad en voelde me echt heel klein worden kan ik me nog herinneren. :)
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Marijn »

MIsschien een manier om zelf vooraf uit te testen of het lang genoeg is, probeer met een goede epileerpincet of je grip krijgt op een haartje van een bepaalde lengte. Zo ja dan is het lang genoeg, want als jij hem kan pakken kan de therapeut het ook.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: niet scheren voor elektrisch epileren

Bericht door Ylse »

Tijgertje schreef: ↑11 sep 2019, 22:05 Lijkt me echt gĂȘnant om genitaal ontharen te moeten ondergaan. Ik heb een keer een endeldarm onderzoek gehad en voelde me echt heel klein worden kan ik me nog herinneren. :)
Ik kan je verzekeren dat je niet de eerste en zeker niet de laatste zal zijn die daar zo ligt. Ze hebben het allemaal al wel eens voorbij zien komen.

Wat ik denk is dat ze het wel prettig gaan vinden als je voor de tijd gewassen bent. Ze zitten er tenslotte met hun neus bovenop en om dan in de minder plezierige lichaamsgeuren te zitten is dan wel een dingetje.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Plaats reactie