Nieuwe chat! Zie dit topic.

Post Op mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Jonas
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2018, 15:04
Gender: Man

Post Op mastectomie

Bericht door Jonas »

Ik heb over zo,n 3 weken mijn borstkas operatie door Van Loenen :wship:
Hiervoor heb ik 2 Post Op binders nodig en Van Loenen had me aangeraden om klittenband in 2 oude binders te laten zetten.
Ik had Danae gemaild of ze dat konden doen maar ze konden alleen haak en oogsluiting in mijn binders zetten.
Ik heb zelf nog nooit gehoord van binders met haak en oogsluiting, is er iemand die ervaring hier mee heeft? En is er iemand die nog een binder maat M met klittenband heeft liggen die ik zou kunnen overkopen? :)
Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Post Op mastectomie

Bericht door Hielke »

Ha @Jonas , gefeliciteerd alvast! :)
Ik had 2 weken geleden intake bij Van Loenen en toe had ze het over "klittenband of rits of iets dergelijks". Volgens mij gaat het er alleen om dat je hem makkelijk aan en uit kunt krijgen (zonder je armen op te tillen en/of je borstspieren aan te spannen), dus dat er een (comfortabele) sluiting in zit. Wat voor sluiting dat is maakt niet uit.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Post Op mastectomie

Bericht door schizo »

Gefeliciteerd! Ik ben destijds (alweer meer dan 10 jaar geleden) óók door Dr van Loenen geopereerd. Op mijn 18e opereerde van Loenen als leerling samen met Prof Mulder. Zij had gelijk door dat Prof Mulder te weinig weefsel had weg gehaald. Dus jaren later bij haar de correctie laten doen. Zo kon ze "het werk van vroeger" afmaken en perfectioneren! Ik vind haar oprecht erg goed in haar werk. Veel succes en sterkte alvast!!
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Post Op mastectomie

Bericht door schizo »

Mijn eerste operatie was in augustus 2003. Op mijn 18e. De correctie was jaren later. Veel voorpret gewenst!!! En natuurlijk een geweldig resultaat!!
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Post Op mastectomie

Bericht door AJpoekie »

Misschien dat Danaë het niet in je oude binders kan maken, maar ze verkopen wél post-op binders met klittenband.
(Ik heb er laatst 2 gekocht, zit even te rekenen qua data, maar denk dat je ze niet van mij kan overkopen, dan draag ik ze zelf nog).

Ze verkopen ook binders met die haakjes, maar dat leek mij wat minder praktisch (deed mij teveel denken aan een bh, wat dysforie oproept + geklooi met alles er 1 voor 1 in doen... Laat ik het zo zeggen; ik ben niet de persoon met de meeste geduld van de wereld hahaha. Maar die klittenband helften plak je ook niet in 1x goed recht op elkaar).

Het is idd wat Hielke zegt, het moet handig aan en uit kunnen, als een soort jasje ipv over je hoofd.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Post Op mastectomie

Bericht door Nate_0 »

Er zitten een paar voor/nadelen aan beide. Klittenband kost even tijd/oefening voordat die netjes dicht zit, en dat kan zeker de eerste paar weken een beetje lastig zijn (zolang je nog verband over de wonden draagt). Ik ging meestal op mn rug liggen en ik had iig de eerste week ook hulp nodig bij het wisselen van binder (ik droeg overdag een andere dan 's nachts gewoon omdat het fijn kan zijn om even af te wisselen). Aan de andere kant heb je wel meer vrijheid bij het bepalen van het wat strakker/wat minder strak zetten van de binder. Bij haakjes heb je minder last van het recht proberen te krijgen, maar die kun je dan weer niet een beetje verstellen. Ik had er niet een met haakjes omdat ze niet even makkelijk te krijgen zijn als die van Danae maar op zich had ik er wel een willen hebben (mits goed passend!) omdat het klittenband m'n huid op een gegeven moment begon te irriteren (maar in plaats daarvan schoof ik een droog wondgaasje onder de binder waar het schuurde).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Post Op mastectomie

Bericht door Dean »

Wellicht nog een handige toevoeging voor mensen die binnenkort onder het mes gaan en dit topic lezen.

Als je een binder hebt die voorop dicht kan is die eigenlijk sowieso al prima (tenzij je wellicht van een hele grote borstkas naar een ‘kleine’ gaat). Om het teveel aan ruimte wat ontstaat door de operatie ‘op te vullen’ en voldoende druk te geven adviseerde van Loenen mij om hydrofiel doeken te halen (gewoon van de Zeeman ofzo, kost heel weinig). Je hoeft dan geen nieuwe binders te kopen speciaal voor de operatie.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Post Op mastectomie

Bericht door Hielke »

Dean schreef: 05 jan 2020, 11:42 Wellicht nog een handige toevoeging voor mensen die binnenkort onder het mes gaan en dit topic lezen.
Wellicht nog een: dit is hoe ik post-op voorkomen heb dat ik mijn armen te ver op zou tillen.

Twee zweetbandjes aan een elastiek van een oude boxer.
Werkte prima zonder al te beperkend of oncomfortabel te zijn.

Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Re: Post Op mastectomie

Bericht door Steppenwolf »

Hielke schreef: 14 jul 2020, 17:03
Dean schreef: 05 jan 2020, 11:42 Wellicht nog een handige toevoeging voor mensen die binnenkort onder het mes gaan en dit topic lezen.
Wellicht nog een: dit is hoe ik post-op voorkomen heb dat ik mijn armen te ver op zou tillen.

Twee zweetbandjes aan een elastiek van een oude boxer.
Werkte prima zonder al te beperkend of oncomfortabel te zijn.

Handige oplossing. Ben vorige week geopereerd en werd vanmorgen wakker met m'n ellebogen over mijn gezicht, mijn standaard slaap positie. Even schrikken :lol: Nu een oplossing voor vanavond verzinnen. Heb de kliniek gebeld voor een tip en de telefoniste zei: "Je kunt jezelf trainen door voor dat je gaat slapen tegen jezelf te zeggen dat je je armen niet boven je schouders mag leggen''. Erg mooi antwoord :clap:
Less is more
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Post Op mastectomie

Bericht door Hielke »

Steppenwolf schreef: 20 aug 2020, 08:50 Nu een oplossing voor vanavond verzinnen.
Misschien was dat niet duidelijk maar ik heb er ook mee geslapen. Ging prima.
(ik word anders ook meestal wakker met mijn ellebogen ter hoogte van mijn gezicht)
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie