Nieuwe chat! Zie dit topic.

Te hoog oestrogeen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Maurits schreef: 20 nov 2019, 21:57 Ik ben ook niet tuk op gedroogd fruit hoor, maar uit wanhoop ging ik voor de bijl, lol :shock: Vooral om het risico op kanker te verminderen dat binnen mijn familie veel voorkomt...

Binnen een paar maanden is oestrogeen toen gedaald van 1400 naar 800 ... En nu dus paar jaar later naar 60 (door menopauze).

Bij het lezen over oestrogeenniveaus ben ik op aromataseremmers gestuit, maar hoefde het gelukkig zelf niet te gebruiken (kleven ook bijwerkingen aan, vooral op cholesterol).

In deze link bij 'antioestrogeen' kan je er meer over lezen: https://www.metamedicavumc.nl/gel/androgel/
Van die website: Helaas kunnen AI’s een nadelig effect op het cholesterol hebben. Ook testosteron zelf heeft dit effect, maar bij noch AI’s noch testosteron is deze invloed erg sterk. Combineer ze echter en de nadelen voor het cholesterol verhogen sterk, vooral op het gebied van het onderdrukken van HDL.

Dat klinkt dus verre van ideaal. Daar komt nog bij dat dit artikel met name over AMAB mannen gaat en laat weten dat gebruik bij AFAB niet gebruikelijk is en er verder niet zoveel informatie over beschikbaar is.
kwax schreef: 21 nov 2019, 00:37 Nadat mijn verzoek om doorverwezen te worden voor hysto al bij de huisarts strandde, heeft de endocrinologist in overleg met het VUMC mij orgametril voorgeschreven. Ik heb geen last meer gehad, verder neem ik (nu twee maanden) geen schommelingen meer waar. Heb nog geen bloed geprikt dus kan je niet vertellen wat mijn waarden nu zijn. Het feit dat de veranderingen niet doorzetten herken ik wel.
Heb je ook geen last van de orgametril zelf? Ik vind het wel een beetje jammer dat mijn endo geen alternatieven als orgametril heeft geboden op dit moment (nog een half jaar zonder veranderingen is een beetje moeilijk te verkroppen, zeker na het afgelopen jaar). Dit klinkt in ieder geval wel beter dan de situatie waar ik nu in zit...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Freedom »

Hey Nate, ik ben dit draadje gaan (her)lezen omdat ik mij zorgen maak over mijn hormoonwaardes de laatste tijd (en bang ben dat ik elk moment kan gaan manstrueren). Voornamelijk om die reden ga ik voor de hysterectomie. De andere reden is dat mijn veranderingen aan de testo heel, heel langzaam gaan/stil liggen en ik de kriebels krijg van het idee dat ik technisch gezien zwanger zou kunnen worden.
Zijn er nog opties om van een cyclus af te komen zonder hysterectomie, of is dat toch iets waar ik naar zal moeten kijken?
uit dit stukje wat je schreef maak ik op dat je een hysto liever niet wil. Zou het niet toch de moeite waard zijn om de voors en tegens met een endocrinoloog door te spreken? (Ik weet natuurlijk de reden niet dat een hysto niet jouw voorkeur heeft en wil daar niet aan voorbij gaan). Of eerst toch met de endo doorgaan op het gespreksonderwerp hormoonremmers. In elk geval veel sterkte, dit moet echt heel naar voor je zijn.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Ik bedoel, laten we wel zijn, het grootste ding dat me tegen staat is het feit dat het een operatie is en ik er dan weer een aantal weken "uit" lig. Ik wil liever gewoon verder met mijn leven--voor mij is zwanger raken niet iets waar ik me zorgen over hoef te maken op dit moment.

Hoe zit het met jouw hormoonwaarden? Jij bent inmiddels ook een tijdje bezig al; ik neem aan dat de boel bij jou de eerste periode ook prima was. Gebruik je ook gel of injecties?

Maar goed, ja, ik ga sowieso even over hormoonremmers beginnen. Het staat me gewoon een beetje tegen om er zo over te beginnen omdat zij zelf begon over de afspraak in mei/tot dan wachten en dus paniekerig over te komen terwijl ik dat helemaal niet wil zijn (ook al ben ik dat denk ik wel want hallo dysforie).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Sander »

@Nate_0 mijn ervaring met artsen e.d. heeft me geleerd dat je echt wel assertief moet zijn en dingen zelf moet aangeven. Dit vinden ze meestal niet erg en anders een second opinion halen.
Dit laatste heeft me altijd heel erg geholpen in het maken van de juiste keuzes.
Artsen zijn ook gewoon maar mensen die het soms (onbedoeld) bij het verkeerde eind hebben

Ik zou gewoon bellen. Ik heb gelukkig al jaren geen menstruaties meer, maar als dat wel zo zou zijn zou ik me er echt zwaar klote bij voelen
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Hmm, ja dat is een goed punt inderdaad. Ik wil vooral mensen niet tot last zijn maar deze arts weet ook niet wat het is om dysforie te hebben of dat het hele idee van een cyclus dat al opwekt... Ik zal zo even contact met het zh opnemen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Vethrvolnir »

nou vanaf vandaag weet ik ook dat ik bij deze club hoor . :/
" waar koop ik een ovariectomie" :/
bleh
:shock:
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Freedom »

het grootste ding dat me tegen staat is het feit dat het een operatie is en ik er dan weer een aantal weken "uit" lig
Dat begrijp ik heel goed, en als het probleem op een andere manier te verhelpen is - groot gelijk dat je niet voor nog een operatie gaat. Het 'eruit liggen' staat mij ook wel tegen moet ik zeggen.

Mijn hormoonwaarden waren bij de laatste meting (mei) flink veranderd tov de metingen daarvóór. De waardes waren de laatste keer oké, maar sinds mei ben ik niet meer geprikt en juist sindsdien, de laatste maanden, heb ik veel 'last' van mijn uterus in de vorm van pijn. Ook heb ik sinds 2, 3 maanden weer PMS-achtige klachten en discharge voor het eerst sinds 2 jaar. Wat voor mij vaak een voorbode was voor bloed.

De volgende meting is pas eind januari weer. Ik gebruik Nebido injecties na eerst een jaar aan de androgel te hebben gezeten.

Je hebt alle recht om paniekerig te zijn, al begrijp ik dat je niet zo wilt over komen. Maar als je dysforie verminderd/voorkomen kan worden, dan is het voor een heel goed doel. Stress is ook niet goed voor je hormoonlevels, moet je maar denken.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

@Freedom Ja, dat terugkeren van de PMS-achtige klachten herken ik inderdaad ook. Dat is meestal een van de eerste dingen die ik merk, en ik weet ook meestal wel wanneer "het" weer komt op basis van de (eisprong?) pijn die ik voel (hoewel ik moet zeggen dat het niet een 100% zekerheid is dezer dagen wat... in ieder geval iets positiefs is?). Als ik seksuele partners met AMAB "plumbing" had gehad was ik ook zeer zeker meer in de stress geweest op dit moment.

Het is verder ook niet zozeer het hebben van een baarmoeder waar ik last van krijg, maar het hebben van een cyclus, waarvoor andere opties bestaan naast een operatie (hopelijk). Dus naast het hele er uit liggen plus operaties in het verleden die behoorlijk traumatisch waren (en een paniekaanval opleverden na de mastectomie) speelt dat ook zeker mee.

Voor mij was dit een meting die ik heb aangevraagd nadat de boel weer begon op te spelen. Een beetje jammer omdat ik net een maand of 3 overgestapt was op pompjes Androgel ipv de zakjes in de hoop dat dat mn oestro beter zou onderdrukken, aangezien het daarvoor dus ook al fout zat (zoals eerder in dit draadje te lezen was). Na één maand leek het er juist op dat de boel weer goed zat.

Heb jij het idee dat er überhaupt verschil zit tussen prikken en gel qua betere T-waarden? Want op zich zou prikken niet een issue zijn als dat de oestro beter onderdrukt, maar tegelijkertijd ben ik een beetje twijfelachtig richting prikken omdat het tot minder stabiele T-waardes lijdt als je naar een langere tijd kijkt en ik supergevoelig voor hormoonschommelingen ben.

Dat stress niet goed is voor hormoonlevels is, ben ik 100% met je eens. Sterker nog, dat is de reden dat ik niet meteen naar de arts ben gestapt toen de boel terug kwam rond deze tijd vorig jaar; ik dacht gewoon dat ik te gestresst was. Maar na een jaar en wat omprutsen met de androgel vind ik het wel genoeg geweest en moet er gewoon iets gebeuren.
Vethrvolnir schreef: 22 nov 2019, 16:27 nou vanaf vandaag weet ik ook dat ik bij deze club hoor . :/
" waar koop ik een ovariectomie" :/
bleh
Terwijl het supernaar is dat je hormoonniveaus niet helemaal zijn wat je zou willen, is ternauwernood 1 maand T-gebruik domweg niet genoeg om te zeggen wat het op langere termijn gaat zijn. Jij zit nog in een gewenningsproces. Zowel voor Freedom als voor mij zijn er langere periodes (van minstens een half jaar) geweest waarin onze hormoonniveaus aan de testosteron wél goed waren. Als alles bij jou over een half jaar-jaar nog niet goed loopt, sure, dan ben je lid van de club, maar op dit moment is dat nog wat voorbarig. Ter perspectief: op het moment dat bij mij de problemen begonnen, was jij nog niet zeker van je trans zijn. Dat maakt alles wel een beetje (heel erg veel) anders, ook al snap ik dat je graag ergens "bij" wilt horen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Vethrvolnir »

@Nate_0 ik wil denk ik niet ergens bij horen. maar bedankt voor het in perspectief zetten.
:shock:
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door kwax »

Last van orgametril, ja en nee. 2 maanden is nog wel kort. Tot nu toe geeft het me meer rust, 't was toch wel elke maand wel weer een hoop gestress. Ik had gedacht dat het me negatief zou beïnvloeden gezien ik wel last heb als de hormonen schommelen. Bijwerkingen die ik ondervindt zijn gewichtstoename (wel rond de buik en niet op de heupen) en mijn libido is gedaald. Of verandering nu sneller/langzamer gaan is moeilijk te zeggen. Ik heb na 21 maanden T nog altijd maar 1 eenzame grijze snorhaar.