Wachttijd de Vaart

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Claire Slingerland
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2019, 11:22
Gender: Trans MtF

Wachttijd de Vaart

Bericht door Claire Slingerland »

In augustus heb ik gebeld met de Vaart met de vraag wat de tijdlijnen zijn. Ik kreeg toen te horen dat de wachttijd voor de intake ongeveer een maand zou zijn en dat behandeling dan doorgaans een maand later zou starten. De intake was inderdaad na een maand. Tijdens dat gesprek werd aangegeven dat met een maand starten wel wat optimistisch was en dat dit waarschijnlijk langer zou duren. Ik kon met het secretariaat daar contact over houden.

Begin oktober heb ik naar de status gevraagd en kreeg te horen dat er in november meer duidelijk zou zijn. In november weer contact gezocht en kreeg toen te horen dat er de komende weken nog geen zicht was op een afspraak. Een paar weken vond ik niet overkomelijk. Het is nu december en nu blijkt ineens dat het nog drie a vier maanden gaat duren! Dat kan toch niet? Tijdens de intake begreep ik dat ik 'op tijd' was omdat er na mij veel aanmeldingen binnen zijn gekomen. Hebben meer mensen deze ervaring? Ik kan niet aangeven hoe belazerd ik me nu voel. Ik kan wel janken. Sterker, dat doe ik ook.
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Sander »

Ik stond nog ingeschreven bij Stepwork.
Ik had me 14 januari dit jaar aangemeld voor de locatie Assen. De wachttijd was toen 23 weken, dus zou ik eind juni aan de beurt zijn.
Vorige week heb ik me van de lijst af laten halen, omdat ik mijn traject al bij Tanja loop, waar het super fijn en snel loopt. Ik ben naar Tanja gegaan omdat ik de bui al voelde hangen.
Ik zou bij Stepwork nu nog steeds nog lang niet aan de beurt zijn. Ze roepen nu de mensen op die zich in november 2018 hebben aangemeld schijnbaar.

Het blijkt dus ontzettend lastig te zijn om een goede indicatie te geven. Als ik niet naar Tanja zou zijn gegaan zou ik me net zo kut voelen als jij je nu voelt denk ik

Ik hoop dat je snel aan de beurt bent
Claire Slingerland
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2019, 11:22
Gender: Trans MtF

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Claire Slingerland »

Hoe is je ervaring bij Tanja? Ze doet toch veel via Skype? En mag zij de diagnose stellen?

Sander schreef: 09 dec 2019, 21:50 Ik stond nog ingeschreven bij Stepwork.
Ik had me 14 januari dit jaar aangemeld voor de locatie Assen. De wachttijd was toen 23 weken, dus zou ik eind juni aan de beurt zijn.
Vorige week heb ik me van de lijst af laten halen, omdat ik mijn traject al bij Tanja loop, waar het super fijn en snel loopt. Ik ben naar Tanja gegaan omdat ik de bui al voelde hangen.
Ik zou bij Stepwork nu nog steeds nog lang niet aan de beurt zijn. Ze roepen nu de mensen op die zich in november 2018 hebben aangemeld schijnbaar.

Het blijkt dus ontzettend lastig te zijn om een goede indicatie te geven. Als ik niet naar Tanja zou zijn gegaan zou ik me net zo kut voelen als jij je nu voelt denk ik

Ik hoop dat je snel aan de beurt bent
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Sander »

Ze mag idd de diagnose stellen

Alles gaat via Skype. 1 of 2 keer per jaar komt ze naar Nederland en spreekt dan face2face met iedereen af.
Ik heb zelf de meeste gesprekken met een andere psycholoog (Kelly). Ik heb met Tanja zelf gesproken voor de deskundigenverklaring en het gesprek met een familielid.
De regeldingen gaan per mail of app.

Het bevalt mij heel goed. De intake kon een week na aanmelding en een week later begonnen de gesprekken. Deze zijn wekelijks tijdens de diagnosefase (tenzij vakantie). Daarna maandelijks tot einde traject of de behoefte moet anders zijn.

Omdat mijn leven heel stabiel is en ik daarnaast al psychologische begeleiding had voor mijn zoontje en ex gingen we vrij snel door de diagnostische fase.
Dit duurde 3 maanden. In de tussentijd had ik al een afspraak met de Endo etc, waardoor ik tussentijds geen wachttijd voor de hormonen had.

Enige puntje is dat je zelf op zoek moet naar een psychiater voor de akkoordjes. Gelukkig kon ik deze tijdig vinden.
Claire Slingerland
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2019, 11:22
Gender: Trans MtF

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Claire Slingerland »

Dat klinkt wel goed. Ik had me bij de Vaart aangemeld omdat aanvankelijk de tijdlijnen kort leken en ik de behandeling in mijn woonplaats kon doen. Maar na 11 weken wachten blijkt nu dat ik nog 16 weken moet wachten. Daar had ik niet op gerekend. Wat zijn de akkoordjes? En kon je zonder de diagnose al starten met hormonen?
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Sander »

Akkoord voor chirurgische ingrepen. Ze vindt het fijne als je al een gesprek met een psychiater hebt gehad tijdens de diagnostische fase.

Hormonen zonder akkoord van Tanja kan niet, maar had zelf een beetje zitten plannen. Tijdens de diagnostische fase heb ik mijn intake bij de Endo gehad, via een verwijzing van mijn huisarts. Ik kreeg toen gelijk de benodigde onderzoeken.
Een dag voordat de uitslagen besproken zouden worden was de brief van Tanja klaar en kon dus gelijk starten met de hormonen.

Ik heb me half april aangemeld bij Tanja en begon 6 augustus met hormonen. 3 februari heb ik de mastectomie en aankomende zomervakantie mijn phalloplastiek (deel 1 van 2)
Claire Slingerland
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2019, 11:22
Gender: Trans MtF

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Claire Slingerland »

Ah, dat is een goeie. Dank voor de tip!
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Irene_de_Vreede »

Om nog meer teleurstellingen te voorkomen, wil ik toch even waarschuwen dat niet alles altijd even rozengeur en maneschijn is (geweest) bij mevrouw van Hengel.
Irene
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Sander »

@Irene_de_Vreede dat is het nergens 😉
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Jer158 »

Sander schreef: 10 dec 2019, 20:13 @Irene_de_Vreede dat is het nergens 😉
Alleen is het met regelmaat wel wat verder gegaan dan de issues die overal spelen. Dat hoeft hier niet opgerakeld te worden, maar het kan voor TO de moeite zijn om hier eens te lezen en zo beter beslagen ten ijs te komen.
Hung her from the branches of a mango tree
Plaats reactie