Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kaalheid

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Kaalheid

Bericht door Dean »

Maurits schreef: 18 dec 2019, 14:26 Hoi Nate,

Dat klopt, ik ben bevreesd voor sommige bijwerkingen, zoals ook gewichtstoename. Na een levenslange strijd daartegen heb ik er best wel een trauma van opgelopen (ondanks gezond eten, sporten, enz, enz).

Kaal worden lijkt mij onprettig omdat ik al een vrij klein koppetje heb, zonder haardos blijft er nog minder over - maakt het wellicht moeilijker als man te (gaan) passeren?

Ik ben iemand die dingen graag goed van tevoren uitzoekt, zodat ik me kan voorbereiden en me er eventueel mee kan wapenen.

Ofschoon ik uitkijk naar de transitie, brengt het ook grote veranderingen mee. Het leven als vrouw was me 52 jaar bekend - alhoewel ik liever man was geweest. Nu ga ik het vertrouwde loslaten en dat wekt wat angst op. Is dat ongebruikelijk?

Veranderingen vind ik überhaupt vaak moeilijk (van vakanties krijg ik het al benauwd). Met het grondig uitzoeken hoop ik nog een beetje controle te hebben en hopelijk de angst daarmee wat te verminderen.
Mijn haarlijn is in de afgelopen 11 maanden ook in rap tempo omhoog gegaan en er zijn inhammen ontstaan. Gezien de mannen in mijn familie zou ik er ook niet raar van staan te kijken als ik relatief jong kaal zou worden (en dan heb ik eigenlijk al mazzel, omdat ik nu al 31 ben xD anders was ik nog eerder aan de beurt geweest.) Ik ben er niet perse blij mee, maar het hoort nu eenmaal in de categorie ‘mannenkwalen’ en heel veel mannen zijn er niet blij mee. Desondanks is het ook heel gender conformerend... probeer het op die manier van de positieve kant te bekijken! Om jezelf passabeler te maken zou je, wanneer je dat krijgt, wat baardgroei kunnen laten staan. Zodra je dat hebt zal er sowieso niemand meer twijfelen aan de aanspreekvorm. Er zijn bovendien gerust meer mannen met een klein hoofd, dat hoeft verder geen enkel probleem te zijn. Daarnaast zal ook de vetverdeling in je gezicht gaan veranderen en zal mogelijk door de extra spiermassa je kaak wat breder/hoekiger worden.

Aangaande gewichtstoename; in principe hoef je je hier geen zorgen om te maken, mits je let op je eetgedrag!! Testosteron zal je zeker helpen, om in combinatie met trainen, extra spiermassa op te bouwen, waardoor ook je metabolisme in positieve zin veranderd. Wel kan ook je eetlust (enorm!) toenemen. Als je je eetgedrag echter niet veranderd, verbrand je juist meer, en kun je er feitelijk zelfs makkelijker mee afvallen. Daarnaast hebben mannen van nature ongeveer 10% minder vet als je kijkt naar een gezonde hoeveelheid vetmassa. Dit zal in de meeste gevallen niet spontaan verdwijnen, maar ook dit kun je veel makkelijker veranderen/verbranden, als je lager in oestrogeen en hoger in testosteron zit en meer spiermassa hebt. Ikzelf ben nog hetzelfde gewicht als in januari 2019 (toen ik begon met testo), maar wel al zo’n 10 centimeter in de omtrek van mijn heupen kwijt (en dat vind ik helemaal gezien mijn lengte/gewicht verhouding van 1.68m/63kg extreem veel). Oestrogeen bepaald namelijk dat er meer vet op de heupen en billen wordt opgeslagen, testosteron juist op de buik (ff heel kort door de bocht gesteld), en van nature wil een door oestrogeen gedomineerd systeem meer vet opslaan voor een eventuele zwangerschap, maar als je je vet weet te verbranden wordt je dus sowieso rechter en kom je lager in je vet te zitten. Wel kan het zeker in het begin zo zijn dat je tijdelijk meer vocht vasthoudt, waardoor je zo’n mooie puber-plofkop krijgt :mrgreen: en de weegschaal een paar kilo extra aangeeft. Dit probleem gaat echter ook vanzelf weer over.

Dat je het spannend vind is niet meer dan logisch. Ik vond het zelf ook enorm spannend. Ook omdat je niet weet wat er precies gaat gebeuren, hoe snel je zal veranderen, en omdat je het niet even ‘uit kan testen’. Als je echter zeker bent van het feit dat jij hier een gelukkiger mens van wordt, zul je binnen de kortste keren er op terug kijken en hoofdschuddend terug denken aan jezelf en je afvragen waar je precies zo bang voor was.

Morgen ben ik exact 350 dagen verder en sinds 2 weken ben ik van de gel af en overgestapt op injecties. Ik vond het dagelijks smeren een te grote belasting in mijn leven en bovendien een dagelijkse confrontatie. Ik hoop dat de injecties goed voor mij gaan werken, want ik vind dit tot op heden vele malen prettiger en bevrijdend.

En maak je vooral ook niet al te druk om ‘hoe je je als man zou moeten gedragen’. Jouw transitie gaat niet over ‘man worden’ (dat ben je per slot van rekening toch al van binnen?), maar over ‘jezelf worden’. En trans of cis, geen mens is hetzelfde. En jij bent jij. Ongeacht in welk vormpje je dat giet. Dus als jij desnoods graag sokken met bloemetjes draagt, lekker blijven doen. Jij als persoon hoeft niet te veranderen vanwege je transitie, alleen waar jij dat zelf wil!
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Kaalheid

Bericht door Maurits »

Hoi Dean,

Je hebt gelijk, ik maak me waarschijnlijk druk om een muizenis... Maar toch, je geruststelling is welkom dus dank daarvoor!

Ja haar is 'big business'. Degenen met genoeg geld (Elton John, Brad Pitt, Gerard Jolink, etc) tasten er diep in de buidel voor. Anderzijds ben ik het met je eens dat een terugtredende haarlijn juist kan bijdragen aan een mannelijker uitstraling.

Overigens las ik dat groene thee extract (capsules, niet kopjes thee :lol: ) kan helpen kaalheid te voorkomen omdat het de aromatase van T naar DHT verhindert. Maar of dat andere (ongewenste) transitie-effecten heeft, weet ik niet. Misschien kan de endo er op 24 jan iets nuttigs over zeggen.

Fijn dat je al 10 cm kwijt bent op je heupen! Ik weet niet of mij dat gaat lukken want ik heb simpelweg een breed skelet... Vet zit eerder op m'n achterkant :shock:
Oestrogeen is in mijn bloedbepaling al laag (60), maar ik weet niet of vetreserves gaan meespelen?

Toegenomen eetlust is dan wel weer balen, misschien vinden ze ooit een pilletje daar voor..

Gezichtshaar zal wel lukken denk ik, want ben ook zonder T al een aardige walrus ;) - inderdaad met of zonder bloemetjessokken, lol !

Succes met je verdere transitie!
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Re: Kaalheid

Bericht door Steppenwolf »

Wellicht ook genetisch natuurlijk
Less is more
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Kaalheid

Bericht door Vethrvolnir »

kaalheid? absoluut.
:shock: