Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Danielle »

_sanne_ schreef: 10 mei 2023, 22:55
Dawn schreef: 10 mei 2023, 19:16 Iemand toevallig gehoord wat Lara bij 1 vandaag daarnet zei. Kon het helaas niet horen door geluid van buiten
Ze zegt dat genderdysforie geen onduidelijk “metafysisch” ding is maar sterk afgebakend, suggereert dat je niet transgender kunt zijn zonder genderdysforie, dat dat al van jongs af aan duidelijk is, en dat je alleen binair transgender kan zijn (“ik noem mijzelf in het dagelijks leven gewoon vrouw. Ik ben niet in transitie gegaan om transgender te worden. Je wordt een vrouw. Of een man.”) en dat te makkelijk wordt aangenomen dat kinderen transgender zijn “misschien is er wel iets anders aan de hand waardoor een kind zich niet verbonden voelt met zijn lichaam”.
Ah, het aloude trannier than thou gedachtengoed. Dat was dus toch de vibe die ik oppikte uit dat opiniestuk. Ik dacht dat we dat wel een beetje achter ons hadden gelaten. Maar er zijn nog steeds mensen, relatief jonge zelfs, die dat nog aanhangen. Triest.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Camilla »

Hal schreef: 08 mei 2023, 21:01
De beweging die voor gelijke rechten voor transgenders is, is ten diepste een beweging die individuele vrijheid voorstaat. Wil je je ontzichtbaar maken en opgaan is de cishetmaatschappij? Oke. Moet je doen. Ben je luid en duidelijk nonconform en pas je in je wezen en je authentieke zijn niet binnen de twee hokjes? Ook prima. Het idee dat zij (of welk individu dan ook) de rest van ons wel zal vertellen hoe wij zouden moeten leven om 'goed transgender' te zijn, is aanmatigend en getuigt van een gebrek aan respect voor de vrijheid van anderen.
Wat prima gezegd, Hal! Je bent echt een goede schrijver. Individuele vrijheid is altijd op de eerste plek.
Never give up!