Woord voor borstvoeding?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Lydiader
Gast

Woord voor borstvoeding?

Bericht door Lydiader »

In de Engelse taal is het langzaam maar zeker normaal om ‘chestfeeding’ te gebruiken naast het woord ‘breastfeeding’.

Chestfeeding wordt gebruikt door mensen die zich niet als vrouw identificeren.
In het Engels heet het bovenste deel van het lichaam ‘chest’, ongeacht het geslacht. En is het woord ‘borst’ voorbehouden aan de aldaar ontwikkelde melkklieren.

Ik vraag mij af, of er in het NL ook een woord voor is – of er, door de transgemeenschap, een behoefte is om daar onderscheid in aan te brengen en zo ja, welk dan. In het NL wordt, voor zover ik weet, het bovenste deel van het lichaam ‘borst(kas)’ genoemd en wordt er daarbij niet echt onderscheid gemaakt in geslacht.
Ik heb een aantal jaren terug het woord ‘torso voeden/ing’ horen waaien, maar kan daar ei-gen-lijk niks (meer) over vinden.

Ik ben verbonden aan een internationale vrijwilligersorganisatie die zich inzet om mensen die borstvoeding (willen gaan) geven te informeren en ondersteunen en we willen graag de correcte terminologie gebruiken.
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

Re: Woord voor borstvoeding?

Bericht door Willemijn »

De wereld staat in de fik,oorlog, overbevolking en klimaat en nou moeten we ons ook nog druk maken over borst of borstkasvoeding? Pfffff
Mijninziens kunnen we met ze allen ook te correct willen zijn.
En oma zei altijd: overal waar te voor staat is fout, behalve tevreden. Knipoogje.
Secret24
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2022, 09:50
Gender: Non-binair

Re: Woord voor borstvoeding?

Bericht door Secret24 »

Borsten zijn die dingen onder je tepel en zal ik je een geheimpje vertellen?: mannen hebben ze ook! Wat Willemijn zegt klopt: je kan ook doordraven.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Woord voor borstvoeding?

Bericht door Simão »

In het nederlands is je borst deel van je torso en niet alleen je tiet. Het is dus letterlijk ook je chest dus er is geen noodzaak om met een gender inclusieve term te komen. Een baby aan de borst houden kan iedereen, aan de borst hebben is meer voor melkvoeding via de borst, dus dat is een werkwoord verschil, maar je kunt dus als mens gewoon je kind "aan de borst voeden" of je nu melk geeft of niet.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Woord voor borstvoeding?

Bericht door Emma »

Samengevat: hou het in het Nederlands op de al gebruikte terminologie. Borstvoeding is prima, veranderen is niet nodig. Sterker, verander je het zonder noodzaak, komt de last van de woede van conservatief anti-woke twitterend Nederland weer bij ons te liggen, niet bij jullie. En daar zitten 'we' (ik spreek natuurlijk niet voor iedereen), kort gezegd, niet op te wachten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gast
Gast

Re: Woord voor borstvoeding?

Bericht door Gast »

Dank jullie wel! Ik ben vrij goed bekend met de discussie, maar dan eigenlijk alleen vanuit de Engelstalige (Amerikaanse) hoek. En daar is het dus echt een 'ding', en willen mensen die zich niet als vrouw identificeren het niet over 'borstvoeding' hebben. Dat mannen borstweefsel hebben en zelfs melk kunnen maken - dat is me allemaal bekend.
Ik was enkel op zoek naar een correcte benaming: ík heb geen moeite met 'borstvoeding', maar als dat binnen de trans gemeenschap ongewenst is, nou, dan pas ik het met alle liefde aan.