Operatie medisch noodzakelijk?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Marly
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2022, 15:20
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Operatie medisch noodzakelijk?

Bericht door Marly »

Hoi,

Ik heb over 2 weken mijn consult met van Loenen, nu vroeg mijn werkgever hoe het zit met ziekteverlof na een mastectomie. Word deze operatie aangemerkt als medisch noodzakelijk en is mijn herstelperiode 'ziekteverlof'? Of word het gezien als cosmetische ingreep? Hebben jullie hier ervaring mee? Alvast heel erg bedankt.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Operatie medisch noodzakelijk?

Bericht door San(ne) »

Ik heb me gewoon 3 weken ziekgemeld. Mijn werkgever en collega’s wisten wel precies waarom en mijn manager heeft er voor gezorgd dat er geen bedrijfsarts langs kwam binnen die termijn om te kijken of ik alweer kon werken.

Ik weet eerlijk gezegd niet of dit gebruikelijk is. Ik zou in elk geval wel je werkgever een behoorlijke droplul vinden als ze je verlof op laten nemen..
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Operatie medisch noodzakelijk?

Bericht door Danielle »

Ik heb me destijds gewoon ziekgemeld, het gaat om medisch noodzakelijke zorg. Mijn werkgever was van alles op de hoogte en waarschuwde me wel vooraf al dat de bedrijfsarts op een gegeven moment zou bellen voor een verzuimgesprek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Operatie medisch noodzakelijk?

Bericht door Hal »

Je hebt (als het goed is) een diagnose genderdysforie. Deze operatie is deel van je behandeling en wordt vergoed door je zorgverzekering. Dit valt dus onder medisch noodzakelijke zorg.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht