Haarverlies

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Andrea2
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Haarverlies

Bericht door Andrea2 »

Ik merk al een tijdje dat mijn haar dunner aan het worden is en dat mijn haarlijn aan het verslechteren is.

Wat is nu het beste dat ik kan doen om mijn haarverlies te stoppen? op dit moment doe ik niet aan HRT, zou alleen HRT al genoeg zijn om mijn haarverlies te stoppen of moet ik nu ook medicatie tegen haarverlies starten om mijn haar te behouden? Zo ja welke medicatie zou in dat geval het beste zijn?
En zou het ook werken als ik beide start of is dit onnodig?
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Haarverlies

Bericht door Frederieke »

Tip: bespreek het met je huisarts of dermatoloog. Uiteindelijk hangt het af van de oorzaak van je haarverlies.

Als je alocipea androgenetica hebt, dan helpt een testosteron blokker (HRT), maar ook finasteride. Combinatie daarvan is zinloos, omdat finasteride alleen de omzetting van testosteron naar DHT blokkeert.

Finasteride kun je wel combineren met Minoxidil, als je dat wilt. Finasteride mag worden voorgeschreven door je huisarts. Minoxidil kan zonder recept.

Even voor de zekerheid, HRT op voorschrift van een arts gaat ten laste van de basisverzekering en dus eerst van je eigen risico. Finasteride en Minoxidil moet je volledig zelf betalen.

Groetjes, Frederieke.
Andrea2
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Haarverlies

Bericht door Andrea2 »

Frederieke schreef: 11 jul 2023, 11:14 Tip: bespreek het met je huisarts of dermatoloog. Uiteindelijk hangt het af van de oorzaak van je haarverlies.

Als je alocipea androgenetica hebt, dan helpt een testosteron blokker (HRT), maar ook finasteride. Combinatie daarvan is zinloos, omdat finasteride alleen de omzetting van testosteron naar DHT blokkeert.

Finasteride kun je wel combineren met Minoxidil, als je dat wilt. Finasteride mag worden voorgeschreven door je huisarts. Minoxidil kan zonder recept.

Even voor de zekerheid, HRT op voorschrift van een arts gaat ten laste van de basisverzekering en dus eerst van je eigen risico. Finasteride en Minoxidil moet je volledig zelf betalen.

Groetjes, Frederieke.
Dank je voor de info Frederieke, ik zal dit onthouden :)