X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Emma »

Staat er een X bij je in de BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je genderneutraal aanspreken. Verschuilen achter geautomatiseerde systemen is niet mogelijk. Aldus kort samengevat de bindende uitspraak van de Geschillencommissie (SKGZ, Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen).

Wel geeft de SKGZ de verzekeraar een jaar de tijd om de systemen op orde te krijgen. Het blijft natuurlijk een ICT project dat gestart moet worden.

https://www.skgz.nl/document/?d=40ccd0a ... f8a0d9227f

in de volledige uitspraak heeft de SKGZ zelfs nog geprobeerd de zaak genderneutraal te beschrijven, dus gebruikt men 'Consument' in plaats van 'verzoeker' of 'verzoekster'. Toch gaat het helaas een keer fout.

Zie hieronder de volledige uitspraak zoals die vandaag te vinden was op de site van de SKGZ.
40ccd0a9-8e3e-4f54-9d06-fdf8a0d9227f.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Annabel »

Voor de zekerheid; De laatste f was vergeten in de link in de (oorspronkelijke) post. ;)
De juiste link: https://www.skgz.nl/document/?d=40ccd0a ... f8a0d9227f
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Emma »

Dank je, en aangepast. Had de tracking vlaggetjes uit de mailing tool weggehaald, maar 1 letter te veel dus.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Theunix »

Ow wauw! Dit is heel fijn nieuws! Had zelf ook al mailwisseling met CZ. Dit scheelt weer tijd😅 Wist geen eens dat er wegen zijn om dit soort dingen aan te vechten. Nooit bij stil gestaan. Hulde aan de persoon die naar de commissie is gestapt🫶🏻
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door San(ne) »

Mooizo, dat lakse "het IT-systeem kan dit niet" altijd moet afgelopen zijn.
Hiervan is zelfs sprake bij de genderteams en bijvoorbeeld bij mijn brieven vanuit de chirurg waar mijn mastectomie plaatsvond. Daar kon ik het ook niet aan laten passen, omdat de computer geen neutrale vorm kende.

Wat wel erg geforceerd is, is dat ze "consument" gebruiken i.p.v. verzoeker. Grammaticaal gezien (en in het dagelijks gebruik) is verzoeker gewoon een neutrale aanspreekvorm. Wat kan men het allemaal onnodig ingewikkeld maken zeg. Als je zó gegenderd denkt dat je zelfs bij het woord verzoeker alleen aan een man denkt, dan snap ik dat mensen helemaal vastlopen als ze aan neutrale aanspreekvormen denken.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Marije »

Het gevolg is waarschijnlijk dat brieven handmatig moeten worden opgesteld. Ik werk bij heel veel grote bedrijven en het probleem is nooit het IT systeem zelf maar de implementatie van het IT systeem en de interne politiek, wijzigingen van procedures, commissies...

Verder ben ik uiteraard blij met de uitspraak, een eens... maar de implementatie...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door San(ne) »

Marije schreef: 01 aug 2023, 10:01 Het gevolg is waarschijnlijk dat brieven handmatig moeten worden opgesteld. Ik werk bij heel veel grote bedrijven en het probleem is nooit het IT systeem zelf maar de implementatie van het IT systeem en de interne politiek, wijzigingen van procedures, commissies...

Verder ben ik uiteraard blij met de uitspraak, een eens... maar de implementatie...
Al helemaal mooi toch. De technische aanpassing zelf is natuurlijk nooit het probleem, maar zoals je zegt de politiek en de eindeloze vergaderingen erover wel.
Nu kunnen de clubjes hoge piefen en commissies vergaderen hierover wat ze willen en alle tegenargumenten ter wereld op tafel gooien, maar ze hebben weinig keuze. Ik zie al die kantoortijgers al klagen in hun glazen vergederruimtes over hoe vervelend dit wel niet is ;)
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Danielle »

San(ne) schreef: 01 aug 2023, 08:47 Mooizo, dat lakse "het IT-systeem kan dit niet" altijd moet afgelopen zijn.
Ik werk als IT consultant in een andere discipline. Maar vanuit mijn ervaringen als trans persoon en als activist doe ik wel praatjes voor ITers over hoe ze systemen inclusiever kunnen maken. Daarin richt ik me doelbewust op de architecten en programmeurs, zodat ze dingen kunnen als databases, formulieren en koppelingen kunnen bouwen op zijn minst vast voorbereiden. Zodat een managementlaag zich niet kan verschuilen achter "Compu'er says no." maar expliciet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de keus niet inclusief te zijn.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: X in BRP? Dan moet je ziektekostenverzekeraar je ook genderneutraal aanspreken

Bericht door Dawn »

Vroeg het laatst bij mijn werk na, en er wordt aan gewerkt is het antwoord mogelijk begin volgend jaar ook een X als keuze
Dit omdat er ook bij advertenties voor vacatures al M V X gebruikt wordt of helemaal niets.