Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Dawn »

Een “vrije” gedachte: bij de VU wordt een Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg georganiseerd op 17 november 2023.
Zou het helpen in de zorg als wij onze huisartsen en andere hulpverleners hierop wijzen, dit met de gedachte meer kennis en mogelijk als gevolg daarvan ook meer handjes voor ons?
https://www.amsterdamumc.org/nl/onderzo ... erzorg.htm

Als je verder doordenkt ( puur mijn gedachte en hoop op bv inkorten wachttijden) in combinatie met de publieksavond op 7 november 2023 gaat er misschien iets veranderen in de zorgmogenlijkheden en of behandelingen en of mogelijkheden in behandelingen.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Josh »

Ik weet niet hoe dit soort workshops doorgaans werken, maar vind het inschrijfgeld van €275 p.p. wel bijzonder te noemen.
Ik vind het een goed initiatief en het is misschien inderdaad de moeite waard om onze zorgverleners ervan op de hoogte te stellen, maar heb er ook wel wat vraagtekens bij.
Bijv. een digitaal certificaat en accredatie? Voor wat precies? Wat kan men daarmee nou eigenlijk in de werkelijkheid?
De doelgroep is voor zorgverleners die reeds transgenderzorg bieden en zorgverleners die dit (nog) niet doen, maar die laatste groep waarom zouden die zich hiervoor inschrijven wanneer deze verder geen rechten hebben binnen de transgenderzorg om er ook iets mee te doen dus dan zou het enkel neerkomen op persoonlijke interesse?

Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar mij lijkt het moment voor zo'n workshop nog te voorbarig. Tenzij dit een voorloper is om te zorgen dat AUMC de deuren verder open gooit dat andere zorgverleners ook een betere kans krijgen om erkende transgenderzorg te verlenen. Maar aan de andere kant lijkt zo'n workshop met een ''accredatie'' ook weer erop dat AUMC nog steeds de regie wilt behouden.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Dawn »

Hi Josh ja die vergaan heb ik ook echter uit allerlei rapporten van afgelopen jaar blijkt dat de zorg voor ons meer gespreid zou mogen worden. Dit kan een aanzet daartoe zijn, en zelf zou ik alleen maar fijn vinden als mijn huisarts meer weet van hoe een en ander gaat.
Ook kunnen ze zelf navraag doen voordat ze zich inschrijven of bv 1 uit een groepspraktijk heensturen die de kennis deelt.
Als ze het niet weten kunnen ze sowieso niet heen.

Tsja als absoluut bedrag is €275 wel wat. Het is voor een studiedag op zich niet zoveel en een huisartsenpraktijk kan dit weer in mindering brengen op hun resultaat. Een studiedag in mijn vakgebied is vaak al het dubbele of driedubbele.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Annabel »

Josh schreef: 20 aug 2023, 10:49 Bijv. een digitaal certificaat en accredatie? Voor wat precies? Wat kan men daarmee nou eigenlijk in de werkelijkheid?
Dit is voor mensen die bij een vakvereniging zitten of een bepaalde 'titel' hebben. Zij moeten per jaar een bepaald aantal punten halen om in dit 'vakgebied' te blijven. Met andere woorden, dit zorgt er voor dat mensen wel gaan, omdat ze toch tijd kwijt zijn aan 'punten verzamelen'. Het betekent ook dat de kennisdag erkent wordt en van hoge(re) kwaliteit is.
Josh schreef: 20 aug 2023, 10:49 De doelgroep is voor zorgverleners die reeds transgenderzorg bieden en zorgverleners die dit (nog) niet doen, maar die laatste groep waarom zouden die zich hiervoor inschrijven wanneer deze verder geen rechten hebben binnen de transgenderzorg om er ook iets mee te doen dus dan zou het enkel neerkomen op persoonlijke interesse?
Er wordt al jaren gezegd dat de transzorg uit de grote centra moet en overal beschikbaar moet zijn. Het probleem komt van twee kanten; er is minder kennis in de periferie (1ste lijn en 2de lijn zorg) en aan de andere kant wordt gender gezien als complex, dus de duw naar de complexe zorg (3de lijn zorg). In de praktijk is er wel degelijk behoefte aan meer kennis.
Josh schreef: 20 aug 2023, 10:49 Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar mij lijkt het moment voor zo'n workshop nog te voorbarig. Tenzij dit een voorloper is om te zorgen dat AUMC de deuren verder open gooit dat andere zorgverleners ook een betere kans krijgen om erkende transgenderzorg te verlenen. Maar aan de andere kant lijkt zo'n workshop met een ''accredatie'' ook weer erop dat AUMC nog steeds de regie wilt behouden.
Dit is weer helaas dat ouderwetse denken dat alles wat het AUMC doet 'evil' moet zijn. Aan de ene kant is er veel kennis in het AUMC, aan de andere kant is er al lang meer kennis over het land verspreid (zie alle GGZ aanbieder tegenwoordig). Nu is het de kans om ook de 1ste lijn en meer 2de lijn mee te krijgen.

Dit past overigens compleet in wat de Kwartiermaker als laatste advies heeft uitgegeven in december 2022. En past ook in wat de toekomstvisie is voor de transgender zorg in Nederland.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Annabel »

Dawn schreef: 20 aug 2023, 11:19 en zelf zou ik alleen maar fijn vinden als mijn huisarts meer weet van hoe een en ander gaat.
Misschien is de volgende dan een betere voor alle huisartsen: webinar ’transgenderzorg in de huisartsenpraktijk’. 4 oktober a.s. is de volgende! Zo zijn er al een paar honderd huisartsen beter ingelicht en hopelijk gaan deze als een olievlek werken...
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Dawn »

Dankjewel Annabel, ga beide onder de aandacht van mijn huisarts brengen! Ik weet dat zowel een assistente als een van de huisartsen meer uitgezocht heeft en hoorde dat ze hoe langer hoe meer vragen krijgen.
Past inderdaad bij de vernieuwde gedachtes over onze begeleiding. Daarom poste ik er ook over. Als we dit met elkaar een zetje kunnen geven profiteren we er allemaal van: professionele zorg dichtbij en hopelijk teruglopen van wachtlijsten!! Beter aanpakken dan afwachten is mijn motto hierin.
Lets go for it!!
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Multidisciplinaire Kennisdag Transgenderzorg

Bericht door Annabel »

Dawn schreef: 20 aug 2023, 12:51 Dankjewel Annabel, ga beide onder de aandacht van mijn huisarts brengen!

Beter aanpakken dan afwachten is mijn motto hierin. Lets go for it!!
Oh ja, dan nog deze vergeten :D

Nieuwe e-learning over genderdiversiteit voor huisartsen
De nieuwe training ‘Transgender in de huisartsenpraktijk’ biedt huisartsen en andere zorgprofessionals kennis over genderdiversiteit in de zorg. De training is gemaakt door expertisecentrum Rutgers, mediacollectief de Transketeers en oud-voorzitter van Transgender Netwerk Brand Berghouwer, en is gratis online te volgen.
Directe link: Transgender in de huisartsenpraktijk