Het kan altijd gekker

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Het kan altijd gekker

Bericht door Irene_de_Vreede »

Irene
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Ylse »

Bizar dit.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Andastre »

Ja had het al gelezen raakt kant nog wal het is een denksport komt geen fysieke kracht aan te pas.

Bedoel in een fysieke sport zal een transvrouw altijd meer spierkracht hebben dan een 'geboren' vrouw en dat zou
en behoorlijk oneerlijk voordeel zijn ten opzichte van de andere dames.

Ik ben altijd van mening geweest dat als je besluit het traject in te gaan dan moet je bereid zijn er alles voor op te
geven inclusief sport op competatief nivo.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Emma »

Andastre schreef: 17 aug 2023, 22:44 Bedoel in een fysieke sport zal een transvrouw altijd meer spierkracht hebben dan een 'geboren' vrouw en dat zou
en behoorlijk oneerlijk voordeel zijn ten opzichte van de andere dames.
De wetenschap wijst uit dat dat toch niet zomaar zo is. Met HRT verdwijnt het grootste verschil in spierkracht. Verder hebben transvrouwen die na de puberteit in transitie gaan gemiddeld wel een groter/steviger skelet, maar dat is in veel sporten eerser een nadeel dan een voordeel. Bovendien is dat maar een gemiddelde.

Fysieke topsport is sowieso een verhaal van genetica. Wie heeft het meeste geluk gehad? Waarom komen de beste marathonlopers vaak uit Kenia? En zo zijn er nog wel een boel vragen die niks met gender te maken hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Danielle »

Hey, je moet als sportbond toch iets doen om de aandacht af te leiden van het feit dat in je sport een vrouwonvriendelijke cultuur heerst met seksueel grensoverschrijdend gedrag.

https://www.thetimes.co.uk/article/ches ... -kh2x5k87v
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Annabel »

Ik zag ergens op de socials iemand die dit artikel had gevonden: Female Chess Players Outperform Expectations When Playing Men.
Stereotype threat has been offered as a potential explanation of differential performance between men and women in some cognitive domains. Questions remain about the reliability and generality of the phenomenon. Previous studies have found that stereotype threat is activated in female chess players when they are matched against male players. I used data from over 5.5 million games of international tournament chess and found no evidence of a stereotype-threat effect. In fact, female players outperform expectations when playing men. Further analysis showed no influence of degree of challenge, player age, nor prevalence of female role models in national chess leagues on differences in performance when women play men versus when they play women. Though this analysis contradicts one specific mechanism of influence of gender stereotypes, the persistent differences between male and female players suggest that systematic factors do exist and remain to be uncovered.
De conclusie van deze persoon was dan ook:
De vraag moet dus niet zijn of trans vrouwen geweerd zouden moeten worden bij schaakwedstrijden voor vrouwen, maar of het überhaupt zinvol is aparte schaakwedstrijden voor mannen en vrouwen te organiseren. Ik vrees dat mannen bang zijn verslagen te worden door een vrouw.
Dit is overigens ook de conclusie van een opiniestuk in The Guardian: Excluding trans women in women’s chess makes you a pawn of the patriarchy
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Marije »

Ik had 't zelfde. Zonder testosteron werkt mijn brein veel rustiger dus juist met schaken moet je een voordeel hebben van oestrogeen. 🙃🌸
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Annabel »

Marije schreef: 20 aug 2023, 18:56 Zonder testosteron werkt mijn brein veel rustiger dus juist met schaken moet je een voordeel hebben van oestrogeen. 🙃🌸
En dat is dus juist een voorbeeld van 'Stereotype threat' (toch?)

Zie: Gender-Stereotyping and Cognitive Sex Differences in Mixed- and Same-Sex Groups
Finally, the present study did not find any interaction between gender-stereotyping and T levels: Gender-stereotyping neither affected T levels nor were baseline T levels related to the susceptibility to stereotype threat. In fact, the present study did not find any evidence for a relationship between baseline T and cognitive performance
Maar goed, we zijn aan het divergeren nu :lol:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Marije »

Er stond ook een smiley bij...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Het kan altijd gekker

Bericht door Lise »

Annabel schreef: 20 aug 2023, 12:21 De conclusie van deze persoon was dan ook:
De vraag moet dus niet zijn of trans vrouwen geweerd zouden moeten worden bij schaakwedstrijden voor vrouwen, maar of het überhaupt zinvol is aparte schaakwedstrijden voor mannen en vrouwen te organiseren. Ik vrees dat mannen bang zijn verslagen te worden door een vrouw.
Terechte vraag, maar die "vrees" slaat nergens op. Er is een aparte vrouwencategorie. Er is geen mannencategorie, alleen een open categorie. Mannen konden altijd al verslagen worden door een vrouw. Judit Polgar, verreweg de beste vrouwelijke schaakster alle tijden, heeft bijvoorbeeld wereldwijd in de 'open' top-10 gestaan.