Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Bericht door Tess_ »

Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen? Ik heb ernstige discalculie en krijg die E-waarden gewoon niet op mijn pleisters. Er staat 100 yg/24 uur / 8 mg/40 cm2. Waarom zijn er twee waarden van 100 en 8? Is dit ook een normale startdosis? Zijn er hogere doseringen bij pleisters of moet ik dan twee pleisters tegelijk innemen?
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Bericht door Dawn »

De eerste waarde is de hoeveelheid oestrogeen die per 24 uur wordt afgegeven.

De tweede waarde is de hoeveelheid oestrogeen die in de pleister aanwezig is bij een oppervlakte van 40 vierkante centimeter.

Vrij vertaald is de eerste waarde hoeveel water er per dag uit een voorraadvat door een kraantje gaat wat een klein stukje open staat en is de tweede waarde de totale inhoud van het voorraadvat.

Mocht ik het verkeerd hebben uitgelegd dan lees ik dat graag.

Heb deze pleisters nooit gebruikt en kan daarom niets zeggen over wat een gebruikelijke dosis is.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Bericht door Tess_ »

Ik doe alsof ik het begrijp :? :lol: Ik ben gewoon in de war waarom er 100 mg over 24 uur staat, terwijl er maar 8 mg op een pleister van 40 cm2 zit
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Bericht door AnneCeleste »

Er staat 100 microgram, dat past 80 keer in 8 milligram :)
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Bericht door Tess_ »

Ik vertrouw gewoon op het systeem en dat wat ik ook gebruik, het beste voor mij is. Ongeveer twee maanden geleden belde ik mijn endocrinoloog en vroeg haar naar die cijfers en ze legde het twee keer uit en ik snapte het nog steeds niet (ik zei dat ik het snapte). Ik wilde het niet uitrekken
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen de waarden van Estradiol uitleggen?

Bericht door Tess_ »

Ik vroeg haar ook naar de meest duurzame versie van HRT-medicatie, omdat ik zag dat je met alle drie de varianten gel, spray of pleisters anders met plastic afval eindigt. De eerste twee opties hebben waarschijnlijk betere kansen op recycling.