Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Laura2021 »

Hallo allemaal, mijn vraag gaat hier over genderdysforie, onzekerheid en werk zoeken vanuit een bijstandssituatie.

Deel 1. In het verleden heb ik bij best wel een aantal werkgevers gewerkt, als service-technicus, IT'er en technische tekenaar. en dat was 14 jaar geleden. Daarvoor zelfs een aantal jaren in de horeca. Alle sectoren die ik genoemd heb zijn voor mij een gepasseerd station omdat techniek en computers mij niet meer boeien. Ook waren dit op 1 na allemaal mannelijke werkomgevingen en op zijn zachts gezegd niet erg prettig.
Voor mijn coming out, de laatste 14 jaar was ik ondernemer in de duurzame energiemarkt, dat werkte voor mij best goed echter het koste zoveel energie, tijd en druk dat ook niet meer werkte al sluit ik het niet bij voorbaat uit voor de toekomst
Ik ben nu aan het zoeken wat voor mij 'nu' wel een optie is. In principe is mijn CV nu gewoon een leeg A4-tje en wil het verleden achter me laten.
Ik ben inmiddels een aantal jaar kunstenaar en wil graag verder in de kunst maar banen in de kunst zijn schaarser. Ik zou graag naar de kunstacademie willen. Nu ik aan de 2e fase van mijn leven ben begonnen,wil ik liefst zo min mogelijk stress, regeltjes, druk en verwachtingen en voor een baan zoeken is dat weer lastig. Geld speelt voor mij in eerste instantie een mindere rol. Ik ben van plan een soort coaching re-integratie bureau te zoeken die me kan helpen hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Ik sluit vrijwilligerswerk ook niet uit en het zal in het begin echt maar een paar uurtjes in de week zijn om weer vertrouwen te krijgen en misschien is de kunstacademie de beste route naar werk.

Deel 2. is de genderdysforie en de onzekerheid die dat met zich meebrengt. Het komt regelmatig voor dat ik bijna niet naar buiten durf. Dit wordt beter maar de sociale angst is met vlagen nog erg aanwezig. De onzekerheid over kleding, mijn stem maar ook het haarstuk waar ik op zich blij mee ben, zorgt voor onzekerheid. Zodra ik aan de hormonen zit hoop ik dat de angst en onzekerheid langzaam verminderd.
Met een re-integratie bureau contact leggen heb ik lang uitgesteld, maar wil er nu echt werk van gaan maken.

Zijn er mensen die soortgelijke ervaringen of angsten/drempels hebben (gehad), en/of de hormonen de dysforie daadwerkelijk verminderde?

Dankjewel.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Andastre »

Je stem kan je trainen zoek een goeie Logopodist met transgender ervaring en daar kan je een heel eind mee komen.
Wat je stem betreft het belangrijkste deel daarin is het onderdrukken van de borst resonantie als je dat al voor elkaar
kan krijgen dan ben je al een heel eind :).
Ik heb zelf 25 jaar terug al logopodie gehad maar dat stond toen allemaal in de kinderschoenen, ik ben laatst weer is op
zoek gegaan naar een logopodist omdat ik toch nog wat aan mijn stem wilde werken, nou moet ik zeggen ik ben 25 jaar terug
die borst resonantie al kwijtgeraakt dus het maakte het voor mij wat makkelijker.
Maar door middel van duidenlijke articulatie kan je je stem behoorlijk hoog krijgen. Ik ben 3 weken terug opnieuw gestart
toen mijn stem opgemeten zat op een gemiddelde van 157hz (85 tot 180 range is mannen stem 165 tot 280 hz vrouwen stem frequentie) nu na 3 sessies ben zit ik al met een gemiddelde spreekhoogte op 200hz.

Je kan dus behoorlijk veel bereiken in een korte tijd veel oefenen.

Wat voor onzekerheid heb je wat je kleding betreft ?.

Evenzo wat voor onzekerheid heb je wat betreft je haarwerk ? (wat moet ik me hierbij voorstellen een haarwerk bevestigd aan je
eigen haar of met lijm vastgezet aan je hoofdhuid ?) Ik heb zelf een haarwerk en daar doe ik alles mee inclusief zwemmen (toen ik dat nog deed)
etc dus mischien kan ik je erbij helpen.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Marije »

Logopedie is inderdaad (naar mijn mening en ervaring) de sleutel tot geluk. Aan het begin van mijn transitie is me regelmatig opgevallen dat cis vrouwen die niet vooraan stonden toen schoonheid werd uitgedeeld toch niet misgenderd worden vanwege hun stem. Natuurlijk is het totaal plaatje van belang.

Hormonen kun je geluk mee hebben maar 't kan ook weinig veranderen.

Zelf dacht ik dat mijn carrière in de it einde was... een mannenwereld. Echter heb ik mezelf opnieuw uitgevonden en door iets andere werkzaamheden en profilering heb ik het nu prima naar mijn zin.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Dawn »

Hoi Laura,

Knap dat je in 1x zoveel verteld! Zoals door Marije an Anda al aangegeven is je stem een hele belangrijke factor in hoe je ervaren wordt.
Angst en onzekerheid zullen de meeste van ons op een eigen manier mee te maken (gekregen) hebben.
Dat je naar een stukje zekerheid zoekt is dan ook begrijpelijk en zal ook zeker een deel vanuit jezelf moeten komen of groeien.
Iedereen is hierin ook anders en het startten van hormonen kan een goede boost geven, alleen al door het gevoel ze te gaan gebruiken!
Mijn oude werk was fysiek niet vol te houden met/door de HRT of dat nou aan de oude dosis Androcur/Cypro lag of niet maakt niet uit. Met omscholing waarbij ik mijn oude technische kennis soms mooi kan gebruiken ben ik een ander vakgebied ingegaan en mag daarin inmiddels zo nu en dan lesgeven🤗.
Ik wens je toe dat je de kracht en rust vanuit jezelf (en mogelijk met een stukje ondersteuning) vindt om een mooie weg te ontdekken die voor jou goed voelt!
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Andastre »

Nog een stukje aanvullend wat betreft je CV waarom je CV leeg maken het is nergens voor nodig, het is onderdeel van je leven
en zal dat altijd blijven, geloof me dat het makkelijker is om het gewoon te behouden dan de lege ruimte in je leven te verklaren.

Ik heb daar vroeger ook aan gedacht om mijn 15 jaar dienstverband bij de landmacht weg te laten maar had zoiets van waarom het
is onderdeel van mijn leven geweest heb er veel plezier aan beleeft en denk er nog met goede herrineringen aan terug, ik ben er alleen weg gegaan vanwege het in gang zetten van mijn transitie destijds, en dat ik wist dat die 2 niet te combineren zijn.
Als je denkt dat de IT een mannenwereldje is Defensie in die tijd nog veel meer :).

En ik kwam deze site nog tegen mischien dat je er al iets mee kunt geeft goed aan waar het alles zit.

https://www.sprekenenzingen.nl/logopedi ... erpersonen

Tevens heb ik een leuke App voor je om eventueel te gebruiken heet Voice Tools daarmee kan je je stem meten en kan je
je huidige stem frequentie meten (in de app naar more gaan en dan statistics daarmee kan je goed zien waar je stembereik
momenteel zit) let wel een vrouwen stem is meer natuurlijk dan alleen de toon hoogte.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Laura2021 »

Dank je allemaal voor jullie antwoorden!
De app Voice Tools gebruik ik al een tijdje en dat helpt zeker, maar soms vergeet ik het gewoon of heb ik de energie niet meer. Maar uit al jullie antwoorden is stuk voor stuk de stem toch wel een zeer belangrijke sleutel zoals jullie zeggen. Ik heb logopedie gehad en misschien moet ik dit toch weer oppakken. De website sprekenenzingen kende ik niet, ik zal er naar kijken dus dank daarvoor.
Voor wat betreft de CV snap ik dat werkgevers willen weten wat je gedaan hebt maar omdat het voornamelijk kotsgevoel oproept laat ik het liever achterwegen, althans voor nu. Ik denk dat ik daar nog wat stappen te zetten heb zodat het niet langer een probleem is vandaar ik het met de coach en psycholoog wil bespreken. De kennis uit die jaren zit natuurlijk wel in me, en kun je er gebruik voor andere gebieden zoals jullie aangeven al moet ik er nu niet aan denken.
De mannenwereld is voor mij nog erg confronterend, alsof het een spiegel is van dat deel van mij dat ik het liefst niet zie, maar snap ook best wel dat niet alles verguist hoeft te worden, en natuurlijk zijn er positieve elementen en verwacht dat de hekel minder wordt als je meer in balans komt met jezelf.
Kwa kleding is het gewoon nog erg zoeken, ik weet wat ik leuk vind en wil het liefst delen van winkels gewoon opkopen, zodat ik thuis dingen heb om te combineren. Maar voor werk, bijvoorbeeld kantoor, wat trek je aan op een gewone werkdag bijvoorbeeld er vanuit gaande dat je geen werkkledingeisen hebt? Je wil ook niet iedere week de zelfde kleding, althans ik niet. dat is nou juist zo leuk aan vrouwenkleding, het assortiment en combineren. Maar nu zorgt het nog voor erg veel onzekerheid. Het feit van de bijstand is dat eten voor gaat en je gewoon geen 25 paar schoenen, broeken, tops, blouses, rokken of jurken etc. hebt, ik kan niet anders dan langzaam uit proberen te bouwen en gelukkig bestaat er zoiets als een kringloop.
Het haarwerk van echt haar zet ik vast met got2B spray op de hoofdhuid, over het haarnetje, op zich gaat dat wel maar helaas laat dat veel residu achter op het haarstuk wat lastig is om te verwijderen. Ik heb speciale pleisters gehad maar dat werkt ook niet geweldig, zeker bij de slapen niet. daar gebruik ik nu hair pins. De anti-slip band heb ik nog niet geprobeerd. Achter in de nek schuift het haarstuk veel omhoog ondanks de klemmen.Soms denk ik gewoon om dunne magneetjes onder de hoofdhuid te laten zetten :)
Ik heb recent een haarstuk gekocht van stijl haar om te kijken of het klitten ook daadwerkelijk minder is.
Ieder advies op dit gebied is welkom en sta open om dingen te proberen.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Marije »

Ik heb best veel kleren maar ik merk dat ik toch vaak hetzelfde draag omdat ik me er fijn in voel. Het merendeel van de kleding heb ik weinig aan.

Naar kantoor meestal gewoon een spijkerbroek en een bloesje. Soms een rok of een jurk maar daarvoor moet je lichaam wel eerst wat model hebben... boobs taille en kont... anders is 't een raar gezicht.

Make up doe ik helemaal niet.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2958
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Genderdysforie, onzekerheid, CV en werk zoeken

Bericht door Marica »

Ik gebruik de app Voice Pitch Analyzer. Werk zoeken doe ik online in Noorwegen, ik heb dus mijn CV in het Engels en Noors gemaakt.
Ik kleed mij altijd stoer vrouwelijk dus met spijkerstofbroeken en rokjes en t shirtjes kom ik al een eind, Als vrachtwagenchauffeur hoef je er niet als een etalagepop bij te lopen, dat scheelt. Mijn nagels moeten wel mooi zijn, dat is ook mijn visitekaartje voor mijn eigen bedrijfje.

Ik ben al wezen solliciteren in Seljord Noorwegen, en mijn vrouw vond het spannender dan ik. Ik ging met het volste vertrouwen dat gesprek tegemoet. Typisch Marica zei mijn vrouw, die is nergens bang voor.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)