non-binair filosoferen

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Emma »

@Saskia-Vince

Even heel simpel gesteld: ja ik weet dat er mensen zijn die zeggen zich geen mens te voelen. Dat is een contradictie: het simpele feit dat je kunt beredeneren en zeggen dat je je geen mens voelt betekent dat je een mens bent. Je bent daar trouwens al eens eerder over begonnen.

Op dit forum is daar geen plaats voor. Dat is bewust. Het lijkt me niet fijn om over een tijdje door TERFs of ander conservatief anti-trans tuig om de oren geslagen te worden met stukjes van ons eigen forum en te horen krijgen dat ze daarmee bewijs hebben dat we echt wel freaks zijn die een volwaardige plaats in de maatschappij niet waardig zijn.

Mocht je toch erg graag willen prakkezeren over het fokken van een nieuwe non-binaire diersoort of vergelijkbare dingen, wil ik je vriendelijk verzoeken dat elders te doen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Rae
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2023, 10:29
Gender: Genderfluid

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Rae »

Hi Saskia-Vince,

Ik denk dat je bedoeling vrij onschuldig en oprecht is. Toen ik jong was filosofeerde mijn toenmalige nog jongere vriendin graag over van alles en nog wat, ongehinderd door enige kennis. Als er toen fora waren geweest was ze misschien ook wel afgebrand om haar ongelukkige woordkeus.

Maar goed, dat gezegd hebbende: je moet je echt even wat beter inlezen over dit onderwerp: Soort (niet 'species', das gewoon Engels) en ras bijvoorbeeld zijn in de biologie duidelijk omschreven definities voor de dierenwereld. Je kunt niet "een eigen ras opzetten", het is geen politiek partij of voetbal vereniging. En, zoals Emma al zegt: de binaire benadering van ons mensen is cultureel bepaald (naar mijn idee voornamelijk binnen de heersende monotheïstische traditie, maar dat is een ander discussie). Er zijn in het (verre) verleden verschillende culturen geweest waarin meerdere gender-identiteiten zijn of waren gedefinieerd. Hoe dan ook: dit is dus cultuur, niet natuur.

Anyhow: Ik denk dat je vooral erg jong bent. En filosoferen met je vrienden (ik ga er wél vanuit dat WIJ refereert aan jou en je vrienden) moet je echt vooral doen. Maar met elkaar. offline. En niet hier. Je ziet hier dat je online, hier, al heel snel anders wordt geïnterpreteerd, en kwaad bloed zet. Terecht, want wij ouwe mensen hebben wel allemaal associaties bij de (no offence) onbenulligheden die je spuit.

En alsjeblieft: Ga wat lezen over de onderwerpen waar je het over hebt. Al was het maar Wikipedia.