Oude naam en geslacht gedeeld door HR

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
WoutDM
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2022, 16:28
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Oude naam en geslacht gedeeld door HR

Bericht door WoutDM »

Hallo allemaal,

Ik begin half november met een nieuwe baan bij een grote organisatie, waarbij ik eerder op een andere afdeling stage heb gelopen. Mijn naam en geslacht zijn al officieel gewijzigd en ik pass eigenlijk altijd, dus ik wilde een coming out nog wat uitstellen tot ik enigszins gesettled ben in het team. Nu blijkt echter dat mijn oude naam en geslacht nog geregistreerd stonden en HR hierover contact heeft opgenomen met mijn nieuwe leidinggevende en haar secretaresse om de gegevens te laten wijzigen, waardoor ik nu dus al geout ben voor ik ben begonnen. Mijn leidinggevende heeft heel goed gereageerd en in haar mail ook duidelijk gemaakt dat ze het een privézaak vindt en het onzin vindt dat zij toestemming moet geven om mijn gegevens te verwijderen.

Uiteindelijk heeft deze situatie voor mij niet echt een probleem opgeleverd, maar ik vind het op zijn minst slordig van HR en wil met hen in gesprek over waarom dig is gebeurd en hoe ze dit in de toekomst willen voorkomen. Ik vroeg me af of er mensen zijn met wat meer kennis van bijvoorbeeld de AVG en of hier ook echt onjuist is gehandeld. Online kon ik alleen vinden dat een directe leidinggevende persoonsgegevens mag opvragen, maar het lijkt me dat niet proactief historische gegevens gedeeld hoeven te worden.

Groeten,
Wout