Geslachtwijzing doorgeven (huisarts, bank, etc.)

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Klavertje2
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jul 2022, 11:52
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Zij/haar

Geslachtwijzing doorgeven (huisarts, bank, etc.)

Bericht door Klavertje2 »

Onlangs is het geslacht op mijn identiteitsbewijzen gewijzigd naar een X ( :dance: ). Nu vraag ik me af, wat moet je precies in de mail zetten die instanties op de hoogte stelt van deze gegevenswijziging?
En moet ik dit echt aan alles/iedereen doorgeven die mijn gegevens heeft, of alleen waar ik nog niet neutraal word aangesproken of ze mijn legitimatie kunnen controleren?
En hoe zit het met het ziekenhuis: zorgt die X voor verwarring? Aangezien het daar je lichaam betreft en ik heb een binair lichaam (ik doe geen medische transitie).

Ik probeer een standaard mail te schrijven die ik naar iedereen kan sturen, maar ik kom niet verder dan dit:
Beste …,

Hierbij wil ik u op de hoogte stellen dat het geslacht dat op mijn identiteitsbewijs staat gewijzigd is van vrouw naar X (geslacht onbekend / genderneutraal).
Kan iemand me helpen?

Groetjes, Klavertje2
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Geslachtwijzing doorgeven (huisarts, bank, etc.)

Bericht door Irene_de_Vreede »

Helaas moet je de meeste instanties zelf informeren. Bij medische zaken is het verstandig om je biologische feiten niet te verbergen.
Irene
Sophie123
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2023, 13:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Geslachtwijzing doorgeven (huisarts, bank, etc.)

Bericht door Sophie123 »

Gefeliciteerd!

Ik had/heb als basis dit gebruikt

Beste,

Bij deze wil ik kennisgeven van de wijziging van mijn naam en geslacht in het burgerregister.
Mijn naam is nu ... en mijn geslacht is ...

Alvast bedankt voor het aanpassen in het systeem.

Met vriendelijke groet,


Succes met het overal aanpassen (ik ben zelf ook nog niet klaar).