Coming out by werkgever … help

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
zaynn
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2019, 15:28
Gender: Trans FtM
Locatie: Zwolle

Coming out by werkgever … help

Bericht door zaynn »

Hallo allemaal…

Volgende week krijg ik mijn second opinie voor de ftm transitie . (Kan niet wachten totdat ik mijn T in mijn handen heb na ongeveer 10 jaar van niet durven voor te gaan)
Maar ik zit mee met een probleem … ik krijg echt paniek als ik aan mij werkgever moet denken om een coming out te doen… ik weet niet hoe ik hier aan moet beginnen en wat is de makkelijkste manier .
Ik heb sindskort een nieuwe baan binnen ict waar ik altijd op pad ben … mijn manager en mijn collega’s zie ik alleen 1x per maand in een werkoverleg maar we houden altijd telefonisch contact … ze hebben allemaal helemaal geen idee hiervan maar ik weet dat ik mijn manager moet vertellen en ik heb hier hulp nodig voor…
Wat is de beste manier om met dit voort te gaan? Is beter via e-mail of face2face? En hoe kan ik dit best zeggen (met worden)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Coming out by werkgever … help

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij de directleidinggevende zou ik kiezen voor een Face2face gesprek, ik zou daar een afspraak voor maken. Eventueel hulp inroepen van HR (bij een grotere organisatie), de rest van de collega's kan prima via e-mail, of via intraweb (indien dat bestaat). Ik zag er vreselijk tegenop, zeker richting mijn klanten (doe buitendienst verkoop B2B), maar het is allemaal reuze meegevallen.
Irene
Gebruikersavatar
Stephanie66
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2022, 11:03
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij / haar
Locatie: Roermond

Re: Coming out by werkgever … help

Bericht door Stephanie66 »

Hoi Zaynn, ik reageer te laat waarschijnlijk, maar wil toch graag iets zeggen hierover.
Toen ik op het werk uit de kast kwam ( MtF ), bij mijn directe chef, en veel later bij personeelszaken, werd ik overweldigd door de steun, hulp en motiveren die ik kreeg. Ik moet erbij zeggen, dat ik me volledig kwetsbaar heb opgesteld, 100 % open kaart gespeeld.

Tijdens het laatste gesprek kwam ook mijn nieuwe chef erbij, en hij reageerde hetzelfde. Niets van waar ik doodsbang voor was, kwam uit. Ze wisten niet precies hoe het "Transgender" werkt, maar wilden zich er in verdiepen.

Om het nog mooier te maken: ik ga meedoen in een werkgroep op mijn werk, die zich bezig gaat houden met het beleid inzake LHBTQ+. Winst dus voor alle partijen.

Ik ben blij dat ik de stap heb durven zetten.

Ik zal wel te laat zijn met reageren, maar toch. Misschien hebben anderen hier iets aan.

Groetjes, Steffie
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Coming out by werkgever … help

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij mij is het ongeveer hetzelfde gegaan als bij Steffie, we maken ons vaak bang om niks. Zelfs klanten, waar ik het meest bang voor was reageerden zonder uitzondering positief.
Irene