Psytrans

Psychologen en procedures
berry_Ando
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2023, 14:29
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Psytrans

Bericht door berry_Ando »

Hallo,
Ik ben door alle opties heen aan het gaan kwa bij welke genderkliniek(en) ik me zal inschrijven. Veel opties vallen af omdat ik 16 jaar oud ben, of omdat sommige klinieken simpelweg te ver zijn (meer dan anderhalf uur van Amsterdam).

Heeft iemand ervaring met Psymens? (dat lijkt me tot nu toe een redelijke optie)
Verder lijkt me Amsterdam UMC anders een optie alleen zijn de wachttijden daar ontzettend lang en bij het PDF waar deze wachttijden vermeld staan staat nu dat er geen nieuwe volwassen patiënten worden ingepland. Misschien ben ik dom dat ik niet goed begrijp wat dat betekent, maar kan iemand dat beter uitleggen? laten ze nu echt nog alleen jongeren toe? (want als ik eenmaal aan de beurt zou komen ben ik ook volwassen).
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Psytrans

Bericht door San(ne) »

Eén van de voorwaarden van Psytrans:

- Op het moment van aanmelden bent u 18 jaar

Dus helaas lijkt deze ook af te vallen voor je.

Edit: ik zie dat je in je bericht zelf Psymens noemt, maar in de titel Psytrans hebt gezet. Ter verduidelijking: mijn opmerking is dus niet toepasbaar op Psymens, alleen op Psytrans. Met Psymens heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Psytrans

Bericht door Marije »

16 is echt een rotleeftijd... (pardon my English)

Je bent minderjarig en je kunt eigenlijk alleen terecht bij het VUMC of het Radboud maar dat heeft weer geen zin want tegen de tijd dat je aan de beurt bent ben je waarschijnlijk 19.

Sterkte...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Psytrans

Bericht door San(ne) »

Nog een tip:

Als je op www.transgenderwegwijzer.nl kijkt en in het filter bij "leeftijd" kinderen/jongeren selecteert en bij "wat" diagnostiek en indicatiestelling, dan krijg je een compleet overzicht van alle instanties die als officieel gender team zijn aangemerkt. En waar je dus onder 18 kunt inschrijven.
Misschien is De Vaart (locatie Waddinxveen of Almere) ook een goede optie voor je. Check-in Genderzorg in Haarlem heeft korte wachttijden (91 dagen staat op de wegwijzer) en behandelt alleen jeugd tot 18 jaar. Je kunt je "inschrijven" voor meerdere wachtlijsten en als je dan ergens aan de beurt bent je laten uitschrijven bij de andere instanties.
berry_Ando
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2023, 14:29
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Psytrans

Bericht door berry_Ando »

Heel erg bedankt voor de reacties,
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt in de titel, ik bedoelde Psymens.
Ik wist niet dat De Vaart ook andere locaties had dan Assen, ga ik verder onderzoeken. Check-in genderzorg ben ik ook nog aan het overwegen, mede door idd de korte wachttijden, maar ik denk niet het traject te kunnen afronden voor ik 18 wordt, enig idee waar Check-in genderzorg je dan heen stuurt? en of je dan weer opnieuw bij een andere wachtrij moet aanmelden?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Psytrans

Bericht door Marije »

HRT voor minderjarigen wordt ALLEEN gedaan door VUMC en het Radboud. Er zijn inderdaad GGZ instellingen die je voorlopige diagnose kunnen doen en je dan laten instromen.

Mijn nichtje was 14 toen ze op de wachtlijst ging en dik 16 toen ze bij het Radboud binnenkwam. Dik 2 jaar dus.

Ik zou wel gewoon beginnen hoor, maar verwacht dat je meerderjarig bent voordat je kunt beginnen met hormoonbehandelingen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Psytrans

Bericht door Dawn »

Volgens mij doet De Heel in Zaanstad tegenwoordig ook kinderen