Sylecone plakkers, helpen die echt?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door ThornTundra »

Na mijn mastectomie is er onder mijn oksel helaas een kluster van littekenweefsel ontstaan, omdat mijn postoperatieve binder iets te klein was en in het litteken sneed.
Nu heb ik van mijn chirurg van die sylecone plakkers gekregen om het weefsel te verminderen. Het vervelende is dat er onder mijn oksel een holte zit, dus die plakkers blijven voor geen meter zitten (met medisch tape hoop ik dan dat het een dag uit houdt, maar vaak niet), want mijn huid stretcht te veel. Ook zie ik na een week of twee die plakkers dragen nog totaal geen verschil, misschien dus ook omdat het niet goed blijft plakken.

Hebben jullie ervaring met deze plakkers? Hoe effectief zijn ze geweest, en is het dit gedoe wel waard? Zijn er ook andere oplossingen voor mijn probleem?

Bij voorbaat dank natuurlijk

~ Thorn
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door Hal »

Ik heb best wel lang siliconenpleisters gedragen omdat de littekens bij mij erg dik bleven. Het duurde bij mij idd ook langer dan twee weken voordat ik echt effect zag. Ik denk een week of 6 tot 8?

Nou is de ene pleister de andere niet qua kleefkracht en het kan zijn dat een ander merk beter blijft zitten. Welk merk heb je?

Het kan ook zijn dat je eigenlijk net wat grotere nodig hebt, zodat ze over de randen van die holte heen vallen of wat grip hebben op huid buiten je oksel. Helpt dat allemaal niet, dan zou je misschien ook siliconengel kunnen proberen, al dan niet met iets eroverheen (want siliconen krijg je heel lastig uit je kleding).

Succes!
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door ThornTundra »

Aangezien je 6-8 weken noemt denk ik dat ik dan nog even zal blijven proberen.

Ik kan me het merk niet meer herinneren, de verpakking is al weggegooid. Maar het is letterlijk een rol zo groot als een rol bakpapier, maar dan nog dikker natuurlijk. Dus ik knip ze ook zelf in de juiste maat. De bijsluiter zei dat er ongeveer 2 cm verschil moet zitten tussen het litteken en waar de plakker eindigt. Ik zal proberen wat grotere stukken te knippen voortaan. Mocht dat niet helpen dan kijk ik inderdaad naar varianten.

Bedankt! :)
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door San(ne) »

Ik gebruik al 3 maanden siliconentape over mijn hele littekens. Het sluit als het ware je huid af, waardoor het vocht beter gereguleerd wordt. Ook gaat het de aanmaak van collageen tegen, waardoor je littekens kleiner zouden moeten blijven. Het is in elk geval een littekenbehandeling die wetenschappelijk is aangetoond te werken (net als siliconengel).

Ik merk vooral dat mijn littekens soepeler aanvoelen wanneer ik de tape draag of deze net er af heb gehaald. Ik gebruik wat verschillende tapes van Amazon. De ene werkt beter dan de ander. En sommige plakken veel beter dan andere soorten tape.
Mepitac plakte het best, maar mijn huid kon daar helaas niet tegen.

Hopelijk gaat het voor jou ook werken.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door Frederieke »

Ik gebruik siliconengel van lipoelastic. Werkt inderdaad voor zover ik kan zien wel degelijk, maar het is echt voor de volhouders… Het blijft een kwestie van maanden, elke dag twee keer per dag smeren.
DVA
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2022, 18:57
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door DVA »

Na hoe lang na de Mascetomie kan je de siliconentape gebruiken ?
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door ElisabethT »

Siliconen pleisters of gel kun je zolang gebruiken als je wilt. Als het litteken echt te dik blijft (en/of pijnlijk/gevoelig) dan kun je een afspraak bij een dermatoloog maken. Die kan het litteken met injecties behandelen. Waardoor de dikte en irritatie afnemen.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Sylecone plakkers, helpen die echt?

Bericht door Josh »

DVA schreef: 10 jan 2024, 22:26 Na hoe lang na de Mascetomie kan je de siliconentape gebruiken ?
Wanneer de incisies helemaal dicht zijn en geen korstjes meer hebben. Dus dat verschilt per persoon.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)