Mag je roken na doorverwijzing?

Psychologen en procedures
Secret24
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2022, 09:50
Gender: Non-binair

Mag je roken na doorverwijzing?

Bericht door Secret24 »

Dit jaar heb ik me voorgenomen mij door te laten verwijzen om een traject te starten aangezien ik mij steeds minder kan vinden in mijn huidige lichaam.
Ik heb alleen een probleem.... Ik ben best wel een verstokte roker en stoppen lukt nog steeds niet.
Is het dan wel mogelijk om in ieder geval met hrt te beginnen? En is srs of eerst orchidectomie mogelijk als je rookt? Hebben alle ziekenhuizen dezelfde regel, dat je 6 weken voor en 6 weken na srs niet mag roken?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Mag je roken na doorverwijzing?

Bericht door Emma »

HRT is geen probleem. Chirurgie wel.

Roken is slecht voor de doorbloeding. Dus als je wilt dat kans dat de boel met een operatie mooi geneest zo groot mogelijk is, is stoppen een vereiste.

Als je als zware roker een auto-ongeluk krijgt, gaat een chirurg echt niet zeggen dat je eerst moet stoppen met roken (of je BMI onder de 30 moet krijgen, zelfde principe) want dan wordt een minder goed resultaat gewoon voor lief genomen. Eventuele complicaties door het roken of het overgewicht worden dan voor lief genomen.

Maar als de zorg planbaar is, is het een ander verhaal. Tuurlijk kun je blijven roken, of meteen na de operatie weer beginnen. Maar een chrirurg kan besluiten dan gewoon niet aan de operatie te beginnen, en kan je wellicht niet goed helpen als er necrose optreedt. En dat gebeurt best vaak, ook bij niet-rokers.

Met andere woorden: vraag je af wat je belangrijker vindt. Het is een beetje flauw om te zeggen dat je 'gewoon' moet stoppen met roken want dat is voor veel mensen gewoon retemoeilijk. Aan de andere kant bewijst dat maar weer eens wat voor een kutspul die tabak eigenlijk is.

Vraag anders je huisarts wat je moet doen om met succes te kunnen stoppen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Mag je roken na doorverwijzing?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Protocoll voor SRS is heel helder, stoppen met roken (dit wordt getest)
Irene
Secret24
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2022, 09:50
Gender: Non-binair

Re: Mag je roken na doorverwijzing?

Bericht door Secret24 »

Ik wil ook stoppen maar het is idd een van de ergste verslavingen. Ik hoop met het starten traject/ diagnose meer innerlijke rust te vinden en hierdoor extra motivatie te hebben te stoppen..... Blij te horen, dat het niet zinloos is om in elk geval te starten met traject.
Sophie123
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2023, 13:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Mag je roken na doorverwijzing?

Bericht door Sophie123 »

Er zijn meer dingen in transitie waarbij het beter is om niet te roken, maar bij chirurgie is het in principe een verplichting inderdaad. Chirurgie zit (hopelijk) bij mij nog eind dit jaar op de planning en ik ben nu bezig met stoppen. Zit in een traject (bij WeQuit) waarbij je in een groep wordt gecoached en je ook pleisters en zuigtabletten krijgt. Dit mag 1x per jaar vanuit de basisverzekering en bij mij helpt dit traject tot nu toe flink.
In ieder geval succes!