Verdwijnen restitutie polissen

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er stond gisteren een interessant artikel in het NRC. De reden dat vaak kleinere aanbieders geen contracten hebben is omdat ze niet willen of kunnen voldoen aan de daarvoor gestelde eisen.
Irene
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Irene_C »

Het zit hem geregeld niet in de vergoeding.
Het zit vooral in de administratieve lastenverzwaring.
Bij het tekenen van het contract gaat de zorgverzekeraar op de stoel van de behandelaar zitten en geeft aan wat zij goede zorg vinden en waaruit dat moet blijken.
Vaak houd dit in een toename van administratieve taken en een afname van handen aan het bed.
Veel zorgverleners geven aan zelf wel te weten en te kunnen bepalen wat goede en zinnige zorg is en dat die extra administratieve lasten niet lijden tot betere zorg.

Dit is een continue spanningsveld wat in de hele zorg aanwezig is.
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Fran »

Net overgestapt naar Aevitae. Ik krijg er ook nog een gratis elektrische tandenborstel bij. Jippie.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Mr.X »

Een combinatiepolis kan toch ook nog met niet gecontracteerde zorg? Zolang dit niet GGZ of wijkverpleging gerelateerd is? Dus stel je gaan naar van Loenen, niet gecontracteerd, maar ook geen GGZ/wijkverpleging, en je hebt een combipolis, dan krijg 100% van het marktconforme tarief vergoed, toch?
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Theunix »

Transvisie - De juiste zorgverzekering in 2024 | https://transvisie.nl/campagnes/zorgver ... OmR9K5U-9A

Tip: Kijk goed naar welke zorgaanbieder je wilt gaan of waar je al zit. Ik zit bij De Vaart & Gender Clinic en wil naar MKV.
Zilveren Kruis zou op dit moment bijvoorbeeld voor mij de beste optie zijn. ZK heeft met MKV een contract voor operaties ten behoeve van geslachtsveranderingen en met de Vaart een contract. Echter met Gender Clinic zijn ze nog in gesprek. Denk wel dat ze eruit komen aangezien ze in 2023 ook bij iedere zorgverzekering een contract hebben. Anders word er een deel vergoed, meestal 85%. Ik verwacht maar 2x volgend jaar voor controle naar de kliniek te gaan, het deel wat ik zelf zou moeten betalen valt te overzien.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door San(ne) »

Mr.X schreef: 02 dec 2023, 19:09 Een combinatiepolis kan toch ook nog met niet gecontracteerde zorg? Zolang dit niet GGZ of wijkverpleging gerelateerd is? Dus stel je gaan naar van Loenen, niet gecontracteerd, maar ook geen GGZ/wijkverpleging, en je hebt een combipolis, dan krijg 100% van het marktconforme tarief vergoed, toch?
Ja, dit klopt!
Ik heb contact gehad met FBTO hierover en zij gaven vorig jaar aan dat ze inderdaad vanuit de combipolis ook MC Bloemendaal 100% zouden vergoeden (mits binnen marktconform tarief).

Ik heb uiteindelijk toen toch een restitutiepolis gekozen, in verband met andere te verwachten zorgkosten (niet genderzorg gerelateerd).
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Danielle »

Gerelateerd: ik kreeg een mailtje van ONVZ, dat ze samen met DSW nu door een uitspraak van het College van Beroep worden gedwongen een perferentiebeleid voor medicijnen te gaan hanteren. Waar ze dat eerst niet hadden en gewoon het middel vergoeden dat werd voorgeschreven, ongeacht of er door een arts noodzaak voor een specifiek merk werd aangegeven.

Meer informatie is te lezen op:
https://www.onvz.nl/voorkeursbeleid-medicijnen
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Dawn »

Die kreeg ik ook en was juist naar ONVZ omdat OHRA weigerde mijn vorige moontjes te vergoeden (uiteraard eerst eigen risico).
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Die e-mail van ONVZ heb ik ook gehad.
Irene
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Ronja »

Ik zit sinds vorig jaar, en nog steeds bij fbto. Polis Basis zorg keuzevrij. Wordt nog steeds alles vergoed. Volgens mij t Zelfde als restitutiepolis .

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk