Testosteron: starten met gel of injecties?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
xfynn648
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 apr 2023, 17:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Testosteron: starten met gel of injecties?

Bericht door xfynn648 »

Hoi hoi,

Ik start in maart met hormonen en vroeg me af waar jullie mee zijn begonnen: gel of injecties?
Mijn genderpoli gaf aan dat het ziekenhuis meestal motiveert om te starten met Androgel, maar vroeg me af of dit het zelfde effect heeft als injecties? En zijn er hier mensen die ervaring hebben met Androgel?
Ik krijg mijn hormonen via het Maasstad Ziekenhuis.
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Testosteron: starten met gel of injecties?

Bericht door wolvster »

Ze beginnen het liefst met gel omdat de werking van gel kort is. Dwz als jij een slechte reactie op testosteron hebt, kan je dus makkelijk stoppen of de dosering aanpassen. Een injectie is niet zomaar weer uit je lichaam.
Ik zat 7 maanden op de gel en nu een week op Nebido.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Testosteron: starten met gel of injecties?

Bericht door Josh »

Ik ben begonnen met Sustanon en na een tijdje overgegaan naar Nebido.

Allen hebben hetzelfde effect. Alleen is de uitwerking (qua pieken en dalen) anders. Sustanon is het meest onstabiel daarin met hoge pieken en dalen. Gel is het meest consistent maar heeft een langere "oplaad" periode wanneer je ermee start duurt het langer voordat je op het juiste niveau zit.
Nebido is ook consistent, maar kan zijn dat de volgende prik een week eerder of later moet dan de standaard 12 weken om het dal moment te vermijden.

Ik ga bijvoorbeeld met eind week 10/begin 11 weer bloedprikken omdat ik het idee heb dat mijn waarden te laag droppen met Nebido in week 11 en 12 dus ik wil van 12 weken naar iedere 10 of 11 weken voor de injectie.

Voor mij werken injecties het beste want ik hoef maar 4x per jaar de injectie te doen en hoef er verder niet meer over na te denken.
Gel is elke dag waarbij je met veel dingen rekening moet houden: niet sporten of douchen binnen bepaalde tijd, oppassen met huisdieren en andere mensen aanraken, oppassen met het smeren en kleding etc etc

Dat is niet aan mij besteed
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Testosteron: starten met gel of injecties?

Bericht door Matijs »

Gel wordt inderdaad vaak als advies gegeven om mee te beginnen. Je lichaam kan er dan aan wennen en je hebt niet meteen de piek te pakken.

Ikzelf ben begonnen met gel, Testavan. Dit heb ik enkele maanden volgehouden, maar op een gegeven moment vond ik de dagelijkse confrontatie, het elke dag smeren, wat zwaar. Toen overgestapt naar Sustanon (Nebido werd toen nog niet vergoed).

Tot nu toe gebruik ik dat nog steeds en dat vind ik eigenlijk prima. Ik denk dat ik vooral het stukje 'geen vast tijdstip gepland staan' het fijnst vind. Ik bepaal zelf op welk moment van de dag ik de injectie zet en ik heb geen hulp nodig van een ander.

Ik denk dat het woord 'onstabiel' voor Sustanon niet helemaal juist is gebruikt. Voor ieder is dat namelijk anders. Mijn bloedwaarden zijn al jaren goed/stabiel, net zoals wat ik voel. Ik voel me bijvoorbeeld niet minder goed als Sustanon bijna uit mijn lichaam is verdwenen.

Anyway, uiteindelijk is het vooral kijken wat bij/voor jou het beste past😉
###