Eigen medische route belopen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
layla
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 mei 2020, 19:29
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Eigen medische route belopen

Bericht door layla »

Hallo allemaal,

Misschien is dit een gekke topic, maar ik kamp al best lang met deze vraag en kan niet echt per se een antwoord hierop vinden…Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken, en zijn er anderen die wat hebben aan deze topic!

Ik word helemaal gek van de wachtlijst en trek het niet veel langer meer. Is het ‘’legaal’’ mogelijk om zelf de transitie te doorlopen, zonder VUMC, de Vaart, T-cendent etc.? Bijvoorbeeld door zelf online hormonen te regelen via GenderGP, eventuele operaties (Borstvergroting, orchidectomie etc.) te ondergaan in het buitenland en laserbehandelingen. Natuurlijk is dit wel een duurdere grap dan wachten op transzorg via het VUMC, maar zoals ik al eerder aangaf trek ik het gewoon echt niet meer!

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met je naam en geslacht wijzigen zonder dat je dit traject via het VUMC verloopt? Kan je dan alsnog aan een deskundigenverklaring komen?...

Bedankt voor het lezen en hopelijk kijk je niet gek op van mijn vra(a)g(en)… <3
pre-op MTF
jessicaoud97
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2023, 02:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door jessicaoud97 »

Het is mogelijk om dit te doen. Momenteel doe ik dat zelf ook. Besef wel dat de kosten hiervan hoog kunnen zijn. Momenteel zit ik zelf op ruim € 15.000 aan kosten en dan moet er alleen nog een operatie plaatsvinden.
Gebruikersavatar
layla
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 mei 2020, 19:29
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door layla »

jessicaoud97 schreef: 31 jan 2024, 12:54 Het is mogelijk om dit te doen. Momenteel doe ik dat zelf ook. Besef wel dat de kosten hiervan hoog kunnen zijn. Momenteel zit ik zelf op ruim € 15.000 aan kosten en dan moet er alleen nog een operatie plaatsvinden.
Hoi Jessica,

Wat aardig dat je je eigen ervaring wilde delen! Goed om te weten dat dit mogelijk is, en ik had inderdaad al een vermoeden dat het flink wat ging kosten! Gelukkig heb ik zelf wel sinds jongs af aan al veel gewerkt en zo veel mogelijk gespaard, waardoor ik dit nu financieel kan veroorloven. Mag ik vragen hoe?
pre-op MTF
jessicaoud97
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2023, 02:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door jessicaoud97 »

Om meer uitleg te krijgen kan je mij het beste een PB sturen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door Marije »

Via PsyTrans heb ik mijn transitie van "uit de kast" tot SRS gedaan in 19 maanden ongeveer. Het kan wel maar je moet precies op het juiste moment overal instappen en een beetje geluk hebben.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
layla
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 mei 2020, 19:29
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door layla »

Marije schreef: 31 jan 2024, 17:30 Via PsyTrans heb ik mijn transitie van "uit de kast" tot SRS gedaan in 19 maanden ongeveer. Het kan wel maar je moet precies op het juiste moment overal instappen en een beetje geluk hebben.
Dit is inderdaad wat ik ook ongeveer wil ''Van uit de kast''.... :shock:
pre-op MTF
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door Marije »

Dan is PsyTrans volgens mij je beste kans. De Vaart is een alternatief.

HRT via GenderGP wordt soms meegenomen bij de wachttijden voor de SRS en in mijn geval ook DIY... maar ik heb daarmee wel mazzel gehad... lang verhaal.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door Tina32 »

In de richtlijnen (Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg - Somatisch) word er alleen maar gesproken over "12 maanden cross-sex-hormonen", en dus geen eis gesteld aan wie de hormonen heeft voorgeschreven. Ik heb bij Psytrans zo snel mogelijk aangegeven dat ik zonder medische begeleiding hormonen slik, met de datum waarop ik ben gestart, vanwege deze 12 maanden.

Ook misschien interessant voor je is dat voor logopedie geen diagnose of verwijzing nodig is, en dat voor fertaliteitspreservatie bij sommige klinieken een verwijzing van de huisarts genoeg is.
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door CarlaJansen »

Ontharen kan altijd, ook gewoon in NL. Je moet het dan zelf betalen.

Voor het overige heb ik geen ervaring resp. wordt als onwenselijk gezien op deze site want niet volgens de wet. Mocht je die route opgaan: wees HEEL voorzichtig met je gezondheid, er zijn nogal wat beunhazen. Zelfs in Thailand moet je vaak op de proppen komen met "al geleefd als wensgeslacht inc. HRT, 2 brieven van psycholoog/psychiater". Informed consent is dun gezaaid. Diegenen die dat wel doen: zoek reviews.
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Eigen medische route belopen

Bericht door Camilla »

layla schreef: 31 jan 2024, 12:09 Hallo allemaal,

Misschien is dit een gekke topic, maar ik kamp al best lang met deze vraag en kan niet echt per se een antwoord hierop vinden…Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken, en zijn er anderen die wat hebben aan deze topic!

Ik word helemaal gek van de wachtlijst en trek het niet veel langer meer. Is het ‘’legaal’’ mogelijk om zelf de transitie te doorlopen, zonder VUMC, de Vaart, T-cendent etc.? Bijvoorbeeld door zelf online hormonen te regelen via GenderGP, eventuele operaties (Borstvergroting, orchidectomie etc.) te ondergaan in het buitenland en laserbehandelingen. Natuurlijk is dit wel een duurdere grap dan wachten op transzorg via het VUMC, maar zoals ik al eerder aangaf trek ik het gewoon echt niet meer!

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met je naam en geslacht wijzigen zonder dat je dit traject via het VUMC verloopt? Kan je dan alsnog aan een deskundigenverklaring komen?...

Bedankt voor het lezen en hopelijk kijk je niet gek op van mijn vra(a)g(en)… <3
Ik doe ALLES mezelf. Ik betaalde voor alles, want ik had een bad luck en een verschrikkelijke ervaring met een officieel genderteam (UMCG). Iets wat ik eerst wilde in 2 jaar afmaken, duurde 6 (!!!) jaar, maar dat deed ik.

1. Je naam kan via privé-psychologen gewijzigd worden. Er zijn ten minste 2-3, die korte wachtijden hebben en die kunnen na 1 gesprek een psychologische verklaring geven. Ik deed het via PsyTrans.

2. Hormonen kan altijd via GenderGP of via artsen in andere landen, waar regels normaal zijn ("informed consent" en korte wachtijden). Ik deed het met een consult van privé-endocrinoloog in mijn geboorteland, en dan via hormonale medicijnen uit mijn geboorteland en andere landen.

3. FFS, stemoperatie, borstvergroting, etc. kan zonder psychologische verklaringen verkrijgbaar zijn in andere landen. Ik deed FFS in Mexico en borstvergroting en stemoperatie in Belgie.

4. SRS kan in Thailand verkrijgbaar zijn met behulp van een verklaring van locale psychologen. Dat krijg ik in paar maanden bij Dr. Pichet.

Begin 2018 - start met hormonen. Later dat jaar kwam ik naar Nederland. Ik was op UMCG wachlijst, nadat ik naar het land kwam. In de winter 2019-2020 kreeg ik een invitation voor een afspraak bij UMCG. Afgewezen. Werd gediscrimineerd en had onverbonden psychologische problemen vanwege persoolijke redenen. Moest harder pushen... Ik kwam weer op het wachlijst terecht.

Augustus 2022 - FFS in Mexico. Na hard werken kreeg ik deze operatie. Ook begon ik constant als een vrouw te leven.
Dezelfde jaar ik lukte het de tweede keer niet met UMCG. Een heel slechte ervaring met een psycholoog + kritiek en nationalisme van haar.

December 2022 - stemoperatie in Belgie + start logopedie.

September 2023 - borstvergroting in Belgie. Ook kreeg ik mijn naam uiteindelijk officieel op het ID-kaart.

September 2024 krijg ik SRS in Thailand. Ik had de derde keer traject met Genderhealthcare, maar ze kunnen mij gratis SRS alleen na 1 jaar geven, nadat ik het traject afgemaakt. Toch is het onmogelijk om tot 2025 te wachten. Dat kan niet meer. Dat duurt al 6 jaar met de mannelijke gesclachtsorganen, nadat ik alles begon. Kan niet 7 zijn. Daarom betaal ik zelf voor SRS in Thailand. Als ik de tweede keer bij UMCG (eind 2022) niet weigerde te werken, maar gewoon op een andere psycholoog vroeg, kon ik al nu gratis SRS krijgen, maar ik kan het verleden niet wijzigen.

Camilla.
Never give up!