Testosteron na mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Testosteron na mastectomie

Bericht door sammy »

Allereerst beginnend met, ik ben nu bijna 6 weken post op!! De gender euforie die ik ervaar is zo prettig!
Het herstel gaat niet helemaal zoals gehoopt. Maar volgens de chirurg komt het goed!

Nu zit ik nog niet aan de testosteron. Dat is niet de gebruikelijke of de gewenste route. Maar was (gelukkig) wel mogelijk.

Nu heb ik van de week met m’n psycholoog weer een gesprek gehad. Maar die gaf aan dat vanwege de regels, het zo is dat ik pas 6 maanden na de mastectomie, met de testosteron kan beginnen.
Maar ik hoor uit ervaringen van anderen dat zij dat al veel eerder konden (2-3 maanden bijvoorbeeld)


Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben of hier meer vanaf weten?
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Testosteron na mastectomie

Bericht door San(ne) »

Het lijkt me dat je psycholoog dit even verkeerd om begrepen heeft. Als je met testo begint moet je doorgaans 6 maanden wachten tot top surgery. Andersom heb ik nog nooit gehoord.

Ik zou ook geen goede reden hiervoor kunnen verzinnen. Zou toch eens doorvragen bij je psycholoog.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Testosteron na mastectomie

Bericht door sammy »

We hebben het er vrij specifiek over gehad. Dus ze heeft het niet verkeerd begrepen…
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Testosteron na mastectomie

Bericht door AstroNoud »

Hier exact het zelfde gedaan. In september masto, december op de poli testo besproken en vorige week gestart.
I will not yield!
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Testosteron na mastectomie

Bericht door San(ne) »

Hmm, misschien is het dan toch een ding. Ik heb het hier alleen nooit met mijn psycholoog zo over gehad. Heb het een maand of 3/4 na mijn operatie wel over gehad en toen kon er meteen een verwijzing gemaakt worden, maar dat heb ik toen niet gedaan. Uiteindelijk pas na een klein jaar gevraagd om verwijzing.

Misschien wel goed om rekening mee te houden: de wachttijd bij de endo. Ik ben in januari doorverwezen naar het Maasstad en kan pas 10 juli terecht bij de endo. Wellicht kan je psycholoog iets eerder doorverwijzen, zodat je niet een half jaar moet wachten op de verwijzing en dan nog eens een half jaar tot de start van HRT.
More
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:18
Gender: Trans FtM

Re: Testosteron na mastectomie

Bericht door More »

Ik heb er nog nooit van gehoord, wel andersom zoals San(ne) zegt.
Ik heb eind juli de mastectomie gehad en ben 4 1/2 maand later met testosteron begonnen. En ik had al eerder kunnen beginnen maar ik twijfelde nog. De psych en endo (bij het VU) hebben echt nooit gezegd dat ik 6 maanden moest wachten.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Testosteron na mastectomie

Bericht door sammy »

San(ne) schreef: 25 feb 2024, 10:06 Misschien wel goed om rekening mee te houden: de wachttijd bij de endo. Ik ben in januari doorverwezen naar het Maasstad en kan pas 10 juli terecht bij de endo. Wellicht kan je psycholoog iets eerder doorverwijzen, zodat je niet een half jaar moet wachten op de verwijzing en dan nog eens een half jaar tot de start van HRT.
De doorverwijs afspraak staat al ingepland. Eind mei, dus dat is 4,5 maand na de operatie. Ook hiervoor verwijzen ze me door naar de genderclinic. Zij hebben volgens mij ook voor hrt bijna geen wachtlijst.

Ik heb verder nog niks weer terug gehoord van m'n psych.. dus dat is teleurstellend.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die