Langetermijn effecten

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Saskia-Vince »

Tina32 schreef: 03 mar 2024, 10:55 Die zijn er zeker! Maar ik denk dat ze die wat minder bij de gender teams in Nederland zien omdat je voor alleen een hormonale transitie, je makkelijker (en met minder stress) in België, genderGP of een illegale apotheek geholpen kan worden. Concrete cijfers hier over vinden is wel erg moeilijk, omdat geen van deze 3 plekken een (gepubliceerde) teller bijhouden. Maar anekdotisch, zijn deze mensen er wel zeker.
Mijn laatste vriendje was bijvoorbeeld iemand die al lang aan trans-fem hormonen zat, maar zich gewoon goed voelen met hij/hem en zijn piemel.

Als je naar oude documenten kijkt kan je wel zien dat vroeger heel erg het idee was dat iedereen een SRS moet en zal hebben, dit is echter lost gelaten in de afgelopen jaren, omdat er namelijk ook veel mensen zijn die ook gewoon blij kunnen zijn met borsten en en piemel, of bijvoorbeeld T met borsten en vagina of T zonder borsten en vagina (iets waar toen geen of weinig rekening mee werd gehouden).
Oke, wat ik heb gehoord dat vooral bij het vu men nog moeilijk doet over non-binaire transitie's en men daar vooral hamert op het hele pakket inclusief srs.
Dit had ik gehoord via via en in mijn lhbti clubje, en dat men bij het Radboud daar niet moeilijk over doet, daarom heb ik mij specifiek ook aangemeld bij het Radboud, mede ook om dat dit dichter bij huis is.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Selm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:06
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/hen
Locatie: Amsterdam

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Selm »

Ik kan getuigen over de verschillen tussen testosteron blockers.

Ik heb tien jaar cyproteron gebruikt (Androcur) en kon nog erecties krijgen, maar minder hard en niet meer spontaan. Androcur wordt uitgefaseerd omwille van gezondheidsrisico’s en zo schakelde ik over naar spironolacton, maar daar ging ik heel slecht op. Sinds ik progesteron als anti-androgeen gebruik zijn de erecties harder, maar lang niet zo hard als oorspronkelijk. Anders dan bij Androcur geeft progesteron me meer energie, minder mood swings en een sneller werkend metabolisme en daardoor minder lichaamsgewicht. Maar ik verloor wel wat van de positieve effecten voor mijn haar (dunner) en gezicht (minder volume), al kan dat ook door de leeftijd komen.

Ondanks de overwegend positieve effecten en de lage testosteronwaarden overweeg ik toch een orchidectonomie voor de lange termijn.
Not all who wander are lost
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Saskia-Vince »

Selm schreef: 03 mar 2024, 14:09 Ik kan getuigen over de verschillen tussen testosteron blockers.

Ik heb tien jaar cyproteron gebruikt (Androcur) en kon nog erecties krijgen, maar minder hard en niet meer spontaan. Androcur wordt uitgefaseerd omwille van gezondheidsrisico’s en zo schakelde ik over naar spironolacton, maar daar ging ik heel slecht op. Sinds ik progesteron als anti-androgeen gebruik zijn de erecties harder, maar lang niet zo hard als oorspronkelijk. Anders dan bij Androcur geeft progesteron me meer energie, minder mood swings en een sneller werkend metabolisme en daardoor minder lichaamsgewicht. Maar ik verloor wel wat van de positieve effecten voor mijn haar (dunner) en gezicht (minder volume), al kan dat ook door de leeftijd komen.

Ondanks de overwegend positieve effecten en de lage testosteronwaarden overweeg ik toch een voor de lange termijn.
De gezondheids risico's van Androcur is mij bekend, dit heb ik vaker gelezen.
Dat is , zoals ik er nu in sta, meteen na dat de estradiol goed vat heeft op mijn lichaam de orchidectonomie wil om van de androcur af te stappen en optimaal te kunnen vervrouwelijken.
Heb je misschien een reden waarom je nog geen orchidectonomie hebt laten doen?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Jeste »

Saskia-Vince schreef: 03 mar 2024, 12:55Oke, wat ik heb gehoord dat vooral bij het vu men nog moeilijk doet over non-binaire transitie's en men daar vooral hamert op het hele pakket inclusief srs.
Momenteel lijkt dat niet meer zo te zijn. Eigenlijk al heel lang niet meer, weet ik uit ervaring. Al ruim 10 jaar geleden ging het eigenlijk ook wel vrij makkelijk.
Info over de operatie staat nu ook gewoon onder "genderdysforie". https://www.amsterdamumc.nl/nl/genderdy ... tikels.htm .
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Mevr B
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 mar 2024, 19:35
Gender: Vrouw
Locatie: Zwervend door Nederland

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Mevr B »

Ik denk vanaf het moment dat Jos vertrok...
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Ronja »

Ik zit al n jaar aan hrt, gebruik pleisters voor oestrogeen, en als blokkers spironolacton , mijn oestro zit op ruim 400, mijn testo is nagenoeg 0 , en wat de werking betreft, het "ding" doet nog wat ie moet doen, maar wel op een mindere manier. Hoe minder je m gebruikt hoe erger het wordt, ik zeg altijd "use it or lose it".

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk