Siliconen dummie's

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Siliconen dummie's

Bericht door Saskia-Vince »

BIj een orchiectomy waar bij beide teelballen worden verwijderd, vervangen ze in Nederland bij non-binaire personen de teelballen ook wel door Siliconen dummy's?
Zo dat je op dat punt wel de mannelijke vorm behoudt, zonder dat er nog testosteron geproduceerd wordt, en de rest van het lichaam duidelijk wordt vervrouwelijkt door estradiol.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Siliconen dummie's

Bericht door Tina32 »

He Saskia,

Dit is niet iets wat ik tot nu toe heb langs zien komen op een website van een gender kliniek, maar het lijkt me niet een hele grote afwijking van een traditionele bilaterale orchidectomie. Als je al weet naar welke gender kliniek je toe gaat kan zou je een emailtje kunnen sturen naar de (de secretaris van de) partner chirurgen om te kijken of ze hier open voor staan, en of dit iets is wat ze willen doen. :)

Groetjes,
Tina
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Siliconen dummie's

Bericht door Saskia-Vince »

Tina32 schreef: 07 mar 2024, 15:03 He Saskia,

Dit is niet iets wat ik tot nu toe heb langs zien komen op een website van een gender kliniek, maar het lijkt me niet een hele grote afwijking van een traditionele bilaterale orchidectomie. Als je al weet naar welke gender kliniek je toe gaat kan zou je een emailtje kunnen sturen naar de (de secretaris van de) partner chirurgen om te kijken of ze hier open voor staan, en of dit iets is wat ze willen doen. :)

Groetjes,
Tina
Ik had dit gelezen in een groep op Reddit, in de Usa schijnen ze dit wel te doen op verzoek, maar las nergens of ze het hier in Nederland ook doen.
Maar volgens mij interpretatie zijn ze in de Usa veel verder met het transformeren van mensen uit het binaire geslacht naar het non-binaire dan hier in Europa.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Siliconen dummie's

Bericht door Tina32 »

Ja, dat gevoel heb ik ook.
Het gevoel wat ik uit de US krijg is dat het daar allemaal nog meer gaat over wat wat de cliënt wil. En als dat silicone prostaten zijn, dan is dat geen probleem (zolang je betaald, is het nog wel de US).
Iets wat je kan overwegen (als geen van de Nederlandse chirurgen er zin in hebben), is wachten met een orchi totdat de Nederlandse chirurgen verder zijn, of je het kapitaal hebt om een orchi te doen bij een doctor in het buitenland.

Misschien is het daarna nog mogelijk (als geen van de Nederlandse mensen het doen) om de orchi vergoed te krijgen via aanvraag gelande zorg buitenland formulier (S2-formulier) in het buitenland behandeld kan worden. Dit is echter iets wat je denk ik het beste kan bespreken met de verzekering mensen van het Radboud, die zullen meer ervaring hebben met dit soort aanvragen.

Hiernaast, als je toevallig een tijdje in het buitenland hebt gewoond, kan je er naar kijken of je het via een EU-brede zorgverzekering zoals AON-student-insurance vergoed zou kunnen krijgen.