slechte ervaring BuroJIJ

Ervaringen met zorgverleners
Forumregels
Forum voor ervaringen met zorgverleners. Hou het netjes, en ter zake. De transgenderzorg is stuk, dat weten we allemaal, dat hoef je hier niet meer te melden.

Verder: ongeremd ophemelen of afbranden is niet toegestaan.

LET OP: dit forum is vanwege het maatschappelijk belang openbaar. Let dus op met privégegevens. Wil je niet onder eigen naam posten, dan kan dat in overleg met het forumbeheer. We zullen je post dan anonimiseren.
Suustainable
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2022, 18:58
Gender: Anders
Voornaamwoorden: die/diens

slechte ervaring BuroJIJ

Bericht door Suustainable »

Hallo,

Ik wil even mijn ervaring tot nu toe delen bij BuroJIJ Utrecht. Ik ben daar nu een paar maanden bezig met de diagnostiek en ik heb over het algemeen niet zo'n heel goede ervaring. Ik weet dat het voor iedereen anders is, dus ik zeg niet dat je absoluut niet hierheen moet gaan, ik heb ook goede verhalen gehoord. Maar ik ben ontevreden, vanwege de volgende punten:

- De eerste weken zag ik 4 verschillende mensen in 3 afspraken, dat voelt erg oncomfortabel, zeker omdat ik ook autisme heb en ik moest dus steeds aan een nieuw iemand wennen. Ik snap dat er een team meekijkt, maar dit is niet zo fijn. Ze zouden dat echt wel anders kunnen aanpakken. Bv dat je eerst een paar keer 1 persoon ziet en dan een keer iemand anders.

- Er werd niet geluisterd naar mijn wens om tijdelijk wat meer sessies online te doen, omdat reizen naar de locatie me heel veel energie kostte. In plaats van meewerken en meedenken, hebben ze alle afspraken uit de agenda gehaald en alles 2-3 maanden verplaatst. De wachttijden zijn al enorm lang en die hele diagnostiek slaat toch al nergens op, maar dat lijkt ze niet zo uit te maken.

- Ze werken heel erg volgens het boekje denk ik, de vragen zijn enorm specifiek en binair. De intake heel intens en naar, de diagnostiek heel uitgebreid en ingewikkeld. Ze zouden best zelf een fijnere bewoording kunnen kiezen (zowel intake als diagnostiek) en misschien gewoon wat simpelere vragen maken. Soms is de vraag zo ingewikkeld dat ik echt niet snap wat ze bedoelen en hoe ik moet antwoorden en ze zijn niet zo goed in staat om me dan te helpen met de interpretatie.

- Ik vind dat ze tergend langzaam werken en op allerlei minder relevante dingen heel lang doorgaan, dat vind ik erg jammer, want heel veel dingen maken me echt niet meer of minder trans. We doen soms 1-1.5u over 1/4 of 1/2 onderwerp en er zijn er 8 in totaal. Ik heb nu 6 diagnostiek sessies gehad in 5 maanden en we hebben pas 2 onderwerpen af.

Dat is het voor nu wat ik kon bedenken. Hopelijk heeft iemand er iets aan. Ik zoek geen medelijden of advies, ik wou gewoon mijn ervaring delen voor als mensen een keus moeten maken waar ze geholpen willen worden. Ik heb mijn onvrede ook keer op keer gedeeld met BuroJIJ en met de psycholoog waar ik geholpen word (de onvrede delen heeft niet echt geholpen, want ze veranderen niks, maar ze weten er wel van af dus). Het heeft me vooral tijd en energie gekost, dus nu onderga ik het gewoon en zie ik wel wanneer de diagnose er eindelijk komt.
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: slechte ervaring BuroJIJ

Bericht door Ronja »

Wie heb je als psycholoog daar? Ik ken er wel n paar daar. Ik zit zelf bij genderhealthcare, daar heb ik weinig problemen mee. Ik ben niks anders gewend dan dat er soms iemand weggaat . Ik heb wel geleerd, maak meteen met de psych een aantal vooruitgeplande nieuwe afspraken , anders duurt het lang.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Re: slechte ervaring BuroJIJ

Bericht door Sophie88 »

Wat naar dat je zo'n slechte ervaring hebt gehad. Mijn persoonlijke ervaring bij BuroJIJ is super-positief, ik was heel snel door de diagnostiek heen en ik vond ze ook heel open-minded en meedenkend. Maar het is wel een tijd geleden dat ik daar het diagnostisch traject doorliep, dat begon december 2021 en toen was BuroJIJ nog een stuk kleiner, met alleen de locatie in Loon op Zand en een veel kleiner team.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.