Verbroken contact ouders: coming out?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Je55e
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2024, 19:00
Gender: Genderfluid
Voornaamwoorden: Hen/hun

Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Je55e »

Hi.
Ik heb geen contact met mijn ouders. Voel me echter moreel verplicht/voel het als verantwoordelijkheid ze wel iets te laten weten omdat ik toch hun kind ben, vooral wanneer ik straks overal mijn nieuwe naam gebruik. Tegelijkertijd voorlopig geen behoefte en ruimte om de deur op een kier zetten voor contact.

Herkent iemand dit? Hoe ben je er mee omgegaan?
Laatst gewijzigd door Je55e op 17 mar 2024, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Leef moedig, ploeter, faal, breek door en overwin
Luister naar het ritme, vurig dansend binnenin"
(Wende - Heb ik dat nodig)
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Ronja »

Als jij daar de behoefte aan hebt, moet je dat zeker doen. Contact of niet, het is jouw leven jouw keus toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Marije »

Heb je een broer/zus/oom/tante waarmee je wel praat? Misschien kan die het doorgeven.

Mijn broer die houd mijn moeder en zus af en toe van dingen op de hoogte...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Dawn »

Ik heb ooit wat verdere familie ( waren altijd losse familiebanden) en kennissen een kaartje gestuurd waarbij mijn oude naam vervaagde en de nieuwe zichtbaar werd.
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Maartje-nb »

Ik snap je reactie. Als je een goede relatie wilt hebben met elkaar is er altijd een commitment van 2 kanten voor nodig. Ik ken de geschiedenis van jullie contact natuurlijk niet. Maar het delen van je gender, seksuele voorkeur etc… is van jou. Jij bepaalt zelf aan wie je het vertelt en zo ja? Welke informatie. Ik heb ook familie, die wat op afstand staat. Gender is een onderwerp dat ik helemaal niet bespreek, net als de traditionele “gevoelige” onderwerpen, zoals politiek, Corona, veganistisch eten etc… I pick my batles. ALs je het wilt vertellen, kan het je helpen om vooraf te bepalen wat de reden hiervan is. Dat je “hun kind bent” is nooit een reden. Een kind , ongeacht de leeftijd ervan, is de ouder namelijk nooit iets verplicht. Anders zou er sprake zijn van voorwaardelijke liefde of van een soort “zegeltjes systeem”.-> als jij iets doet, dan moet daar iets tegenover staan. Zo werkt liefde niet. Dat kun je echt ervaren als een grote geruststelling. Zeker als je wat please gedrag neigingen vertoont of de ander het graag naar de zin wilt maken (ken je niet, dus weet niet of dat bij jou zo is natuurlijk) , dan denkt men vaak dat je eerst iets moet doen, een prestatie moet leveren, om de liefde te verdienen. Dus lang verhaal kort: ga terug naar wat JIJ belangrijk vindt in het contact. En als dat een nee is. Dan zegt dat helemaal niets over “jouw kind zijn”. Dat blijf je namelijk, al ben je 100, altijd van je ouders, of je nu wel of geen contact hebt. Succes!
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Esther91 »

Als je geen contact wilt maar wel wilt dat ze van je situatie en nieuwe naam afweten, dat doet je geboorte gemeente al voor je. Zodra er gegevens in het brp wijzigingen, krijgt iedereen waarbij je ooit in het paspoort hebt gestaan automatisch ook een melding daarvan. Voor de meeste mensen die geen contact meer met hun ouders hebben is dat niet zo prettig, maar wellicht in jouw situatie juist wel
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Yvonne »

Je55e schreef: 17 mar 2024, 13:27 Hi.
Ik heb geen contact met mijn ouders. Voel me echter moreel verplicht/voel het als verantwoordelijkheid ze wel iets te laten weten omdat ik toch hun kind ben, vooral wanneer ik straks overal mijn nieuwe naam gebruik. Tegelijkertijd voorlopig geen behoefte en ruimte om de deur op een kier zetten voor contact.

Herkent iemand dit? Hoe ben je er mee omgegaan?
Jij hebt de verantwoordelijkheid voor je eigen levensgeluk èn het recht om dat zelf vorm te geven.
Idem voor je ouders.💋

🍀🌺
100% Myself 🌈 💟
Gebruikersavatar
Mevr B
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 mar 2024, 19:35
Gender: Vrouw
Locatie: Zwervend door Nederland

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Mevr B »

Daar ik al een jaar of 20 plus geen contact had met mijn moeder op moment coming out heb ik dat zo gelaten.
Pas -na- de operaties en dergelijk (toen ik dus volledig 'klaar' was) ben ik eens naar haar toe gegaan.
Dat resulteerde in een vaag verhaal en daarna is het contact weer verbroken tot op heden.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Je55e
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2024, 19:00
Gender: Genderfluid
Voornaamwoorden: Hen/hun

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Je55e »

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen, perspectieven en tips. Dat vind ik fijn en behulpzaam, en zou ik iedereen die het herkent graag een steunende relatie gunnen.

Dank ❤️
"Leef moedig, ploeter, faal, breek door en overwin
Luister naar het ritme, vurig dansend binnenin"
(Wende - Heb ik dat nodig)
Gebruikersavatar
Mevr B
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 mar 2024, 19:35
Gender: Vrouw
Locatie: Zwervend door Nederland

Re: Verbroken contact ouders: coming out?

Bericht door Mevr B »

Ik heb mijn lief (inmiddels 30 jaar plus) een tweede relatie daarnaast (4 jaar en postoptrans) en mijn jongens.
Met mij komt het wel goed...
Dank
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen: