'aha-erlebnis'

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: 'aha-erlebnis'

Bericht door Mareijn »

Hoi Sem! Ik ben geen psycholoog, maar ik heb wel (net als jij en vele anderen) veel hierover nagedacht. Ik zie het zo:

Sommige mensen hebben een aha-erlebnis, die horen over het begrip transgender en die weten dat ze eigenlijk vrouw zijn in plaats van man. Zoals kinderen die je regelmatig in documentaires ziet, die al hun hele leven weten dat ze eigenlijk een meisje (of juist jongetje) zijn. Het blijft natuurlijk iets lastig, maar ik denk dat het heel fijn is als je het allemaal zo zeker weet.

Andere mensen hebben grote twijfels. Ik denk dat dat door twee dingen kan komen:
- Je voelt je niet helemaal man, maar ook niet helemaal vrouw. In dat geval zijn er talloze opties hoe je jezelf het fijnst voelt, en het is een hele zoektocht om erachter te komen hoe je je het fijnst voelt. En ik twijfel of je het antwoord kan vinden, het is heel moeilijk om het perfecte plaatje te vinden. Want hoe zorg je dat je de perfecte keuze maakt als je mag kiezen tussen 100 taartjes die je allemaal lekker vindt? Natuurlijk kan je ze allemaal proeven, maar lukt het je om uiteindelijk te vertellen welk taartje je de allerlekkerste vond? En kan je dan ook uitleggen waarom je die het lekkerst vond?
- Je bent als man geboren maar je voelt je vrouw. Een transitie zou een goede keus zijn. Maar hoe besluit je dat dat zo is? Je weet altijd al dat je een beetje anders bent dan anderen, alleen heb je jezelf zo gevormd dat je naar anderen bent gaan kijken als voorbeeld. Je zoekt altijd bevestiging over hoe je je moet voelen en gedragen. Zie dan maar eens de beslissing te maken dat je eigenlijk een vrouw bent. Want wat denken anderen daarvan? Is er unanieme goedkeuring? En wat als je achteraf spijt krijgt?

Ik denk dat ik zelf in dit tweede rijtje val, maar inderdaad, twijfels twijfels twijfels. Ik denk dat een aha-erlebnis vaak niet op een specifiek moment komt, maar dat het moet groeien. Het belangrijkst is dat je jezelf accepteert, no matter hoe je je het fijnst voelt. En verder dingen uitproberen, je omringen met mensen die je accepteren zoals je bent en met mensen die dezelfde worsteling hebben (gehad). En inderdaad, alles opschrijven helpt ook enorm.
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --