Vragen na SRS

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Vragen na SRS

Bericht door SearchingLady »

Hallo allemaal,

1,5 week geleden heb ik mijn langverwachte vaginaplastiek gehad bij MK Velsen. Ik zal later mijn ervaring nog delen op het forum. Nu ben ik bezig met het dilateren en ben even benieuwd naar de ervaring van anderen op de volgende vlakken:

1. Ik heb Kneipp amandelolie meegekregen. Nu lees ik veel dat het gebruik van amandel/kokosnoot olie niet wordt aangeraden in de eerste 3 maanden (als alternatief wordt een water basis glijmiddel als KY genoemd). Heeft er iemand ervaring met het gebruik van olie als glijmiddel direct bij de start van het dilateren? En weet iemand wat ze bij de universitaire ziekenhuizen meegeven als glijmiddel?

2. Dokter Kanhai adviseert 1 keer per dag te dilateren. Dat leek mij niet veel. Je leest overal dat bij de start 3x per dag wordt aanbevolen. Zijn er succesverhalen met maar 1x keer per dag dilateren in de eerste maanden?

Alvast bedankt voor alle reacties!
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Vragen na SRS

Bericht door Esther91 »

Het zijn toch vooral vragen die je vooral aan je behandelaar moet vragen denk ik.

Qua glijmiddel ben tijdens het dilateren heel tevreden over waterbasis glijmiddel. Toch raadt ik het niet aan om daar in het begin mee te dilateren, het bevordert geenszins de wondgenezing. Het ziekenhuis personeel had me al op het hart gedrukt dat ik het eerst bij medische zalf moest houden, en inmiddels heb ik ondervonden waarom. Daarom eerder de amandelolie, vagisan, basiszalf, etc. Liefst met vitamine e.

1x per dag dilateren lijkt me weinig, maar is ook afhankelijk van gebruikte techniek en reeds behaalde diepte Bij darm vaginaplastiek is 1x per dag voldoende om de ingang van het kanaal te dilateren in omvang. Bij penis inversie draait het vooral om diepte in de eerste maanden. Het advies wat ik heb meegekregen is om een markering op de dilator te plaatsen bij volledige diepte zodat je weet of je diepte wint of verliest. Bij de gecombineerde vaginaplastiek kan je middels dilateren nog zo'n 2cm winnen. Deze informatie is erg behulpzaam want daarmee weet je ook of je het dilateren juist uitvoert, en hoe ver je kan gaan.

Inmiddels heb ik zo'n 3cm erbij gekregen. Binnenkort mag ik gaan afbouwen en daarvoor heb ik nu een goede maatstaf. Verlies ik diepte dan moet ik vaker of langer dilateren, gaat het goed dan bouw ik af.
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vragen na SRS

Bericht door Marije »

Ik heb 't de eerste weken 3x per dag gedaan onder het motto "dan ligt het niet aan mij als 't niet goed gaat..." Inmiddels 1x per week hooguit... omdat het lekker is... maar verder ben ik veel te druk en heb ik m'n hoofd er niet naar staan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vragen na SRS

Bericht door SearchingLady »

Bedankt beide voor het delen. Ik heb ondertussen gelezen dat amandel olie ook wel de standaard is bij de ziekenhuizen in Nederland dus ik ga maar lekker verder met dit product en kijk later nog wel naar iets anders.

Betreffende de frequentie van het dilateren: dat zal ik volgende week nog wel even met dokter Kanhai bespreken. De ziekenhuis spreken van minimaal 2x per dag. Hier zit ik er hetzelfde in als Marije. Ik voel mij over het algemeen prima en heb nu de tijd.
Gebruikersavatar
Mevr B
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 mar 2024, 19:35
Gender: Vrouw
Locatie: Zwervend door Nederland

Re: Vragen na SRS

Bericht door Mevr B »

Kanhai vind een maal daags 'op stok' voldoende weet ik.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Alexandra11
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2024, 14:46
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vragen na SRS

Bericht door Alexandra11 »

Gefeliciteerd!

Ik zelf gebruik koskosolie, zonder problemen.

Ik heb bijna 5-6 jaar lang gedilateert van 3x naar 1x per dag, daarna heb ik het helemaal afgebouwd. Nu dilateer ik nauwelijks, misschien 1x per jaar om te controleren, en het gaat prima zo. Vaginale douches doe ik nog wel eens in de zoveel tijd.