Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Veronica »

LauraB schreef:Ik ben een moeilijk met dat soort dingen, ik stel vak vragen terug, of geen een antwoord dat eerst niet bij de vraag lijkt te horen.

Ik weet al wat een van de vragen gaat worden als ik mijn eerste echte gesprek krijg en het gesprek zal verlopen: iets van "hoe kom jij zo vrouwelijk","Hoezo? heb je het intake verslag niet gelezen?", "Ja wel", "Dan kon je toch lezen dat ik er vrouwelijk uitzie?" "Ja maar" "Ik ben toch ook een vrouw, verwacht je dan een man te zien?", "Dat wil je toch worden, een vrouw" "Nee hoor, dat ben ik al", "Wat doe je hier dan" "Ik heb nog geen vagina en mijn paspoort liegt".....
Ik ben ook zo iemand die dan vragen terug stelt en sarcastisch doet, maar ik hou me in want ik heb hun toch wel nodig...
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Venka »

Ik heb die opmerkingen ook gehad en dezelfde antwoorden gegeven omdat ik al aan de hormonen ben,er ligt een diagnose (PIG) en volgens anderen zie ik er vrouwelijk er uit (zeg ik nooit over mijzelf).De vraag,wat kan ik (psych) en het VU voor jouw doen nu je al zover bent en je er al zo vrouwelijk eruit ziet waarop ik zei,ik heb geen vagina :) en toen was het even stil en toen ow oke dus jij wil dat het VU jouw gaat helpen aan een vagina...ik,als het even kan wel :)
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Veronica »

Zo Aafke, recht voor hun raap :D
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Raisa »

Veronica schreef:Dus als 1 van hun zegt "nee" en de rest zegt duidelijk ja, dan is het een nee?
Ik geloof niet dat het bij het genderteam ooit is gebeurd dat de behandelend psycholoog 'ja' zei maar werd geveto'd door een ander. Ik denk meer dat het als een soort van peer-review werkt. een controlemechanisme om te voorkomen dat de behandelend psycholoog steken laat vallen.
Veronica schreef:Die "k*t" vragen kreeg ik vorige week vrijdag, op zich viel het mee maar bij sommige vragen dacht ik "serieus?" (veel zelfmoord vragen)
En dan ook paar vragen waar ik tegelijk ja en nee op kon beantwoorden, de leukste vraag was hoe veel ik mij een vrouw voel (100%) en de mevrouw keek eerst raar aan, ik zei daarop "vanbinnen voel ik mij 100% vrouw, van buiten ben ik dat niet en daar heb ik jullie voor nodig".
Voor de rest normale vragen, het raarste was dat ik een vrouw en man moest tekenen, vanuit losse hand teken ik vreselijk slecht, het zag er niet uit maar als het moet dan moet het dan maar.
Veel van de psychologische onderzoeken die het VUmc aan je voorlegt zijn niet echt bedoelt voor diagnose maar vooral ook voor onderzoek. Vergeet niet dat het een academisch ziekenhuis is waar ze continue onderzoek doen naar transgenders zoals bijvoorbeeld de manier van diagnostiseren, het verschil tussen mtf's en ftm's en het verschil tussen jong en oud. Bij de poppetjes letten ze er bijvoorbeeld op welk geslacht je als eerste tekent, hoe gedetailleerd het is en waar je de nadruk op legt (borsten, kleding, haar, gezicht). Eenzelfde test heb ik wel een paar keer gehad bij een sollicitatie waarbij ik een boom moest tekenen.
Vragen over zelfmoord en depressie zijn niet zo heel verassend. Het zou je verbazen hoeveel transgenders (vooral jongeren) rondlopen met littekens van automutilatie of van een zelfmoordpoging. het is belangrijk voor de statistieken, en voor de psychologische hulp.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Veronica »

Ik heb natuurlijk een jongen als eerste getekend omdat dat lekker makkelijk is, daarna een meisje maar niet echt gedetailleerd, op de jurkje en langere haar na. (Ik kan gewoon waardeloos slecht tekenen)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Raisa »

De theorie is dat je als eerste datgene tekent waarmee je je identificeert, Voor MtF's zou dat een meisje zijn.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Veronica »

Raisa schreef:De theorie is dat je als eerste datgene tekent waarmee je je identificeert, Voor MtF's zou dat een meisje zijn.
Wow, dat is een hele domme theorie, de eerste wat mijn moeder zou tekenen is een jongen, geldt voor mijn zusje en paar vrienden en vriendinnen ook.

Of unisex, dus van die onzijdige poppetjes.

Maar dat is mijn mening, ik vind in dit geval dat je daar niet op kan baseren.

Met domme theorie bedoel ik het VUMC en niet jouw ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Miazara »

ja maar zij zijn niet bezig met hun geslacht en dat te haten. Jij en andere hier (o.a.) ik wel. En die zijn eerder geneigd om dan te tekenen van wat ze willen zijn, omdat dat hun bezig houd. Ik _denk_ dat het eerder daar mee te maken heeft.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door Raisa »

Gisteren gaven Dick Swaab en Peggy Cohen een lezing op het VUmc. Swaab gaf een duidelijk verhaal dat goed in elkaar zat over hoe transseksualiteit, pedofilie, homoseksualiteit en seksuele stoornissen zijn terug te vinden in onze hersenen en wat de oorzaken kunnen zijn. Hij was best duidelijk in zijn aanduiding van transen omdat hij altijd over v->m of m->v sprak. Het was wel een beetje jammer dat hij transseksualiteit en pedofilie in 1 adem noemde. Ik snap dat hij het doet, maar ben toch een beetje bang dat de toehoorders die aan elkaar gelijk stellen.

De lezing van Peggy Cohen was van een heel ander caliber. Ze sprak over de jongerenbehandeling en opende met een slide vol met foto's van oude, niet-passabele transen met de boodschap: "De jongerenbehandeling is er om 'dit' te voorkomen". Dat was even een klap in het gezicht.... Haar lezing zat opzich goed in elkaar behalve dan dat ze totaal niet duidelijk was in de geslachtsaanduiding.
Gebruikersavatar
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Lezing Peggy Cohen-Kettenis: In het verkeerde lichaam

Bericht door KarenTS »

oh ,daar had ik wel bij willen zijn!