Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Bericht door Raisa »

Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Zweden is officieel een nieuw woord rijker. De Zweedse taal kent vanaf nu het geslachtsneutraal persoonlijk voornaamwoord 'hen'.
'Het' werd voor het eerst als persoonlijk voornaamwoord gebruikt in 2012, maar is nu formeel opgenomen in de taal. Vanaf april 2015 staat het woord in de nieuwe woordenlijst.
Hen wordt in de Zweedse taal gebruikt in een situatie waarin de spreker het geslacht van de persoon of personen waarover wordt gesproken niet weet. Het woord kan ook gebruikt worden voor of door mensen die zich niet thuisvoelen bij een genderverdeling zoals transseksuelen.
MarloesIsWeg
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:02
Gender: Vrouw

Re: Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Bericht door MarloesIsWeg »

Goed voor hen, die zich man noch vrouw voelen, ik vind het een goede ontwikkeling. Maar als transvrouw zijnde, die wel houdt van de 2 hoofdhokken, voel ik altijd een beetje angst, dat men in de toekomst een nieuw hokje maakt voor alle T's, en de toegang tot het 'vrouwenhokje' weer dicht gaat. Dat zal echter (gelukkig) wel nooit gebeuren denk ik. Zo'n wetswijziging zou zo lang duren, hebben we gezien met de transgenderwet, krijgen ze nooit voor elkaar. ;)
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Bericht door Daphne »

Ben ik volledig mee eens. Dit zal voor sommigen wel een positief iets zijn. Het is natuurlijk een goede oplossing voor als er twijfels zijn en in plaats van dat er een verkeerd persoonlijk voornaamwoord wordt gebruikt. Enkel heb ik dan ook weer het gevoel dat transgenders hiermee weer apart worden genomen. Terwijl wij een groot deel van ons toch wel tot M/V behoort. Moest dit nu voor iedereen gebruikt worden dan zou het beter zijn. Maar enkel in het geval waarin je niet zeker bent over het geslacht dan vind ik het toch maar iets slecht. Hiermee denk ik dat je gewoon een beleefdere vorm gaat maken om te zeggen van "kijk dat is een trans".

Begrijp mij nu niet verkeerd want ik ben toch blij dat er aandacht wordt besteed aan ons en vaak voorkomende problemen zoals persoonlijke voornaamswoorden. Maar heb toch mijn gedachten over deze maatregel. :p
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Bericht door Jessy »

Dit lijkt me ook niet zozeer gericht op transgenders, maar eerder op androgynen, die geen man of vrouw zijn maar het "derde gender".
Wij lopen slechts over een brug van het ene hokje naar het andere, waarbij de nieuwe NL wet waarbij we ons papierwerk kunnen laten veranderen vóór de operatie een enorme verbetering is. Ik hoop echt dat België die stap ook eens neemt.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jul 2014, 08:43
Gender: Trans MtF
Locatie: Regio Gent/Belgie

Re: Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Bericht door Daphne »

Inderdaad het is eerder iets voor androgynen of personen die zich niet identificeren met m of v. Maar daar gaat de persoon/website van het artikel in de fout. Er wordt gesuggereerd dat alle transseksuelen zich niet identificeren als man of vrouw.

Citeer:
"Het woord kan ook gebruikt worden voor of door mensen die zich niet thuisvoelen bij een genderverdeling zoals transseksuelen. "

Dat laatste "zoals transseksuelen" hoort er eigenlijk niet te staat vind ik. Zo interpreteer ik het toch.

Ik hoop gewoon dat België die stap nu ook neemt en Nederland volgt hierin. Alhoewel ik dit niet zo snel zie gebeuren maar hopelijk komt die er toch ooit.
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pascalsimons
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2014, 12:42
Gender: Trans MtF

Re: Zweden neemt geslachtsneutraal voornaamwoord op in taal

Bericht door pascalsimons »

Daphne schreef:Ben ik volledig mee eens. Dit zal voor sommigen wel een positief iets zijn. Het is natuurlijk een goede oplossing voor als er twijfels zijn en in plaats van dat er een verkeerd persoonlijk voornaamwoord wordt gebruikt. Enkel heb ik dan ook weer het gevoel dat transgenders hiermee weer apart worden genomen. Terwijl wij een groot deel van ons toch wel tot M/V behoort. Moest dit nu voor iedereen gebruikt worden dan zou het beter zijn. Maar enkel in het geval waarin je niet zeker bent over het geslacht dan vind ik het toch maar iets slecht. Hiermee denk ik dat je gewoon een beleefdere vorm gaat maken om te zeggen van "kijk dat is een trans".

Begrijp mij nu niet verkeerd want ik ben toch blij dat er aandacht wordt besteed aan ons en vaak voorkomende problemen zoals persoonlijke voornaamswoorden. Maar heb toch mijn gedachten over deze maatregel. :p

Ja, ik ben het er wel mee eens dat zo'n aanspreektitel wat breder inzetbaar zou moeten zijn. Ik ben een van die mensen die het als transgender soms vervelend vind om met 'hem' aangesproken te worden, of voor mijn gevoel in een bepaalde gender rol geplaatst te worden. Toch zou het ook even wennen zijn als mensen het over 'het' zouden hebben, als ze over mij praten.... ;)