Huisarts

Gebruikersavatar
Jacquie
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 sep 2015, 14:54
Gender: Anders

Huisarts

Bericht door Jacquie »

Ik hoop dat ik op het goede subforum zit maar dit leek het meest te passen. Ik wil een afspraak gaan maken bij de huisarts om een verwijzing te krijgen voor Transvisie zodat ik kan gaan praten over mijn psychische problematiek die ik ervaar rondom het genderfluid zijn. Maar ik heb de beste man al zolang en ik heb dusdanig toch een beetje moeite met het hele uit de kast komen idee. Ik weet het, hij zit daar voor mij en niet voor hem maar toch... Het is gewoon een angst die velen vast ervaren, denk ik?

Enfin, wat mijn vraag is: Wat waren jullie ervaringen tijdens het gesprek met de huisarts? Positief of negatief, ik wil het graag weten. Dan kan ik mijzelf een beetje voorbereiden, bijvoorbeeld ook op vragen die ik mogelijk kan verwachten.

Bedankt alvast, mensen die mij info kunnen en willen geven! Ik weet namelijk zeker dat ik er wat aan kan hebben.
The feeling sometimes, wishing you were someone else
Feeling as though you never belong
This feeling is not sadness, this feeling is not joy
I truly understand. Please, don't cry now
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Huisarts

Bericht door diederique »

Ik overdonderde hem nogal. Hij kreeg gewoon niet de kans "begrijpend" te zijn. Ik confronteerde hem, na wat omhalen, gewoon met de vraag of hij mijn hrt die ik de 30 maanden daarvoor op eigen gelegenheid had genomen kon overnemen/voortzetten.
Na dat hij bij gekomen was van de schok is hij de weken daarna voor me aan de slag gegaan en heeft me verder verwezen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Huisarts

Bericht door Ylse »

Ik had een afspraak op maandagmorgen om 8 uur bij de huisarts in opleiding. Ik vind mijn eigen huisarts soms een enorme hork dus dat alternatief leek me een beter plan.

Het arme meiske wist niet wat met mij te doen en heeft aangegeven dat ze me de volgende dag de verwijzing zou geven. Ik had mezelf wel redelijk ingelezen en heb haar dan ook gewezen waar ze me naar toe moest verwijzen.

Overigens vond ik het dermate heftig dat ik de rest van de dag vrij genomen heb. Het was een enorme stap om een vreemde te vertellen dat ik transgender ben.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Huisarts

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij mij ging het juist uitermate soepel. Ik heb gewoon gevraagd om een verwijzing naar een gendertherapeut. De huisarts vond dat een prima idee en heeft de verwijzing geschreven: klaar. Ik stond vijf minuten later weer buiten.
Irene
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Huisarts

Bericht door Jannet V »

Mijn ervaring was heel positief. Mijn huisarts heeft bijna ademloos een kwartier naar me zitten luisteren terwijl ik mijn diagnose aan haar uit heb gelegd. Ik verliet bijna dansend de praktijk.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Jacquie
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 sep 2015, 14:54
Gender: Anders

Re: Huisarts

Bericht door Jacquie »

Over het algemeen positief dus. Dat is wel prettig. Ik denk dat ik mijzelf ook moet voorbereiden op dat hij ook nog wel wat overdonderd zou zijn door alles want hij is al meer dan 20 jaar mijn huisarts en ik denk dat mijn genderfluid zijn niet echt iets is wat duidelijk is voor een man die mij 5 minuten per keer ziet en eigenlijk altijd ziet rondstampen in rokken, al dan niet met kisten dan. Hij is wel echt heel vriendelijk dus dat scheelt in ieder geval wel. Dat van die dag vrij nemen begrijp ik, het is ook niet zomaar iets. Nou zit ik in de wao dus hoef die voorbereiding niet te treffen maar misschien is iets anders plennen op die dag niet een goed idee zodat ik inderdaad even rust kan nemen.
The feeling sometimes, wishing you were someone else
Feeling as though you never belong
This feeling is not sadness, this feeling is not joy
I truly understand. Please, don't cry now
Gebruikersavatar
Rianne62
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2015, 06:02
Gender: Trans MtF
Locatie: Zoetermeer

Re: Huisarts

Bericht door Rianne62 »

Jij kent natuurlijk jouw huisarts het beste. Wij hebben ook al ruim 15 jaar dezelfde huisarts en zij was meer dan lief en meegaand. We hadden voor de zekerheid wel een dubbele afspraak gemaakt en op haar advies ook nog eens als laatste cliënt zodat er voldoende tijd was. Onze huisarts was bekend met mijn transgender voorgeschiedenis en had zelfs alle gegevens aangaande mijn eerdere proces bij het VU bewaard. (Dit omdat zij mij zo goed kent en al wachtte op het vervolg:) ).
Zij vond het heel erg goed en was blij met mijn beslissing! "Eindelijk" zei ze zelfs.

Maar ik begrijp jou spanning en het kan zeker geen kwaad om die dag geen andere zaken te plannen en neem de tijd voor de afspraak, meld dit van te voren.
Laatst gewijzigd door Rianne62 op 04 okt 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Link naar mijn blog: http://www.opentopvrouw.com/
"Transvrouw in de blender en meer"
Gebruikersavatar
Jacquie
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 sep 2015, 14:54
Gender: Anders

Re: Huisarts

Bericht door Jacquie »

Oh heel goed punt, dubbele afspraak zou misschien niet kwaad kunnen! Ook voor mijzelf, omdat ik het nog moeilijk uit kan leggen.
The feeling sometimes, wishing you were someone else
Feeling as though you never belong
This feeling is not sadness, this feeling is not joy
I truly understand. Please, don't cry now